Kaasuläppä 8v Kat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Kaasuläppä 8v Kat

Viesti Kirjoittaja kt »

Säädin foorumista löytämilläni ohjeilla kaasuläpän asentoa: kun mutteri ottaa kiinni ja läppä alkaa liikkua, käännetään vielä puoli kierrosta. Kun se puolikierrosta tulee täyteen, kuuluu kotelon sisältä hento naksahdus. Mikä naksahdus se on, ja mitä siitä voi päätellä läpän asentoa säädettäessä? Auto on siis 900i 8v KAT, eli läpässä lienee jonkin sortin asentotunnistin.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Kat-mallissa on kaasuläpän asentotunnistin. Jos naksahdus kuuluu läpän asentoa säätäessä, olet kiertänyt ruuvia liikaa eli avannut läppää liikaa.

Säädä kaasuläppä seuraavasti: 1) Puhdista läppäkotelo ja läppä huolellisesti puhdistussprayllä tms. ja nukkaamattomalla rievulla. 2) Löysää läpän säätöruuvia ja puhdista ruuvin vastinkappale mahdollisesta töhnästä. 3) Kierrä säätöruuvia siten, että se juuri ja juuri koskettaa vastinkappaletta. 4) Kierrä säätöruuvia vielä 1/3 kierros. 5) Tarkista, että kaasuläpän ja läppakotelon rungon välys on 0,05 mm ja että asentotunnistin naksahtaa, kun painat hieman kaasua. Tyhjäkäyntikierrokset säädetään kaasuläppäkotelon päällä olevasta ruuvista, jonka ainakin periaatteessa pitäisi olla sinetöity...
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
kt
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 22:43
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kt »

Erinomaisen hyvät neuvot! Kyllä se tyhjäkäynnin säätöruuvi oli tosiaan tiukassa. Eli tod. näk. jotenkin sinetöity. Merkitsin kohdan ruuvin varteen ennen auki vääntämistä. Joten eiköhän kaasuläppä saada kohdalleen. Entä miten kireällä kaasuvaijerin kuuluu olla? Se vaikuttaa jotenkin löysältä.

Edit: Olisikohan ~900 r/min lämpimällä koneella sopiva tyhjäkäynti. Käy kyllä ~700 r/min myös nätisti. Vähän "tummemmin" tosin. Autossani on kiekkamittari, josta voin tarkkailla tilannetta säätäessäni tyhjäkäyntiä. Seikka jota moni ei usko. Näin se vain on tämän vienti- ja myöhemmin tuontiauton kohdalla. Mutta se onkin sitten jo off-topic:ia.
Mercedes-Benz S124 E300TD -94
EX:SAAB 9000 CS 2.3-16 Aut. M95 - Paras auto tähän mennessä. Myyty eteenpäin pitkin hampain
EX: SAAB 9000 CS 2.3 16v M92 - Mahtavaa
EX: SAAB 900i 8v Kat M90 - Ei ruovi kuin jäällä, mutta ei ole tarkoituskaan
Vastaa Viestiin