900:n virtalukko, KIIRE!
900:n virtalukko, KIIRE!
Paljon käsitelty aihe varmasti, mutta olin äsken lähdössä autolla ajamaan, niin ilman ennakkovaroittelua virtalukko ei kääntynytkään virta- saatikka käynnistysasentoon. Yritin rynkyttää vaihdekeppiä R-loveen ja samalla kääntää, muttei se auttanut. Täälläpäin kylläkin pakastui lyhyessä ajassa n. 4-6 astetta, liekö sillä merkitystä. Koitin haulla etsiä neuvoja ja löysinkin neuvon, että virtalukon pohja mennyt.
Eli pitääkö nyt sen vaihtaakseen tehdä mitä ja missä järjestyksessä? Ilmeisesti apukuskin istuin kannattanee irroittaa tieltä pois, ja sitten miten edetään? Siellä on ilmeisesti kolme tripoid-mutteria mutta nämä saanee auki myös ilman erikoistyökalua? Miten keskikonsoli saadaan irti virtalukon ympäriltä?
Eli pitääkö nyt sen vaihtaakseen tehdä mitä ja missä järjestyksessä? Ilmeisesti apukuskin istuin kannattanee irroittaa tieltä pois, ja sitten miten edetään? Siellä on ilmeisesti kolme tripoid-mutteria mutta nämä saanee auki myös ilman erikoistyökalua? Miten keskikonsoli saadaan irti virtalukon ympäriltä?
#3226
Ennenkuin rupeat purkamaan mitään, niin kokeile käännellä isolla talttapäämeisselillä lukkoa edestakaisin. Yleensä lukkopatruuna kääntyilee muutaman millin verran. Sitten laitat avaimen takaisin ja kokeilet kääntää sillä. Tällä tavalla olen saanut joskus seisotuksessa jumittuneen virtalukon pelaamaan, eikä tarvitse katkaista avainta.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Kävin kokeilemassa tuota meisselitemppua mutta eipä se auttanut. Taitaa olla edessä se virtalukonpohjan vaihto?
Mistä porukka on sellaisen yleensä köynyt hommaamassa? Meinaan vain, että onko saatavissa vain merkkiosana, vai saaneeko myös tarvikepuolelta? Niin, oliko siinä purkamisessa ja asennuksessa mitään erityistä/huomioitavaa. Ilmeisesti ne tripoidi-mutterit voi korvata tavan nylock-muttereilla/pulteilla. Minkä kokoisella kannalla ja pituudella ne olisi korvattava? Tietäisi ostaa tarvittaessa ne jo ennakkoon jos ei ole tuossa pakissa...

Mistä porukka on sellaisen yleensä köynyt hommaamassa? Meinaan vain, että onko saatavissa vain merkkiosana, vai saaneeko myös tarvikepuolelta? Niin, oliko siinä purkamisessa ja asennuksessa mitään erityistä/huomioitavaa. Ilmeisesti ne tripoidi-mutterit voi korvata tavan nylock-muttereilla/pulteilla. Minkä kokoisella kannalla ja pituudella ne olisi korvattava? Tietäisi ostaa tarvittaessa ne jo ennakkoon jos ei ole tuossa pakissa...
#3226
Virtalukon pohja tuskin aiheuttaa lukon kääntymättömyyttä. Lukkosylinteri ennemminkin.
Kuten sanottu, kannattaa varmistaa ettei lukko ole vaan jäässä.
Pakkilukkokin pystyy väärille raiteille joutuessaan estämään avaimen kääntymistä starttiasentoon asti, mutta tuolloin kai kuitenkin kääntyisi osan matkaa, sen verran että tiedetään ettei lukko ole jäässä tai kyse tavanomaisesta avaimen/haittojen kulumisesta johtuvasta takeltelusta.
Avainta voi lämmittää sytyttimen liekillä ennen lukkoon työntämistä.
Juha
Kuten sanottu, kannattaa varmistaa ettei lukko ole vaan jäässä.
Pakkilukkokin pystyy väärille raiteille joutuessaan estämään avaimen kääntymistä starttiasentoon asti, mutta tuolloin kai kuitenkin kääntyisi osan matkaa, sen verran että tiedetään ettei lukko ole jäässä tai kyse tavanomaisesta avaimen/haittojen kulumisesta johtuvasta takeltelusta.
Avainta voi lämmittää sytyttimen liekillä ennen lukkoon työntämistä.
Juha
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
juu lukko patruunahan se siellä jumissa on, pariin autoon olen vaihtamaan joutunut yhdessä teki ensimmäsellä kerralla varoittelematta täys jumituksen eikä kääntynyt vaikka kuinka avainta rynkytti.
kuskin penkki pois, keski konsoli pois ja 4-6mm poralla porata raakasti reikä niin että patruunan lukko tappikin lähtee.
kuskin penkki pois, keski konsoli pois ja 4-6mm poralla porata raakasti reikä niin että patruunan lukko tappikin lähtee.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Koitin tuossa ensitöikseni lämmittää avainta sytkärin liekillä ja uskaltauduin laittamaan muutaman tipan aseöljyäkin virtalukkoon (ei välttämättä kannattaisi). Toistin avaimen lämmittelyn pari kertaa, ja sen jälkeen kirjoitin tuon 1. viestin.
Sen jälkeen kokeilin tuota meisselikikkaa mutta ei sekään tosiaan auttanut, meisselihän ei uponnut kuin kärjestään hieman lukkopesään
, ja tuntui ettei pesä pyörähtänyt. Ajattelin kokeilla sitä vielä kumminkin kertaalleen. Avain ei tosiaan yritäkään pyörähtää, eli voisi hyvinkin olla vain jäässä. Aikaisemmin ei muissa autoissani ole kylläkään virtalukko päässyt jäätymään...
. Pitänee yrittää kunnolla vaikka kuumailmapuhaltimella lämmittää lukkoa. Vaihteiston (ja pakin) toiminta on kyllä aina ollut autossani moitteetonta, ei minkäänlaisia ongelmia, joten tämä ongelma tuli todellakin kuin salama kirkkaalta taivaalta 
Mikä juttu tuo lukkotapin pois poraaminen on? Toimiiko virtalukko jatkossa kuitenkin niinkuin ennenkin vai pitääkö sen jälkeen kumminkin vaihtaa joitain osia?
Sen jälkeen kokeilin tuota meisselikikkaa mutta ei sekään tosiaan auttanut, meisselihän ei uponnut kuin kärjestään hieman lukkopesään



Mikä juttu tuo lukkotapin pois poraaminen on? Toimiiko virtalukko jatkossa kuitenkin niinkuin ennenkin vai pitääkö sen jälkeen kumminkin vaihtaa joitain osia?
#3226
Irroittaminen avaimen puuttuessa:
1:Poista vasen etuistuin ja vaihdevivun kotelon suojakotelo.
2:irroita vaihdevivun kotelon kiinnitysmutterit.
3:poraa pois tulppa,joka peittää lukkosylinterin reiän vaihdevivun kotelossa.
4:työnnä nasta sisään n:2 mm. tuurnalla ja poista lukkosylinteri.
asenna uusi tulppa koteloon ennen uuden lukkosylinterin asentamista.Tulppa leikataan sopivasta niitistä tai ruuvista ,joka leikataan 5 mm.:n pituiseksi.
Tällänen ohje löytyi -79 satkuun korjaamokäsikirjasta.Luulis että on sama homma uudemmissakin.Itse en ole koskaan joutunut tuota tekemään.
1:Poista vasen etuistuin ja vaihdevivun kotelon suojakotelo.
2:irroita vaihdevivun kotelon kiinnitysmutterit.
3:poraa pois tulppa,joka peittää lukkosylinterin reiän vaihdevivun kotelossa.
4:työnnä nasta sisään n:2 mm. tuurnalla ja poista lukkosylinteri.
asenna uusi tulppa koteloon ennen uuden lukkosylinterin asentamista.Tulppa leikataan sopivasta niitistä tai ruuvista ,joka leikataan 5 mm.:n pituiseksi.
Tällänen ohje löytyi -79 satkuun korjaamokäsikirjasta.Luulis että on sama homma uudemmissakin.Itse en ole koskaan joutunut tuota tekemään.
Virtalukkosylinterin ehjänä irrottamisen edellytys on, että lukko saadaan kääntymään. Lukkosylinterin kyljessä on lukitustappi, jonka pystyy painamaan irrotusasentoon vain kun avain on käännetty ~puoliväliin.Hantte kirjoitti:Mikä juttu tuo lukkotapin pois poraaminen on? Toimiiko virtalukko jatkossa kuitenkin niinkuin ennenkin vai pitääkö sen jälkeen kumminkin vaihtaa joitain osia?
Vaihdekeppivirtalukkokonsolissa on alapinnalla reikä, jonka kautta tuota lukitustappia saa sopivanmuotoisella koukulla painettua kevyesti silloin kun lukko saadaan kääntymään irrotusasentoon.
Kun lukko ei käänny, pitää lukitustappi lyödä väkisin sisään ja samalla rikotaan lukkosylinteri käyttökelvottomaksi. Lyöminen on mahdollista kun porataan tapin kohdalle reikä, tai reikähän siinä saattaa olla jo valmiiksi, se vaan on peitetty umpeen tulpalla. Porataan tulppa vaan pois.
Keppikonsolin käyttäminen tämän poraamisoperaationkin jälkeen on ihan OK, tulppaamaton reikä ei konsolimuovien alla ei juuri aiheuta lisäriskiä luvattomaan käyttöönottoon (reiän kautta tuskin pääsee lyömään tappia irrottamatta penkkiä ja konsolimuoveja). Tai voi sen reiän tulpata ruuvinpätkällä tai niitillä uudelleen.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14919
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album133/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hei!
Minulla on omassa 99:ssä samanlaista ongelmaa,
eli avain ei tahdo kääntyä startatessa tai sitä ei meinaa saada pois,
kun on sammuttanut auton. Alussa olin aivan äimän käkenä ja usein jouduin jättämään avaimen virtalukkoon, kun jätin auton parkkiin.
Sitten huomasin, että takertelu loppuu, kun painan vasemmalla kädellä
kepistä tiukemmin pakille (siis samanaikaisesti, kun käännän virta-avinta).
Terv Tatu
Minulla on omassa 99:ssä samanlaista ongelmaa,
eli avain ei tahdo kääntyä startatessa tai sitä ei meinaa saada pois,
kun on sammuttanut auton. Alussa olin aivan äimän käkenä ja usein jouduin jättämään avaimen virtalukkoon, kun jätin auton parkkiin.
Sitten huomasin, että takertelu loppuu, kun painan vasemmalla kädellä
kepistä tiukemmin pakille (siis samanaikaisesti, kun käännän virta-avinta).
Terv Tatu
Tatu
Hei!
Minulla on omassa 99:ssä samanlaista ongelmaa,
eli avain ei tahdo kääntyä startatessa tai sitä ei meinaa saada pois,
kun on sammuttanut auton. Alussa olin aivan äimän käkenä ja usein jouduin jättämään avaimen virtalukkoon, kun jätin auton parkkiin.
Sitten huomasin, että takertelu loppuu, kun painan vasemmalla kädellä
kepistä tiukemmin pakille (siis samanaikaisesti, kun käännän virta-avinta).
Terv Tatu
Minulla on omassa 99:ssä samanlaista ongelmaa,
eli avain ei tahdo kääntyä startatessa tai sitä ei meinaa saada pois,
kun on sammuttanut auton. Alussa olin aivan äimän käkenä ja usein jouduin jättämään avaimen virtalukkoon, kun jätin auton parkkiin.
Sitten huomasin, että takertelu loppuu, kun painan vasemmalla kädellä
kepistä tiukemmin pakille (siis samanaikaisesti, kun käännän virta-avinta).
Terv Tatu
Tatu
Tuohon auttaa varmaankin pysyvästi vaihteensiirtotangon säätö.Tatu kirjoitti:Sitten huomasin, että takertelu loppuu, kun painan vasemmalla kädellä kepistä tiukemmin pakille (siis samanaikaisesti, kun käännän virta-avinta).
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=50717
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos noista linkeistä!
Alan tutkimaan tuota asiaa lämmittämällä lukkopesää kuumailmapuhaltimella. Mikäli osoittautuu että lukko ei ole jäässä, vaan tullut vain tiensä päähän, pitänee ruveta noihin em. kovempiin keinoihin. Vika ei siis todennäköisesti olekaan virtalukon pohjassa vaan lukkopatruunassa itsessään (eli jäässä tai kaput).
Itsellänikin kun tuo auto on ulkona ja ulkona -15 astetta pakkasta, tuo se oman lisämausteensa tähän hommaan...
Alan tutkimaan tuota asiaa lämmittämällä lukkopesää kuumailmapuhaltimella. Mikäli osoittautuu että lukko ei ole jäässä, vaan tullut vain tiensä päähän, pitänee ruveta noihin em. kovempiin keinoihin. Vika ei siis todennäköisesti olekaan virtalukon pohjassa vaan lukkopatruunassa itsessään (eli jäässä tai kaput).
Itsellänikin kun tuo auto on ulkona ja ulkona -15 astetta pakkasta, tuo se oman lisämausteensa tähän hommaan...

#3226
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Samanlaista vaivaa tuo satku torstaina esitti. jonkuaikaa siinä avainta väänteli ees takasi niin lähti pelittään (melkeen 5min.)
Ja on taas eilisen ja tämän päivän toiminu.
Tuossa viimeviikonloppuna autoa pestessä tuli oven lukkopesä voideltua huolellisesti ja sen huomaa nyt.
Miksi et voidellu niitä aikasemmin kysymyksiä.
Ja on taas eilisen ja tämän päivän toiminu.
Tuossa viimeviikonloppuna autoa pestessä tuli oven lukkopesä voideltua huolellisesti ja sen huomaa nyt.
Miksi et voidellu niitä aikasemmin kysymyksiä.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI