Ohjaustehostin/pumppu vuotaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Ohjaustehostin/pumppu vuotaa

Viesti Kirjoittaja VuK »

Saab 900i -86 kyseessä.
Mikä on helpoin /järkevin tapa selvittää ko. mallin pumpun ja tehostajan tyypit joka selvittäis sopivien varaosien löytymisen ja tiedustelun.
Täytyykö tehostin irrottaa näkemistä varten?
Tehostin tiputtelee öljyä jonkun verran.
Olen ostattelemassa ko. autoa, onko liian suuri vika tuon ikäiseen autoon?
Autolla ajettu 305 tkm.

toni1976
"Hirsch"
Viestit: 803
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Vanhoissa ysisatkuissa surkea tapaus tuo ohjaustehostin. Tiivistesarjoja niihin sai ainakin vielä 90-luvulla motonetista, mutta ei niistä enää uusilla tiivisteillä hyvää saa. Mun satkusta laitettiin vuonna -95 vuotavaan hammastankoon uus tiivistesarja ja tehostus loppui täysin. Merkkihuollosta kysyessäni sanoivat myös ettei niitä uusilla stefoilla saa kuntoon, vaan voi jopa huonontua kuten minun tapauksessani kävi! Ei auttanu ku hommata uus tehostettu hammastanko, joka muistaakseni maksoi sillon motonetissa jotain 2500-3000 mummon markkaa. Autossa oli tuolloin kilometrejä 280000 ja auto oli vuosimallia -86.
Löytyyhän hammastankoja romiksilta, mutta onko ne sitten sen parempia? Niin, ja voihan siihen laittaa tietty hyvin edullisesti tehostamattoman hammastangon, mutta saappi on melko raskas punoa kaupunkiliikenteessä ilman tehostinta!
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9575
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Helpoimmillaan se tehostin vuotaa vain letkuista, joten olisi syytä tutkia ne ensin. 8-tappisessa koneessa pumpun ja paineletkun liitoksessa on 0-rengas, joka vanhemmiten varmasti alkaa vuotamaan. Sen mitat on sisämitta 8mm ulkomitta 11mm ja halkaisija noi 1,6mm. (maksaa muuten törkeitä saabin varaosana). Letkut voivat saada pakoputkelta liikaa lämpöä. Uuden painepuolen letkun voi teettää jossakin hydrauliletkuja tekevässä firmassa mallin mukaan. Sitäkään ei kuulemma kannata ostaa Saabilta. Jos ostaa käytetyn hammastangon, kannattaa ostaa -88 tai uudemmasta, koska niissä on paremmat ohjausakselin laakeroinnit. 8- ja 16-ventiilisissä on samanlainen hammastanko.

Itse ostin purkaamosta 8-ventiilisen koko ohjaustehostuksen kaikki osat yhteensä 250eurolla (hammastanko peräisin vm90:stä). Ei ne mitään mahdottomia maksa, kunhan ei osta ensimmäisestä putkasta, jossa sattuu olemaan.

Tehostamatonta tankoa en menis laittamaan pienissä tuskissa. Ne väljistyy iän myötä, joten jos sellaisen ostaa, täytyy olla varma sen kunnosta. Mulla oli n. 340tkm mittarissa tossa mun 900i:ssä, ja tehostamaton hammastanko oli jo niin väljä, että kuopissa kolahteli oudosti. Teihin tehdyt hidastetöyssyt muutti auton suuntaa, joka piti korjata ohjausliikkeellä! Raidetangon päät oli ehjät ja samat laitoin vielä tollekin tehostetulle tangolle ilman ongelmia. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Kiitos arvokkaista neuvoista ja tiedoista.
Ei minun mielestä Saab ole raskas ilman tehostintakaan ajella,nyt käytössä -84 900i ja on kovin kevyt ajella eikä ole tehostinta.
Aika vähänlaisesti noita käytettyjä tehostimia on myynnissä, lienenkö hakenut oikeista paikoistakaan?
Onko vinkkejä?
Mielellään Oulu ja lähiseutu joista osia voisi kysellä.

hiphop
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Viesti Kirjoittaja hiphop »

VuK kirjoitti:Kiitos arvokkaista neuvoista ja tiedoista.
Ei minun mielestä Saab ole raskas ilman tehostintakaan ajella,nyt käytössä -84 900i ja on kovin kevyt ajella eikä ole tehostinta.
Aika vähänlaisesti noita käytettyjä tehostimia on myynnissä, lienenkö hakenut oikeista paikoistakaan?
Onko vinkkejä?
Mielellään Oulu ja lähiseutu joista osia voisi kysellä.
Itselläni olisi yksi ylimääräinen tehostin, saab 900 -87. Kunnossa on, mutta se tietenkin on Raumalla joten voidaan unohtaa. :roll:

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9575
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

VuK kirjoitti:Kiitos arvokkaista neuvoista ja tiedoista.
Ei minun mielestä Saab ole raskas ilman tehostintakaan ajella,nyt käytössä -84 900i ja on kovin kevyt ajella eikä ole tehostinta.
Aika vähänlaisesti noita käytettyjä tehostimia on myynnissä, lienenkö hakenut oikeista paikoistakaan?
Onko vinkkejä?
Mielellään Oulu ja lähiseutu joista osia voisi kysellä.
Juu, ei se mikään mahdoton tosiaan ole. Moneen muuhun autoon, esim. Volvo 240:iin verrattuna Saab 900 on tehostamattomana ihan ok ajettava. Taskuun peruutus varsinkin täyden lastin kanssa vaatii papua, jos ei ole tehostinta. Samoin parkkipaikkapyöritys... Kääntyyhän se, kun vaan vääntää. Omakohtaista kokemusta on nyt molemmista ja vieläpä samassa autossa. :D

(195/60R15 renkaat ei tietenkään kevennä ohjausta...)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Anttulanttu
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 10:45
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Anttulanttu »

Tosimies vääntää ilman tehostinta...
Ajotuntuma on parempi hurjastellessa!
Mutta onko tuo tehostettu ohjausvaihde nopeampi kuin tehostamaton, siis vähemmillä ohjauspyörän kierroksilla tapista tappiin? Tuo tehostamaton ainakin tuntuu aika hitaalta. Olisiko voiman tarvetta vähennetty välittämällä ohjaus hitaammaksi?

-Antti

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9575
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tehostamaton 4,3kierrosta
tehostettu 3,5kierrosta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

VuK
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Maalis 22, 2004 16:00
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja VuK »

Vuoden-88 malliin on kuulemma paranneltu versio,joten siitä vanhempaa en ehkä laittaisi paikalleen.
Nyt naisen esittämä tyhmähkö (?) kysymys:
Jos tehostetusta saabista se tehostin nyt rikkoutuu, niin voiko sillä silti ajella, vai tyssääkö matkanteko siihen?

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9575
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä sillä voi ajaa, kunhan ottaa hihna pois paikaltaan, mutta se on sitten huomattavasti raskaampi ohjata, kuin tehostamaton ohjaus. Ohjauksessa vähemmän kierroksia ja joutuu vielä tehostimen öljyjä "pumppaamaan" käsivoimin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Repolainen
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Ohjaustehostin/pumppu vuotaa

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Näyttää siltä että itselläkin vuotaa tuo tehostimen pumppu jostain. Ainakin pumpun takapuoli on märkänä ja merkkaa lattialle paikkaa. Vaihdoin joku aika sitten comman mvchf öljyä huuhtelu tekniikalla kun ei ollut tietoa mitä ja milloin oli viimeksi vaihdettu. Voisiko tiputtelu loppua jos vaihdan comman EXT öljyyn jossa Saabin luokitus?
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

Vastaa Viestiin