Öljyä paisuntasäiliössä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Öljyä paisuntasäiliössä

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

Vähän jo haulla löysinkin, mutta kyselen nyt viisaammilta, josko osaisitte jonkunlaisen marssijärjestyksen korjaustoimista antaa....

Eli potilas on 900i vuodelta 92. Ei turboa. Ajettu kohta 180tkm. Kansiremppa tehty kerran useampi kymppi sitten (edellinen omistaja tehnyt, ei muuta tietoa). Syksyn mittaan ollut lähinnä kaupunkiajossa naisihmisellä, joka ajaa siististi.

Oireet: Paisuntasäiliössä on öljyt ja vedet sekaisin, eli maitokahvilta näyttää. Toisaalta öljytikku näyttää, että öljyt on tapissa, ja öljy kirkasta (siis ei maitokahvia). Öljyt vaihdettu noin 2000 km sitten, jolloin ei tätä ongelmaa havaittu.

Mitkähän sattaisi olla korjauskohteet ja mistä kannattaa aloittaa tarkisteleminen. Itselle ei nimenomaan tämä 900i ole tuttu, mutta olen kyllä konepellin monesta muusta autosta joskus avannut.

ktos,
mika
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Ota se paisuntasäiliö irti ja huuhtele se ja seuraa sen jälkeen tilanetta.

Minun piti ainakin kansirempan jälkeen huuhdella erikseen vielä tuo paisuntsäiliö,vaikka koko järjestelmä huuhdeltiinkin rempan yhteydessä useammankin kerran.
Sen jälkeen on pysynyt puhtaana.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, olisiko ne jäämiä kansiremppaa edeltävästä nesteiden sekoittumisesta? saatko paisuntasäiliön korkin auki koneen käydessä, siten ettei tule nesteitä silmille? jos onnistut, kokeile nostaa koneen kierroksia kun korkki on auki. jos paisuntasäiliö alkaa nopeasti tulvimaan, niin eikös kansivika silloin? viisaammat korjatkoon, itse kun en noita 16-venttiilisiä tunne.

mulla oli 79 vuoden saabissa öljyä tullut myös reilusti jäähdytysjärjestelmään (oli kannen jälkikiristys jäänyt tekemättä), ja aika kivasti paisuntasäiliö "oksensi" kun korkki auki nosti kierroksia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tietääkseni tuota kannen jälkikiristystä ei suoriteta, koska kansipultit on kiristetty momenttiin ja + 90 astetta.

Tuon mustan mössön laadusta pääsee selville, kastamalla paperipyyhkeen nurkka paisuntasäiliössä ja kokeilemalla sormin, onko mössö liukasta.
Mulla oli mustaa kumipurua.

Paitsi sitten syksyllä nuo mustat pilkut olivat öljyä, siksi tein kansirempan.
Onneksi öljyn sekaan ei ollut mennyt yhtään glykoolia, jonka huuhtelu moottorista vaatisi melkeen purkuhomman.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin