99 Löysä vaihdekeppi
99 Löysä vaihdekeppi
Morjens,
Mun "uudenkarheassa" Saab 99 vm. 1984 on vaihdekeppi vähän löysän tuntuinen ja liikerata on liian iso. Vaihteet menee kyllä ihan hyvin päälle (kun löytää oikean kohdan), eikä kuulu mitään sivuääniä. Tuntuu, että keppi pääsee liikaa oikealle, eli vitonen ei mene päälle ihan sieltä oikeasta laidasta, vaan lähes keskeltä. Alussa menikin herkästi vitonen päälle, kun kolmosta piti pukata. Semmoisen huomasin kans kun kaveri ajoi ja ajelin itse perässä, niin peruutusvalot välähteli muutaman kerran. Veikkailtiin jälkeenpäin, että oisko se vitosta vaihdettaessa välähtänyt. Keppi on kai niin löysä, että se voi äkkiä käydä sen verran siellä pakin suunnallakin...
Minkälaista neuvoa ja korjauksen vaikeusaste arviota tähän löytyy?
Mun "uudenkarheassa" Saab 99 vm. 1984 on vaihdekeppi vähän löysän tuntuinen ja liikerata on liian iso. Vaihteet menee kyllä ihan hyvin päälle (kun löytää oikean kohdan), eikä kuulu mitään sivuääniä. Tuntuu, että keppi pääsee liikaa oikealle, eli vitonen ei mene päälle ihan sieltä oikeasta laidasta, vaan lähes keskeltä. Alussa menikin herkästi vitonen päälle, kun kolmosta piti pukata. Semmoisen huomasin kans kun kaveri ajoi ja ajelin itse perässä, niin peruutusvalot välähteli muutaman kerran. Veikkailtiin jälkeenpäin, että oisko se vitosta vaihdettaessa välähtänyt. Keppi on kai niin löysä, että se voi äkkiä käydä sen verran siellä pakin suunnallakin...
Minkälaista neuvoa ja korjauksen vaikeusaste arviota tähän löytyy?
noiden kiristämiseksi käsittääkseni riittää kun nostaa sen kumihaitarin pois kepin juuresta.nalleolut kirjoitti:kannattaa kuskata että ne 3 ruuvia on kiinni kepin juuressa. eli keskikonsoli pois ja meisselillä kiristää!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kannattanee myös varmistaa että vaihteensiirtotanko on oikein säädetty. Väärällä säädöllä ei pakkilukkokaan ehkä toimi oikein.
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm
Kun peruutusvaihde on päällä pitäisi vaihteensiirtotangossa ja keppikonsolin etureunassa olevat reiät olla kohdakkain niin että sinne saa 6 mm puikon työnnettyä. Jos reiät ei ole kohdakkain, säätö on väärin.
Tämän jälkeen voi vielä varmistaa, että kepin keskitys on oikein:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... iftadj.htm
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... iftadj.htm
Kun peruutusvaihde on päällä pitäisi vaihteensiirtotangossa ja keppikonsolin etureunassa olevat reiät olla kohdakkain niin että sinne saa 6 mm puikon työnnettyä. Jos reiät ei ole kohdakkain, säätö on väärin.
Tämän jälkeen voi vielä varmistaa, että kepin keskitys on oikein:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... iftadj.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pakin pois päältä pomppaaminen on sitten vielä eri juttu, ei liity vaihteensiirtotangon säätöön. http://townsendimports.com/Web/transmis ... ar_mod.htmillias kirjoitti:Ainakaan pakki ei meinaa oikein pysyä päällä.
Helpoin tapa on vaan peruutella varovasti välttäen äkkinäisiä vedätyksiä ja kaasun vapauttamista pakilla. Tai pitää keppiä pakkiasennossa kädellä peruuttamisen ajan. Omassa autossani on vähän tätä vaivaa, peruutan aina käsi vaihdekepillä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jos vaihdekeppi tuntuu löysältä, eikä keskitä jämäkästi 2-3 vaihteiden linjalle niin vaihteensiirtotangon keskitysjousi/jouset keskikonsolin alta on todennäköisesti poikki. Tuon ikäisissä lähes enemmän sääntö kuin poikkeus.
Myös vaihteistoöljyjen vaihto (tuoreet mineraalimoottoriöljyt, 10w30 tai 10w40) auttaa yleensä huomattavasti laatikon "epämääräisyyteen"
Myös vaihteistoöljyjen vaihto (tuoreet mineraalimoottoriöljyt, 10w30 tai 10w40) auttaa yleensä huomattavasti laatikon "epämääräisyyteen"
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
1984:ssä on vaihteensiirrossa vielä tuo "rättinivel", joka vanhetessaan venyy ja saattaa pettää. Ainakin kepin eteen-taakse -liikkeet ovat kumimaisempia kuluneella nivelellä. Jos se pitää uusia, kannattaa hankkia uudempi, parempi nivel. Nivel näkyy auton yläpuoleltakin, kun katsoo moottorin ja tulipellin väliin.
900 t8 -84
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
9-3 Cabriolet -00
9-5 Aero -03
En ole vielä kerennyt perehtymään, mutta kuvaillaan vähän lisää. Kyse on siis sivuttaisliikkeestä ja tänään totesin, että varovasti tunnustellen siinä oikealla kohdalla josta vitonen pukataan ylös ja päälle tuntuu eräänlainen pykälä, josta kepin ei normaalisti pitäisi mennä enää pitemmälle, mutta niin vain menee. Harmi ettei siellä ole enää lisää vaihteita. Muutenkin tuplaysin penkillä tuntuu kuin istuisi lentokoneen ohjaamossa. Mahtava auto kertakaikkiaan.
Tämäkin vielä, keppiäkin pitää sitten korjata:illias kirjoitti:kohdalla josta vitonen pukataan ylös ja päälle tuntuu eräänlainen pykälä, josta kepin ei normaalisti pitäisi mennä enää pitemmälle, mutta niin vain menee
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8213
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Elikkä minun 99 -84 GL:stä on menny tuo rättinivel ihan muruiksi... 1 3 ja 5 on kateissa.
Nyt tarviaisin osakoodin jolla löytäisin kyseisen osan Saabin liikkeestä. Koneelta eivät löytäneet ja varaosaliikkeetkin ohjasivat Saabille, joka ei löytänyt tätä osaa.
Nyt tarviaisin osakoodin jolla löytäisin kyseisen osan Saabin liikkeestä. Koneelta eivät löytäneet ja varaosaliikkeetkin ohjasivat Saabille, joka ei löytänyt tätä osaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Hae romikselta, ainakin pk-seudun liikkeet myivät ei-oota. Kato purkuauton ajokilometrejä, jos on alle 200tkm niin melko varmasti on ehjä.Saabinsti kirjoitti:Elikkä minun 99 -84 GL:stä on menny tuo rättinivel ihan muruiksi... 1 3 ja 5 on kateissa.
Nyt tarviaisin osakoodin jolla löytäisin kyseisen osan Saabin liikkeestä. Koneelta eivät löytäneet ja varaosaliikkeetkin ohjasivat Saabille, joka ei löytänyt tätä osaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saman osan voi poimia myos OG-satkusta tai 90:stang900aero kirjoitti:Hae romikselta, ainakin pk-seudun liikkeet myivät ei-oota. Kato purkuauton ajokilometrejä, jos on alle 200tkm niin melko varmasti on ehjä.Saabinsti kirjoitti:Elikkä minun 99 -84 GL:stä on menny tuo rättinivel ihan muruiksi... 1 3 ja 5 on kateissa.
Nyt tarviaisin osakoodin jolla löytäisin kyseisen osan Saabin liikkeestä. Koneelta eivät löytäneet ja varaosaliikkeetkin ohjasivat Saabille, joka ei löytänyt tätä osaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21