900 virranjanjakaja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"

900 virranjanjakaja

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tere ållå

Katselin tässä varaosia virranjakajaan. Eli siis uutta kantta ja pyörijää.

Niin tossa Motonetissä oli useampaakin mallia pyörijää, kansihan on kaikkiin sama. Tässä 8-venttiiliseen kaasutin malliin sopivia. Tiedän kyllä mikä tähän on se oikea ja osaan sen kyllä ostaa.

900 "H" 11.80--8.83 (Akselin Ø8mm). . . . . . . . . ..... . . . 10-4706
900/900i 9.83--8.89 (Kärjetön/Akselin Ø8mm). . . . . . . . 10-4715
Turbo 8V 9.81--1993. . . . . . . . . . . . . ........... . . . . . . 10-4715

Elikkä akselin hanlkaisija pitäs siis olla 8 mm. Näin varmaan onkin, ite en oo mitannut.

Näköjään noissa 8-v koneissa on turboissakin sama, alkupään mallistoa luuunottamatta. Vanhoissa B-koneissahan ei oo sama koska turboissa on kierrosrajoitin pyörijässä.

Mutta entäs sitten tuon kärjellisen pyörijä? Siinä on ainakin eri osanumero. Mutta mahtaako sopia paikalleen, että onko erilainen?

Muistaa mulla on kotona kärjellisenkin pyörijä. Aattelin vaan että kumpi niistä on paremmin johtava, että jos tulis sytytykseen lisää tehoa.

Asiantuntijat vastatkoot.
SAAB
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

tiedä häntä, ainakin mun 16 venasen pyörijän vastus oli suuruusluokkaa 1 k ohmi terveenä. Jos mittaat pyöriäisiäsi ja himoitset suurkipinää, kumpikohan siinä ny pitäis olla suuri vai pieni vastus. Suuri vastus luulis tekevän sen , jotta kipinä kestää syntyä kauemmin , eli jännite latautuu puolassa kauemmin, jotta jaksaa sitten hypätä suuremman vastuksen yli , eli roiskasee komiammin. ( jos ny sit roiskasee, tarpeeks ku on vastusta niin roiskasee märkänä suoraan johdosta läpi) :)
Mutta mää oonkii konemiehii, sähvömiehet tietää noi jutskat. Ja sitäpaitti mä oon joutunu niin monta kertaa maajohdoksi , jotta mistään ei oo enään mitään takuuta.
Joulusia ittekullekkii.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kimmoisa
"Hölösuu"

jatkoa

Joo tässä mittailin sitten virranjakajan pyörijöitä.

Autossa oli alunperin Bosch alkuperäisosa, jossa vastus oli noin 300 ohmia. Kun taas mittasin uutta tarvikeosa Facetin pyörijää ja siinä oli paljon suurempi vastus, eikuitenkaan 1 Kohmia vaan jotain 600-700 ohmia.

Mutta eikös virranjakajassa olevan pienten kärkien pitäisi määritellä koska puolalle johdetaan virtaa ja koska virta katkaistaan?

Kun siis virtaa annataan puolalle niin se latautuu. Mutta kun virta katkaistaan niin eikös puola juuri silloin anna sen kipinän. Ja virranjaotinhan ohjaa tämän oikeaan tulpanjohtoon. Ei kati se puola itsestään laukea?

Muuttelin tässä sitten uutt pyörijää siten, että nyt vastus on 0 ohmia. Kyllä ainakin auto toimii vielä.
SAAB
Suppari
"Hölösuu"

Re: jatkoa

Viesti Kirjoittaja Suppari »

kimmoisa kirjoitti: Muuttelin tässä sitten uutt pyörijää siten, että nyt vastus on 0 ohmia. Kyllä ainakin auto toimii vielä.
Mikä v*tun järki?Haetko tällä nyt sitä ''parempaa sytytystä''?Mitä erikoista koneesi pitää sisällään,että et voi käyttää hyväksi todettua alkuperäistä sytytysjärjestelmää kaikkine osineen?

Naapurit on varmasti ainakin innoissaan aiheuttamistasi radiohäiriöistä.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Re: jatkoa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Suppari kirjoitti: Mikä v*tun järki?Haetko tällä nyt sitä ''parempaa sytytystä''?Mitä erikoista koneesi pitää sisällään,että et voi käyttää hyväksi todettua alkuperäistä sytytysjärjestelmää kaikkine osineen?

Naapurit on varmasti ainakin innoissaan aiheuttamistasi radiohäiriöistä.
Ettei olis vähän liian hapokasta kommenttia nyt :wink: :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
kimmoisa
"Hölösuu"

niin

No mun mielestä on ehkä hiukkasen liian hapokasta kommenttia nyt, etenkin kun ottaa huomioon millä foorumilla olemme.

Enhän minä siinä muille tee pahaa jos omaan autooni jotain laitan. Niin täytyy kattoa noita häiriöjuttuja sitten ihan kokeilemalla. Enkä yleensä käytä auto paljolti pihassa.

Ainahan sitä on järkeä parannella. ja ei tää ny mikään niin tärkee homma ookkaan, kunhan ny vaan kiinnostaa.
SAAB
Suppari
"Hölösuu"

Re: niin

kimmoisa kirjoitti:No mun mielestä on ehkä hiukkasen liian hapokasta kommenttia nyt, etenkin kun ottaa huomioon millä foorumilla olemme.

Enhän minä siinä muille tee pahaa jos omaan autooni jotain laitan. Niin täytyy kattoa noita häiriöjuttuja sitten ihan kokeilemalla. Enkä yleensä käytä auto paljolti pihassa.

Ainahan sitä on järkeä parannella. ja ei tää ny mikään niin tärkee homma ookkaan, kunhan ny vaan kiinnostaa.
No mutta kerrohan että mikä ajattelumalli tässä nyt on sitten?

Oletuksena,että autosi on täysin vakio,niin sytytysjärjestelmässä ei ole mitään parannettavaa,jos se on kunnossa.
///M
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

höpö höpö----
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suppari
"Hölösuu"

nalleolut kirjoitti:höpö höpö----
No niimpä.
///M
Vastaa Viestiin