kylmäkäynnistys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
@teemu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 18, 2003 10:46
Paikkakunta: Turenki

kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja @teemu »

Lähtee kylmänä kyllä käyntiin, mut sammuu kun vähänkin painaa kaasua.Lämpöisenä toimii moitteetta!
Eli missä vikaa?
Auto on og900 i 8v -87
T: 8)
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Lämpöaikakytkin ei toimi oikein on ainakin yksi vaihtoehto. Muuta on vaikea kommentoida kun et kerro mitä autollesi on tehty?

Laita haku tuolta yläpuolelta ja sanaksi lämpöaikakytkin niin tulee arvokasta asiaa. :wink: :wink:


Lämpötila-anturi on eri asia. Ei kuulu tähän juttuun.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Lämpö-aika anturi vaikuttaa ainoastaan käynnistykseen!

Ohjauspaineensäätimessä voisi piillä vikaa, kylmärikastus ei ehkä toimi oikein.
Aki Peltola #1132
@teemu
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: La Loka 18, 2003 10:46
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja @teemu »

Missäs se anturi näkyy tai löytyy?
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

@teemu kirjoitti:Missäs se anturi näkyy tai löytyy?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0&start=15

Tuossahan se, tai sitte keskellä kantta imusarjojen haarojen välissä.
Mötikkä on sama kummassakin paikassa. :lol:
Kuva on samasta vuosimallista. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tUrpoEinari kirjoitti:
@teemu kirjoitti:Missäs se anturi näkyy tai löytyy?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0&start=15

Tuossahan se, tai sitte keskellä kantta imusarjojen haarojen välissä.
Mötikkä on sama kummassakin paikassa. :lol:
Kuva on samasta vuosimallista. :wink:
Edelleenkään se 8 venttiilisessä oleva lämpöaikakytkin ei vaikuta huonoon kylmäkäyntiin. Ko. kampe ei saa muuten kuin starttaukseen aikana virtaa eikä täten tee muulloin mitään. Samassa piirissä oleva kylmäkäynnistyssuutin voi kyllä itsessään vuotaa ja aiheuttaa huonoa käyntiä. Letku tukkimalla kokeilemaan.

Mutta niinkuin Aksu900 sanoi, todennäköisimmin vika voisi löytyä ohjauspaineensäätimestä, eli vaihtaa sen.

jus aikaisemmin kirjoitti: Mekaanisessa katittomassa K-jetronic-ruiskussa ei ole lämpöanturia, josta voisi tuollaisia em. lämpötilariippuvia vastusarvoja mitata. Sen ominaisuus on vaan estää startilta tulevan jännitteen pääsy kylmäkäynnistyssuuttimelle jos jäähdytysneste on valmiiksi lämmintä tai jos starttaus kestää kymmenkunta sekuntia tai pidempään.

Näistä on kyllä ennenkin virheellisesti keskusteltu lämpöaikakytkin-otsikon alla. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1437#21437
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tietääkseni lämpöaikakytkin vaikuttaa kylmäkäynnin aikanakin , max.30 s. Ojentakaa jos muistan väärin.
Lisäksi huonoon kylmäkäyntiin vaikuttaa kylmäkäyntilisäilmaluisti,,plaah ku pitkä sana. Eli kylmänä pitää olla kierrokset reilusti yli tonnin , lähempänä puoltatoista. jos röpöttää liian pienillä kierroksilla niin ei kärsi kaasuun koskee...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tietääkseni lämpöaikakytkin vaikuttaa kylmäkäynnin aikanakin , max.30 s. Ojentakaa jos muistan väärin ja lisäksi aina startatessa.

Lisäksi huonoon kylmäkäyntiin vaikuttaa kylmäkäyntilisäilmaluisti,,plaah ku pitkä sana. Eli kylmänä pitää olla kierrokset reilusti yli tonnin , lähempänä puoltatoista. jos röpöttää liian pienillä kierroksilla niin ei kärsi kaasuun koskee...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Capri89
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 09, 2006 12:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Capri89 »

Meillä ihan ihmeellinen ongelma: kuivalla pakkasilmalla lähtee hyvin käyntiin, mutta kostealla ilmalla ei lähde käyntiin ollenkaan ilman, että on lämmittänyt konetta lohkolämppärillä tunnin verran. Kaikki sytytysosat vaihdettu myös sytkäjohdot. Jakaja on kuiva sisältä. Mikä ihme voi reagoida kosteuteen, niin että ei käynnisty ja käy todella huonosti, sammuu heti jos painaa vähänkin enemmän kaasua? Ja että lohkolämppäri poistaa ongelman.

Auto siis OG900 2,1 -93 260 tkm
900 2,1
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

toms kirjoitti:Tietääkseni lämpöaikakytkin vaikuttaa kylmäkäynnin aikanakin , max.30 s. Ojentakaa jos muistan väärin ja lisäksi aina startatessa.
Ojennan, muistat väärin.

Lämpöaikakytkin vaikuttaa ainoastaan silloin kun starttimoottoria käytetään, kylmäkäynnistyssuutin saa sähköt starttimoottorilta lämpöaikakytkimen kautta. Ja ei saa sähköä silloin kun starttimoottoria ei käytetä.

Startatessakaan kylmäkäynnistyssuutin ei saa sähköä jos lämpöaikakytkin on tarpeeksi lämmin. Puolilämpimänä käynnistettäessä lämpöaikakytkin voi katkaista sähköt kylmäkäynnistyssuuttimelta jo ennen kuin starttaus lopetetaan, riippuu lämpöaikakytkimen lämpötilasta. Joka tapauksessa pitkässäkin sahaamisessa lämpöaikakytkin katkaisee sähköt kylmäkäynnistyssuuttimelta n. 9 sekunnin sahaamisen jälkeen.

Voisiko tämän jotenkin vielä selvemmin lausua :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Capri89 kirjoitti:Mikä ihme voi reagoida kosteuteen, niin että ei käynnisty ja käy todella huonosti, sammuu heti jos painaa vähänkin enemmän kaasua?
Auto siis OG900 2,1 -93 260 tkm
Tuolla sähköruiskullisella on ihan eri ongelmat kuin K-jetin lämpöaikakytkin. Ruiskun lämpöanturin voisi vaihtaa, kympin osa, helppo vaihtaa. Haku löytänee lämpöanturista paljon juttua.

Ilmamassamittarin ja lämpöanturin johtoliitokset voisi myös varmuudeksi putsata.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Capri89
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Marras 09, 2006 12:57
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Capri89 »

Lähtee kuitenkin käyntiin hienosti kuivassa pakkaskelissä ilman esilämmitystä?
900 2,1
Vastaa Viestiin