Vaihteisto
Vaihteisto
Olis pientä vikaa kaiketi tossa vaihteissa pakki se ei meinaan mene aina heti päälle kun pysähdyn tai siis sammutan auton ja otan virrat pois niin pakki mene heti päälle vaan jumittaa.. mutta hetken kytkintä vähän heiluttaa ja keppiä kokeilee uudestaan ni meneehän se sinne, samaa tekee myös joskus vauhdissa ei kakkonen mene ihan heti päälle. Mahtaakohan vaihteisto olla menossa paskaksi ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Nosta se vaihdekepin palje pois ja tarkista onko ne kolme ruuvikantaista pulttia löysillä. OGsatasessa on aika kranttu tuosta vaihdekepin asennosta, jos on löysällä, niin vaihteet ei satu kohdalleen.
Se on vähän niinku täin nainti. Että milli sivuun, niin se on silmässä...
Se on vähän niinku täin nainti. Että milli sivuun, niin se on silmässä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jotkut käyttävät laatikossa synteettisiä moottoriöljyjä, mutta kuulemma Nesteen Hypoidi 75W olisi hyvää ainetta Saabin askeihin. Itsekin ajattelin vaihtaa tuohon hypoidiin, kun vaihteisto vähän ääntelee 5-vaihteella. Saattaisi kuulemma hiljentyä noilla öljyillä.Turbo16 kirjoitti:kuulin ettei saabbi ole hyväksyny vaihtestoöljyks muuta kuin moottoriöljyä pitääkö paikkaansa ? siis ettei vaihtestoöljyä ?
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Se vaimea "vihellys" viitosella noin 90:n nopeudessa vaimeni melkein kuulumattomiin noin parin tuhannen kilometrin jälkeen. Muutenkin lootasta tuli "normaali" vrt. aiempiin kokemuksiin vaihteensiirroista yleensä.iku kirjoitti: mutta kuulemma Nesteen Hypoidi 75W olisi hyvää ainetta Saabin askeihin. Itsekin ajattelin vaihtaa tuohon hypoidiin, kun vaihteisto vähän ääntelee 5-vaihteella. Saattaisi kuulemma hiljentyä noilla öljyillä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ota%F6ljyt
Edellä linkki jossa kuuma öljykeskustelu porisi.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä *
-1797-
-1797-
Re: Vaihteisto
Irroittaako kytkin noin polkimen liikevaran puolivälissä? Jos irroittaa vasta aivan pohjassa, voi olla pääsylinterin(polkimessa) tiivisteen ja jousen vaihto edessä. Kytkimen huono irroittaminen hankaloittaa vaihteiden toimintaa ja kuluttaa synkroja turhan takia.Turbo16 kirjoitti:Olis pientä vikaa kaiketi tossa vaihteissa pakki se ei meinaan mene aina heti päälle kun pysähdyn tai siis sammutan auton ja otan virrat pois niin pakki mene heti päälle vaan jumittaa.. mutta hetken kytkintä vähän heiluttaa ja keppiä kokeilee uudestaan ni meneehän se sinne, samaa tekee myös joskus vauhdissa ei kakkonen mene ihan heti päälle. Mahtaakohan vaihteisto olla menossa paskaksi ?
Pakille vaihto voi onnistua seuraavilla keinoilla varsin kivuttomasti, eli käytä vapaalla kytkintä ylhäällä, kytkin pohjaan ja tökkää vaihdekeppiä esim. 1- tai 2- vaihteen suuntaan ja heti tämän jälkeen vaihde pakille. Näin siis pysäytät vaihdelaatikon akselit synkrolla ja sitten saat tuon synkronoimattoman pakin päälle. Lisähuomautuksena, että kone on tietenkin käynnissä. Sammutetun moottorin kanssa vaihteiston toiminta on sitä sun tätä minun kokemuksillani.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01