Vaihteisto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Olis pientä vikaa kaiketi tossa vaihteissa pakki se ei meinaan mene aina heti päälle kun pysähdyn tai siis sammutan auton ja otan virrat pois niin pakki mene heti päälle vaan jumittaa.. mutta hetken kytkintä vähän heiluttaa ja keppiä kokeilee uudestaan ni meneehän se sinne, samaa tekee myös joskus vauhdissa ei kakkonen mene ihan heti päälle. Mahtaakohan vaihteisto olla menossa paskaksi ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nosta se vaihdekepin palje pois ja tarkista onko ne kolme ruuvikantaista pulttia löysillä. OGsatasessa on aika kranttu tuosta vaihdekepin asennosta, jos on löysällä, niin vaihteet ei satu kohdalleen.

Se on vähän niinku täin nainti. Että milli sivuun, niin se on silmässä...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Samalla kannattaa tarkistaa vaihdekepiltä tulevan tangon liitos vaihteistoon. Liitos on kartiotapilla ja jos tappi on päässyt löysälle, niin tangossa olevat reiät yleensä liestyvät. Sen voi korjata vaihtamalla kartiotapin tilalle sopiva pultti.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

kuulin ettei saabbi ole hyväksyny vaihtestoöljyks muuta kuin moottoriöljyä pitääkö paikkaansa ? siis ettei vaihtestoöljyä ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Turbo16 kirjoitti:kuulin ettei saabbi ole hyväksyny vaihtestoöljyks muuta kuin moottoriöljyä pitääkö paikkaansa ? siis ettei vaihtestoöljyä ?
Jotkut käyttävät laatikossa synteettisiä moottoriöljyjä, mutta kuulemma Nesteen Hypoidi 75W olisi hyvää ainetta Saabin askeihin. Itsekin ajattelin vaihtaa tuohon hypoidiin, kun vaihteisto vähän ääntelee 5-vaihteella. Saattaisi kuulemma hiljentyä noilla öljyillä.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

iku kirjoitti: mutta kuulemma Nesteen Hypoidi 75W olisi hyvää ainetta Saabin askeihin. Itsekin ajattelin vaihtaa tuohon hypoidiin, kun vaihteisto vähän ääntelee 5-vaihteella. Saattaisi kuulemma hiljentyä noilla öljyillä.
Se vaimea "vihellys" viitosella noin 90:n nopeudessa vaimeni melkein kuulumattomiin noin parin tuhannen kilometrin jälkeen. Muutenkin lootasta tuli "normaali" vrt. aiempiin kokemuksiin vaihteensiirroista yleensä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ota%F6ljyt

Edellä linkki jossa kuuma öljykeskustelu porisi.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbo16 kirjoitti:Olis pientä vikaa kaiketi tossa vaihteissa pakki se ei meinaan mene aina heti päälle kun pysähdyn tai siis sammutan auton ja otan virrat pois niin pakki mene heti päälle vaan jumittaa.. mutta hetken kytkintä vähän heiluttaa ja keppiä kokeilee uudestaan ni meneehän se sinne, samaa tekee myös joskus vauhdissa ei kakkonen mene ihan heti päälle. Mahtaakohan vaihteisto olla menossa paskaksi ?
Irroittaako kytkin noin polkimen liikevaran puolivälissä? Jos irroittaa vasta aivan pohjassa, voi olla pääsylinterin(polkimessa) tiivisteen ja jousen vaihto edessä. Kytkimen huono irroittaminen hankaloittaa vaihteiden toimintaa ja kuluttaa synkroja turhan takia.

Pakille vaihto voi onnistua seuraavilla keinoilla varsin kivuttomasti, eli käytä vapaalla kytkintä ylhäällä, kytkin pohjaan ja tökkää vaihdekeppiä esim. 1- tai 2- vaihteen suuntaan ja heti tämän jälkeen vaihde pakille. Näin siis pysäytät vaihdelaatikon akselit synkrolla ja sitten saat tuon synkronoimattoman pakin päälle. Lisähuomautuksena, että kone on tietenkin käynnissä. Sammutetun moottorin kanssa vaihteiston toiminta on sitä sun tätä minun kokemuksillani. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin