Automaattilaatikosta kysymyksiä!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 73
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 16:52
- Paikkakunta: valkeakoski
Automaattilaatikosta kysymyksiä!
Olen ostamassa 90-luvun alun 900 tai 9000 isälleni joka haluaa automaattivaihteiston.Itselläni on neljä og 900 mutta kaikki ovat manuaaleja.Kuinka Saabin automaattilootat kestää ja mitä pitää tietää kun koeajaa ko. autoa.Paljonko saa olla kilsoja mittarissa jne.Kiitos jo etukäteen vastauksista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kestää mitä kestää, kunnes hajoaa. BW37 on "aataminaikaista" suht. pomminvarmaa tekniikkaa.
Perusteellisella koeajolla laatikon kunnosta pääsee aika hyvin jyvälle. Parasta on kokeilla täysin kylmää autoa, muutamia raportteja ja omakohtaistakin kokemusta löytyy siitä, että laatikko luistaa kylmänä (siis kunnon pakkasilla) pirusti (=ei esim. pääse edes ylämäkeen eteenpäin), mutta lämpimänä toimii kun junan vessa.
Suurempia nykäyksiä tai kolahduksia ei saisi esiintyä ylös tai alas vaihtaessa. Kokeile runsaalla kaasulla ja "pintakaasulla" vaihtokohdat. Öljyjen pitäisi olla kirkkaan punaiset, eivät saa haista palaneelle ja sitä pitäisi olla riittävästi (öljyn pinnan korkeus tarkistetaan käynnissä olevasta lämpimästä autosta: ensin vaihde D:llä min. 10sek, sitten R:llä min. 10sek, N tai P-silmään ja tikkua tihrustamaan).
Kick-down kannattaa myös kokeilla, että on vaihtokohdat OK. Omalla kahden lootan kokemuksella laatikko pykältää ylöspäin kaasu pohjassa n. 5500rpm kohdilla.
Bensaa polttaa ainakin litran-pari enemmän satasella kun vastaava manuaali.
og satku ilman turboa on tomaattilaatikolla oikeinkin laiskanpulskea tapaus, 16venttiilisestä vaparista ei kyllä ole kokemusta. Turbolla pysyy jo suht vaivatta muun liikenteen seassa.
Perusteellisella koeajolla laatikon kunnosta pääsee aika hyvin jyvälle. Parasta on kokeilla täysin kylmää autoa, muutamia raportteja ja omakohtaistakin kokemusta löytyy siitä, että laatikko luistaa kylmänä (siis kunnon pakkasilla) pirusti (=ei esim. pääse edes ylämäkeen eteenpäin), mutta lämpimänä toimii kun junan vessa.
Suurempia nykäyksiä tai kolahduksia ei saisi esiintyä ylös tai alas vaihtaessa. Kokeile runsaalla kaasulla ja "pintakaasulla" vaihtokohdat. Öljyjen pitäisi olla kirkkaan punaiset, eivät saa haista palaneelle ja sitä pitäisi olla riittävästi (öljyn pinnan korkeus tarkistetaan käynnissä olevasta lämpimästä autosta: ensin vaihde D:llä min. 10sek, sitten R:llä min. 10sek, N tai P-silmään ja tikkua tihrustamaan).
Kick-down kannattaa myös kokeilla, että on vaihtokohdat OK. Omalla kahden lootan kokemuksella laatikko pykältää ylöspäin kaasu pohjassa n. 5500rpm kohdilla.
Bensaa polttaa ainakin litran-pari enemmän satasella kun vastaava manuaali.
og satku ilman turboa on tomaattilaatikolla oikeinkin laiskanpulskea tapaus, 16venttiilisestä vaparista ei kyllä ole kokemusta. Turbolla pysyy jo suht vaivatta muun liikenteen seassa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84