99 lämmöt ei nouse ajossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

99 lämmöt ei nouse ajossa

Viesti Kirjoittaja illias »

Morjens,

Hain eilen 99:in ja kotimatkalla pitemmässä ajossa totesin, että lämmöt nousee mittarin mukaan hädin tuskin vihreälle. Näin ollen kyytikin oli vähän kylmähkö, jopa pikkupakkasella. Kun pysähtyy, niin lämmöt nousi nopeasti puoleen väliin mittaria ja alkoi tarkenemaankin.

Pitäskö vaihtaa termostaatti ensimmäisenä. Minkälaista suosittelette?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 99 lämmöt ei nouse ajossa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

illias kirjoitti: Pitäskö vaihtaa termostaatti ensimmäisenä. Minkälaista suosittelette?
Pitäis. Osta merkkiliikkeestä alkuperäinen (n. 15-20€).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

itsekin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin tässä olen itsekin ostamassa termostaattia.

Millä tavalla se alkuiperäinen on parempi kuin esim. Motonetistä ostettu Calorstat?

Mutta ostasko 92 vai 88 asteisen termarin?
SAAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: itsekin

Viesti Kirjoittaja jus »

kimmoisa kirjoitti:Millä tavalla se alkuiperäinen on parempi kuin esim. Motonetistä ostettu Calorstat?
Sitten kun se uusikin termostaatti toimii väärin, alkuperäisen termostaatin takuuvaihto onnistuu varmemmin, kuin Calorstatin - en tosin ole Motonetissä yrittänyt.

Orkkistermostaatti on 89-asteinen. Kesäksi en ainakaan jättäisi 92-asteista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Alkuperäinen ei missään nimessä ole kovin hyvä sekään, tuppailevat olemaan aika epätasaista laatua, mutta takuuseen saa uutta kahden vuoden ajan :) Eikä ole hinnalla pilattu, sekä sisältää HYVÄLAATUISEN tiivisteen. Tarviketiiviste Motonetistä ei ainakaan laadullaan vakuuttanut (kivettyi n. 1,5vuodessa)

Calorstattiakin muistan ihmisten kehuneen, ja semmoinen oli myös ex-T8A satkussa. Se toimi kun junan vessa, kunnes yks päivä meni täysin jumiin ja lämmöt ampui tappiin. En tiedä, kuinka vanha yksilö oli kyseessä. Merkkiliikkeen termarit on minulla hajonneet (kaksi kpl neljästä ostamastani) aina siten, että vähän aikaa toimii pirun hienosti, muuta sitten alkaa lämmöt jäämään alhaisiksi maantieajossa. Noissa tarvikevehkeissä on (kuulemma) myös semmosia, että eivät toimi edes uutena (lämmöt vaeltelee yms.). Summasummarum, itse ostaan jatkossakin termostaatit merkkihuollosta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 lämmöt ei nouse ajossa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

illias kirjoitti:Morjens,

Hain eilen 99:in ja kotimatkalla pitemmässä ajossa totesin, että lämmöt nousee mittarin mukaan hädin tuskin vihreälle. Näin ollen kyytikin oli vähän kylmähkö, jopa pikkupakkasella. Kun pysähtyy, niin lämmöt nousi nopeasti puoleen väliin mittaria ja alkoi tarkenemaankin.

Pitäskö vaihtaa termostaatti ensimmäisenä. Minkälaista suosittelette?
ilman muuta termarin vaihto. missä päin asut, hyvinkäältä löytyisi ilmaiseksi toimiva talvitermostaatti 92 astetta. voidaan vaikka vaihtaa se sulle se siinä pihassa jos poikkeat.

kun tässä nyt on piruja maalailtu uusista termareista :), itse olen arviolta 150tkm ajanut monilla eri ysiyseillä, ostanut lukuisia termostaatteja, eikä juurikaan jäänyt mieleen että termostaatti olisi koskaan temppuillut, lämpöongelmia tosin on ollut ja syy löytynyt aina muualta, peräti niin että lämpöviisari on näyttänyt väärin.

sen sijaan eräässä 88 vuoden 900 saabissani termari aiheutti just tuon ettei kone lämmennyt. arvelen että kyseinen termari oli erittäin monta vuotta ollut siinä, ellei peräti alkuperäinen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Viesti Kirjoittaja illias »

Kiitos vastauksista. Mahtavaa hommaa, että on tämmöinen foorumi. Hyvinkäälle on Oulusta vähän turhan pitkä matka etenkin kylmällä tuplaysillä, mutta lucaf:lle erityiskiitokset tarjouksesta :)

Miten ilmaaminen onnistuu helpoimmiten. Kyseessä on siis 99, vuosimalli 1984.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: itsekin

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kimmoisa kirjoitti:Mutta ostasko 92 vai 88 asteisen termarin?
tarjous myös sinulle voimassa jos ajelet hyvinkään ohi, eli 92 termari joutilaana 0 euron hintaan
illias kirjoitti:Miten ilmaaminen onnistuu helpoimmiten. Kyseessä on siis 99, vuosimalli 1984.
ensinnäkin kun lisätään nestettä esim termarin vaihdon jälkeen, niin nesteen lisäyksen ajan pidetään termostaattikannen maastossa oleva ilmausruuvi auki. kun nestettä alkaa tulemaan ruuvista, se kiristetään ja jatketaan järjestelmän täyttöä.

sitten kone käytetään lämpimäksi, sisältä lämmityslaitteen säädin max-asentoon. sitten lämmityslaitteen hanan maastossa oleva toinen ilmausruuvi auki (mainiota jos sulla olis läpinäkyvää letkua jonka voit työntää siihen ilmausruuvin päähän) ja annetaan ilman tulla pois, suljetaan kun tulee pelkkää vettä eikä yski ilmaa välissä enää.

näin minä ainakin toimisin, viisaammat tarkentaa/korjaa.

900 mallissa ilmaus taitaa tapahtua eri tavalla, kun siellä ei ole muuta ilmausruuvia kun se termostaatin maastossa oleva.

ilmauksen lomassa on varmaan hyvä myös tarkistaa että paisuntasäiliön korkki toimii, ts. että se on niin tiivis että järjestelmään kertyy asianmukaisesti painetta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Viesti Kirjoittaja illias »

Jep, eiköhän sitä näillä ohjeilla saada homma hanskaan. Pitää hakea Tarviketorilta termostaatti. Wahler oli merkki. En ainakaan löytänyt siitä mitään pahaa sanottavaa täällä foorumilla.

Kiitos ohjeista!!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Originaalille täältäkin ääni. Suosittelen lämpimästi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin