Mitä eroa virranjakajissa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Mitä eroa virranjakajissa?

Viesti Kirjoittaja JL »

Elikkäs koitin hakua ja koitin jopa googlettaa mutta vastausta ei tuntunut löytyvä. Eli mitä eroa on jakajilla jossa on seuraavat numerot:
0237021052 (alunperin vm -88 kaasarista)
0237021046 (alunperin vm -87 k-jetillisestä)
0237021024 (Myös kaasarikoneesta, vanhalla liittimellä)

Eli miksi 046 ei toimi 052 tilalla? Jakaja on otettu ajokuntoisesta autosta ja kokeilin sitä tuossa toisessa autossa niin tuntuu että ei anna kunnon kipinää. Ajoituksen säätö ei vaikuta asiaan. Eli siis ei vaan ottanut kierroksia kunnolla.

Vaihdoin myös jakajan vaihdon yhteydessä kaikki sytkänosat toisesta autosta mutta jakaja ei toimi kunnolla. Ja jakajan pitäisi olla ehjä! 052 kuitenkin toimii nyt moitteitta. Vaihdon syynä oli käynti häiriön syyn paikantaminen.

Mikä siis mättää?!
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Voisi olla keskipakoennakonsäätöpalikat jumissa?
Aki Peltola #1132
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

hmm. Voi olla.. Kokeilin kyllä imeä siitä alipaine letkusta ja vastusta tuntui ja jakajan sisäkalut himan liikkuivat..

Ainiin ja kyseessähän on og900. Entinen kaasari ja nykyinen k-jetti, ikävä kyllä..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mikä tässä nyt on sitten ongelmana?Jos se 052 toimii niinkuin sanoit?
Ruiskussa ja kaasarissa on sama v-jakaja.kai siellä vaan nyt jostain syystä hall-anturi kiukuttelee.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

JL kirjoitti:hmm. Voi olla.. Kokeilin kyllä imeä siitä alipaine letkusta ja vastusta tuntui ja jakajan sisäkalut himan liikkuivat..

Ainiin ja kyseessähän on og900. Entinen kaasari ja nykyinen k-jetti, ikävä kyllä..
Keskipakosäätäjän toimintaa pystyy paremminkin kokeilemaan vääntämällä sievästi pyörijästä. Pitäisi tuntua jousivoima ja pyörijä kääntyy parikymmentä astetta, irti päästettäessä palautuu takaisin. Eli liikuttaa jakajan akselin eri päitä eri tahtiin.

Monesti nuo likaantuu, ruostuu ja jumittaa, jouset katkeaa ja yläkierroksilta on heti puhti pois.
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

About that keskipakosäätö. Pitääkö niissä olla kaksi jousta vai yksi jousi? Aikoinaan ku Annista vaihdettiin puslat niin siellä sisällä ei ollut ku yksi jousi eikä sisällä liiemmin ollut hajonneenkaan jousen osia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Aksu900 kirjoitti:
Monesti nuo likaantuu, ruostuu ja jumittaa, jouset katkeaa ja yläkierroksilta on heti puhti pois.
Miten tuon saa rasvattua, jotta ei jumita tai ruostu?
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

No eihän tässä periaatteessa mitään ongelmaa ole kun tuo 052 toimii nyt niin kuin pitääkin. Ihmetyttää vaan miksi loppunumero on erilainen jakajissa vaikka niissä ei ainakaan silmin nähtävää eroa olekkaan.?

Voihan tietysti olla että jakaja on päässyt jumimaan kun on kesästä asti ollut pahvilaatikossa.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

niissä on eri sytytys ennakko tietääkseni
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

ookkei. Paljonkohan se on sit eri kohdassa?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

akyttala kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:
Monesti nuo likaantuu, ruostuu ja jumittaa, jouset katkeaa ja yläkierroksilta on heti puhti pois.
Miten tuon saa rasvattua, jotta ei jumita tai ruostu?
No jakajan sisällähän nuo on pohjimmaisena eli pitää joko purkaa jakaja tai koittaa sumutella jotain spraykamaa sinne jos löytää jonkun rakosen.

Jousia pitäisi mielestäni olla kaksi, mitään varmuutta asiasta ei ole.
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: virranjakaja

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Olavi P kirjoitti:niissä on eri sytytys ennakko tietääkseni
Todennäkösesti on hieman eroa just keskipakosäätimen jousissa ja mahdollisesti painoissa. Mutta ero ei oo kyllä niin suuri että estäis normaalia toimintaa.
Aki Peltola #1132
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/ Tuolta löytyy osanumerolla eri Boschin osia.

Tuolla keskimmäisellä osanumerolla ei löytynyt osia joten siitä on joku väärin. Vanha se ei voi olla koska jos osanumero on Boschilla päivitetty niin "numrun" alta löytyy aina myös vanhat numerot.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

pyörijästä kääntämällä

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Jaa että pyörijästä kääntämällä?

Ei mulla ainakaan liiku se pyörijä mihinkään jos ei konetta pyöritä / nokka-akselia liikuta.

Täytyypä kattoa.
SAAB
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Nyt kävin vielä tarkistamassa numeron ja kyllä se oikein oli. Ihme kyllä että ei löydy Boschin sivuilta tuota 0237021046. Boschin jakaja on kuitenkin ja ysisatkun h-koneesta.

Nooh eipä sillä niin väliä niin pitkään kun tuo 052 toimii..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Vastaa Viestiin