900S 1990 nykäisee kaasua lisättäessä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

900S 1990 nykäisee kaasua lisättäessä

Viesti Kirjoittaja opk »

Otsikon mukainen ongelma ilmestyi eilen. Myös kierrosmittari laskee nykäisyn yhteydessä. Nykäisy on pienempi jos kaasun lyö pohjaan tai sitä lisää hitaasti. Aiheuttaako virranjakajassa olevan anturin toimimattomuus tätä? Sen johdot ovat kunnoltaan vähän mitä sattuu.

Lisäksi, kauemman aikaa on jo ollut sellainen ongelma, että tyhjäkäynnillä kierrokset käväisevät alhaalla ja nousevat normaaliin, sen jälkeen syttyy Check Engine -valo, eikä sammu ennen kuin ottaa virrat pois. Virranjakaja vuotaa vähän öljyä.

Missä malleissa on tähän sopiva jakaja, jos jakajan vaihto tulee tarpeeseen?
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pätkiikö käynti jos kevyesti liikuttelet jakajan kylkeen tulevaa johtoa tai jakajan kyljessä olevaa liitinrunkoa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opk »

Ei pätki, kävin äsken kokeilemassa. Punainen johto on joskus katkennut ja se on tinattu kiinni. Miten kyseinen anturi toimii? Jakajan sisällä on kuulemma jokin välilevy hyvin heikosti paikallaan, saattaa olla se levy, jota anturi "lukee". En ole itse tutkaillut muuta kuin tuon johdon.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900S 1990 nykäisee kaasua lisättäessä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

opk kirjoitti:Missä malleissa on tähän sopiva jakaja, jos jakajan vaihto tulee tarpeeseen?
Täyspaineissa T16 satkuissa ja vanhemmissa Turbotonnareissa 85-88 tai yleensä mistä enää moinen ees löytyy.

Onko muut sytkävermeet koska vaihdettu?

Läppäpotikan säätö vois auttaa, siitä juttuu esim. täällä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=41780

Voihan olla myös että joku alipaineletku on halki kun on vika noin äkillisesti tullut.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opk »

Alipaineletkut näyttivät kaikki olevan paikallaan ja ehjiä - nopealla vilkaisulla. Sytkäosien vaihdosta ei tietoa, auto on ollut minulla vasta hieman vajaan kuukauden. Tulpat, jakajan kansi ja pyörrin kuitenkin ovat melko uuden ja puhtaan näköiset. Täytynee nekin vaihtaa kuitenkin. Mites tuo painekello, tuoko se tällaisia oireita rikkinäisenä? Hämää vaan tuo, kun kieppimittari laskee myös nykäisyn yhteydessä.

No, sitä on joka tapauksessa nyt lähdettävä töihin. Toivottavasti tuo nyt selviää sen 20 km matkan sinne. :P
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Imusarjan keskellä oleva lämpötila-anturi aiheutti minulle aikoinaan harmaita hiuksia vastaavanlaisessa tilanteessa.
motonetista:
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

minulla immu ja lambda, juurikin tuon että tyhjäkäynti notkahti ja CE syttyi, tuokin ehkä saattaisi siihen viitata kun kaasu pohjassa immu ja lambda ohitetaan ja mennään karttojen mukaan..

sytkä osat eivät sytytä ce valoa vaikka tuo mittarin lukeman näytön tippuminen viittaisi sytkä päätteeseen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opk »

Täytyypä koittaa tuo lämpötila-anturi vaihtaa, kun ei tuon kalliimpi ole.

Onko lambda-anturin varoitusvalo "EXH"? Sellainen häämötti himmeästi ennen tuon vian ilmenemistä, mutta mitä luultavimmin sen vuoksi, että bensavalo paloi siinä alapuolella. Tankkauksen jälkeen ei ole se valo nimittäin ilmoittanut olemassaolostaan.

edit: siis ennen nykimisen ilmenemistä

Äsken kotiin ajaessani nykiminen katosi hetkeksi, mutta parin risteyksen jälkeen palasi takaisin.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kai se EXH nyt sitä sentään tarkoita.. Ei siellä mitään termoparia ole. :D
Vaan se on jenkkimarkkinoille lambda-anturin huoltovälin ilmaisin, joka syttyy tietyin kilometrivälein ja nollataan sitten joko itse tai huolto nollaa anturin vaihdon jälkeen. Mitään anturia ei ko. valoon liity, jos on suomimalli niin eiköhän se vain ollut toisen valon aiheuttamaa valeloimotusta.

Tuo kierrosten nytkäys ja sitä seuraava CE valo on tyypillinen toimimattoman lambdan ominaisuus. Tarkista aluksi johdot ja että lambdan sulake on ehjä, sen jälkeen todennäköisesti vika on anturissa. Lucaksen vikakooditkin voi lukea kohtuullisen helposti, saabcentral.com:sta löytyy paketti joka sisältää ohjeet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Itsellä on ollut vastaavan "nykkiminen ongelma" OG900i:ssa..
Ongelma hävisi ku vaihdoin pyörijä, virranjakajankansi, tulpat ja sytytysjohdot.. Käy paljon tasaisemminkin sen jälkeen, eikä nykkii kaasuttaessa.. tosin mun auton nykkiminen ilmestyi melkein vaan kosteassa säässä..
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opk »

Oli kyllä suunnitelmissa vaihdella nuo sytytyksen kulutusosat viikonloppuna. Jos ongelma sillä korjaantuu, niin tästä tulee taas uusi turha topikki monen muun joukkoon. :wink: Viikonloppuna vaihtuu myös virranjakaja - riippuen siitä saapuuko se huomenna tänne Rauman Matkahuoltoon.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opk »

Noniin. Nykiminen johtui siitä, että juuri tuon virranjakajan anturin yksi johto oli poikki jakajan sisällä. Homma hoidossa.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

jcarlson kirjoitti:Ei kai se EXH nyt sitä sentään tarkoita.. Ei siellä mitään termoparia ole. :D
Vaan se on jenkkimarkkinoille lambda-anturin huoltovälin ilmaisin, joka syttyy tietyin kilometrivälein ja nollataan sitten joko itse tai huolto nollaa anturin vaihdon jälkeen. Mitään anturia ei ko. valoon liity, jos on suomimalli niin eiköhän se vain ollut toisen valon aiheuttamaa valeloimotusta.

Tuo kierrosten nytkäys ja sitä seuraava CE valo on tyypillinen toimimattoman lambdan ominaisuus. Tarkista aluksi johdot ja että lambdan sulake on ehjä, sen jälkeen todennäköisesti vika on anturissa. Lucaksen vikakooditkin voi lukea kohtuullisen helposti, saabcentral.com:sta löytyy paketti joka sisältää ohjeet.
Kyllä se tietyillä markkinaraoilla on noin niinkuin mimmi sanoi.
Just kahtelen tässä -92 900 sähköjärjestelmän korjaamokäsikirjaa.Ja ainakin tässä on selostus juurikin tuosta lämpötila-anturista katalysaattorissa.Ja EXH syttyy kun lämpötila tulee liian korkeaksi.
Eipähän liene tollasia suomessa onneksi näkynyt.
Vastaa Viestiin