99 Löysä vaihdekeppi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

99 Löysä vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja illias »

Morjens,

Mun "uudenkarheassa" Saab 99 vm. 1984 on vaihdekeppi vähän löysän tuntuinen ja liikerata on liian iso. Vaihteet menee kyllä ihan hyvin päälle (kun löytää oikean kohdan), eikä kuulu mitään sivuääniä. Tuntuu, että keppi pääsee liikaa oikealle, eli vitonen ei mene päälle ihan sieltä oikeasta laidasta, vaan lähes keskeltä. Alussa menikin herkästi vitonen päälle, kun kolmosta piti pukata. Semmoisen huomasin kans kun kaveri ajoi ja ajelin itse perässä, niin peruutusvalot välähteli muutaman kerran. Veikkailtiin jälkeenpäin, että oisko se vitosta vaihdettaessa välähtänyt. Keppi on kai niin löysä, että se voi äkkiä käydä sen verran siellä pakin suunnallakin...

Minkälaista neuvoa ja korjauksen vaikeusaste arviota tähän löytyy?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kannattaa kuskata että ne 3 ruuvia on kiinni kepin juuressa. eli keskikonsoli pois ja meisselillä kiristää!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

nalleolut kirjoitti:kannattaa kuskata että ne 3 ruuvia on kiinni kepin juuressa. eli keskikonsoli pois ja meisselillä kiristää!
noiden kiristämiseksi käsittääkseni riittää kun nostaa sen kumihaitarin pois kepin juuresta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattanee myös varmistaa että vaihteensiirtotanko on oikein säädetty. Väärällä säädöllä ei pakkilukkokaan ehkä toimi oikein.

http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm

Kun peruutusvaihde on päällä pitäisi vaihteensiirtotangossa ja keppikonsolin etureunassa olevat reiät olla kohdakkain niin että sinne saa 6 mm puikon työnnettyä. Jos reiät ei ole kohdakkain, säätö on väärin.

Tämän jälkeen voi vielä varmistaa, että kepin keskitys on oikein:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... iftadj.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Viesti Kirjoittaja illias »

Ainakaan pakki ei meinaa oikein pysyä päällä. Ajattelin se kyllä olevan ihan normaalia, kun ennenkin olen semmoisilla saabeilla ajanut, joissa on samaa vikaa...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

illias kirjoitti:Ainakaan pakki ei meinaa oikein pysyä päällä.
Pakin pois päältä pomppaaminen on sitten vielä eri juttu, ei liity vaihteensiirtotangon säätöön. http://townsendimports.com/Web/transmis ... ar_mod.htm

Helpoin tapa on vaan peruutella varovasti välttäen äkkinäisiä vedätyksiä ja kaasun vapauttamista pakilla. Tai pitää keppiä pakkiasennossa kädellä peruuttamisen ajan. Omassa autossani on vähän tätä vaivaa, peruutan aina käsi vaihdekepillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Viesti Kirjoittaja illias »

Käsi vaihdekepillä on tosiaan ihan hyvä taktiikka. Tietty viehätyksensä siinäkin, kun ei ihan kaikki vieraat osaa omalla autolla ajella.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos vaihdekeppi tuntuu löysältä, eikä keskitä jämäkästi 2-3 vaihteiden linjalle niin vaihteensiirtotangon keskitysjousi/jouset keskikonsolin alta on todennäköisesti poikki. Tuon ikäisissä lähes enemmän sääntö kuin poikkeus.

Myös vaihteistoöljyjen vaihto (tuoreet mineraalimoottoriöljyt, 10w30 tai 10w40) auttaa yleensä huomattavasti laatikon "epämääräisyyteen"
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
opk
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja opk »

1984:ssä on vaihteensiirrossa vielä tuo "rättinivel", joka vanhetessaan venyy ja saattaa pettää. Ainakin kepin eteen-taakse -liikkeet ovat kumimaisempia kuluneella nivelellä. Jos se pitää uusia, kannattaa hankkia uudempi, parempi nivel. Nivel näkyy auton yläpuoleltakin, kun katsoo moottorin ja tulipellin väliin.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
illias
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:35

Viesti Kirjoittaja illias »

En ole vielä kerennyt perehtymään, mutta kuvaillaan vähän lisää. Kyse on siis sivuttaisliikkeestä ja tänään totesin, että varovasti tunnustellen siinä oikealla kohdalla josta vitonen pukataan ylös ja päälle tuntuu eräänlainen pykälä, josta kepin ei normaalisti pitäisi mennä enää pitemmälle, mutta niin vain menee. Harmi ettei siellä ole enää lisää vaihteita. Muutenkin tuplaysin penkillä tuntuu kuin istuisi lentokoneen ohjaamossa. Mahtava auto kertakaikkiaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

illias kirjoitti:kohdalla josta vitonen pukataan ylös ja päälle tuntuu eräänlainen pykälä, josta kepin ei normaalisti pitäisi mennä enää pitemmälle, mutta niin vain menee
Tämäkin vielä, keppiäkin pitää sitten korjata:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8213
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Elikkä minun 99 -84 GL:stä on menny tuo rättinivel ihan muruiksi... 1 3 ja 5 on kateissa.
Nyt tarviaisin osakoodin jolla löytäisin kyseisen osan Saabin liikkeestä. Koneelta eivät löytäneet ja varaosaliikkeetkin ohjasivat Saabille, joka ei löytänyt tätä osaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabinsti kirjoitti:Elikkä minun 99 -84 GL:stä on menny tuo rättinivel ihan muruiksi... 1 3 ja 5 on kateissa.
Nyt tarviaisin osakoodin jolla löytäisin kyseisen osan Saabin liikkeestä. Koneelta eivät löytäneet ja varaosaliikkeetkin ohjasivat Saabille, joka ei löytänyt tätä osaa.
Hae romikselta, ainakin pk-seudun liikkeet myivät ei-oota. Kato purkuauton ajokilometrejä, jos on alle 200tkm niin melko varmasti on ehjä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

ng900aero kirjoitti:
Saabinsti kirjoitti:Elikkä minun 99 -84 GL:stä on menny tuo rättinivel ihan muruiksi... 1 3 ja 5 on kateissa.
Nyt tarviaisin osakoodin jolla löytäisin kyseisen osan Saabin liikkeestä. Koneelta eivät löytäneet ja varaosaliikkeetkin ohjasivat Saabille, joka ei löytänyt tätä osaa.
Hae romikselta, ainakin pk-seudun liikkeet myivät ei-oota. Kato purkuauton ajokilometrejä, jos on alle 200tkm niin melko varmasti on ehjä.
Saman osan voi poimia myos OG-satkusta tai 90:sta
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

kyllä sitä kumia ainakin og satkuun käypästä luulis löytyvän.

Pitäs vaan saada osanumero, millä vois sitä kysyä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin