900i 2.1 16v -92 happi koholla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ta2
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 20:28
Paikkakunta: Nurmijärvi

900i 2.1 16v -92 happi koholla

Viesti Kirjoittaja ta2 »

Katsastusaseman ystävällinen setä mittasi happea pakoputken päästä
6,4% (tyhjäk.) ja 5,5% (>2000/min) (lambda 1,32). Muut ok.

Vikaa on nyt haettu ilmapuolelta parin harrastelijan ja yhden oikean (?) asentajan voimin. Pakoputki on tiivis ja alipaineletkujen tiivisteet vaihdettu, letkut tarkistettu/vaihdettu. Ei vaikutusta. Happi edelleen koholla.

CE palanut aika-ajoin syksyn aikana. Nyt palaa koko ajan.

Käynnistyy kylmänä n. 5 sekunnin sahauksella, lämpöisenä hiukan nopsemmin. Ei kuitenkaan saabimaisesti. Kylmänä tyhjäkäynti seilailee, mutta lämpimänä käy nätisti. Ajossa tuntuu kiihdytyksissä välillä tukehtuvan (saako tarpeeksi bensaa?). Kulkee normaalisti.

Missä vika? Joku anturi, pumppu, suodatin, paineensäädin, lisäilmaventtiili...? Valistuneita arvauksia otetaan vastaan.
-kun itse tekee, niin saa mitä tulee-
peltla
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Lambda-anturi viallinen?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

lue tai luetuta nyt tietysti vikakoodit ekana!!!
immua tai lambdaa nyt ensimmäisenä epäilisi.
kokeile mitä tekeew immun johto irti, jos paranee niin vika siinä.
mittaa lambdan signaali, jos vaihtee hitaasti tai ei ollenkaan niin sökö.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

mikkoimp kirjoitti:lue tai luetuta nyt tietysti vikakoodit ekana!!!
immua tai lambdaa nyt ensimmäisenä epäilisi.
kokeile mitä tekeew immun johto irti, jos paranee niin vika siinä.
mittaa lambdan signaali, jos vaihtee hitaasti tai ei ollenkaan niin sökö.
Itellä polttaa check engine valoa sillon tällön kanssa. Kuinka tuo lambdan singnaali mitataan?
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

maan ja valkoisen signaalijohdon väliltä, pitäisi olla tiuhaan vaihtelevaa alle 1V jännitettä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jos happi on koholla niin useimmiten putki/pakosarja egr vuotaa.
aika pieni vuoto riittää.
Pakosarjan pultti poikki ??.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
ta2
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 20:28
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja ta2 »

YKÄ kirjoitti:Jos happi on koholla niin useimmiten putki/pakosarja egr vuotaa.
aika pieni vuoto riittää.
Pakosarjan pultti poikki ??.
Pultit ehjät ja kiinni. Kaikki vuodot pakopuolella(kin) katottu. Putki on ihan aikuisten oikeesti tiivis. Pakosarja ja katti ainoat "vanhat" osat. Taidan poistaa huomenna lambdan ja imm:n mahdollisten vikojen joukosta. Luulin kyllä jo katsoneeni moista operaatiota päältä, mutta asentajan ammattitaito alkoi jälkikäteen arveluttaa.
-kun itse tekee, niin saa mitä tulee-
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

mikkoimp kirjoitti:maan ja valkoisen signaalijohdon väliltä, pitäisi olla tiuhaan vaihtelevaa alle 1V jännitettä.
Tuota ei näe ilman scooppia sitten muutakuin sinne päin..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Tulppaa egr jos on.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Suppari kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:maan ja valkoisen signaalijohdon väliltä, pitäisi olla tiuhaan vaihtelevaa alle 1V jännitettä.
Tuota ei näe ilman scooppia sitten muutakuin sinne päin..
no eipä ole tarvekkaan, näkee vain sen oleellisen että toimiiko... yleensä rikkinäiset jämähtävät siihen 0,6-0,7V paikkeille..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

mikkoimp kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:maan ja valkoisen signaalijohdon väliltä, pitäisi olla tiuhaan vaihtelevaa alle 1V jännitettä.
Tuota ei näe ilman scooppia sitten muutakuin sinne päin..
no eipä ole tarvekkaan, näkee vain sen oleellisen että toimiiko... yleensä rikkinäiset jämähtävät siihen 0,6-0,7V paikkeille..
Hyviä vinkkejä täytyypä tarkistaa oma, heti kun kelit vähän lauhtuu
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jos se käy niin laihalla että happiarvo ylittyy niin eihän se edes käy bensalla?.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
ta2
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 20:28
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja ta2 »

YKÄ kirjoitti:Tulppaa egr jos on.
Ei taida olla :?
-kun itse tekee, niin saa mitä tulee-
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lambda on aika korkea (pitäisi olla noin 1) eli seos on laihalla.

Lambda-anturi varmaankin tiensä päässä
O2 koholla viittaa toki putkeen, mutta jos se on tiiviiksi havaittu, niin...

Lambdan mittaus ja vaihto (huom. pitkä jorina...)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21872

EGR:ää ei kattipeleistä enää löydy.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Meltsi
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 13:27

Viesti Kirjoittaja Meltsi »

Eikös muuten tuo Lambda-anturi sijaitse siinä öljynsuodattimen yläpuolella? :?
Saab 900 S Turbo 16V '90
Vastaa Viestiin