Vaihteiston ensiöveto
Vaihteiston ensiöveto
Joo vaihteiston ensiövedosta kyselisin.
Ja etenkin siitä ketjusta.
Kuinka paljon ajoa tämä ketju kestää? Ja onko työläs vaihtaa?
Mitäs jos ensiöveto pitää ääntää, siis kuuluu selvä kohiseva ääni kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös.
Ja etenkin siitä ketjusta.
Kuinka paljon ajoa tämä ketju kestää? Ja onko työläs vaihtaa?
Mitäs jos ensiöveto pitää ääntää, siis kuuluu selvä kohiseva ääni kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös.
SAAB
Re: Vaihteiston ensiöveto
Ettei kytkimen painelaakeri..?kimmoisa kirjoitti:
Mitäs jos ensiöveto pitää ääntää, siis kuuluu selvä kohiseva ääni kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös.
Eilen just hajos toi ensiöveto. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0&start=30
Johtui kuitenkin todennäköisesti ensiövälityksen rattaista, joilla ketju jää väärän mittaiseksi..
Johtui kuitenkin todennäköisesti ensiövälityksen rattaista, joilla ketju jää väärän mittaiseksi..
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Re: Vaihteiston ensiöveto
Painelaakeri pitää ainakin täällä varsinais-suomessa ääntä vain kun poljinta painetaan..Tri-Lo kirjoitti:Ettei kytkimen painelaakeri..?kimmoisa kirjoitti:
Mitäs jos ensiöveto pitää ääntää, siis kuuluu selvä kohiseva ääni kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös.
Silmälaakeri?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Vaihteiston ensiöveto
Siis eikö "kohise" kun nostat polkimen ylös? Tuo ei varmaankaan liity painelaakeriin. Siis eikai painelaakeri tee töitä siellä, kun poljin on ylhäällä. Nyt on hieman ajatus hukassa kylläkin.Suppari kirjoitti:Painelaakeri pitää ainakin täällä varsinais-suomessa ääntä vain kun poljinta painetaan..Tri-Lo kirjoitti:Ettei kytkimen painelaakeri..?kimmoisa kirjoitti:
Mitäs jos ensiöveto pitää ääntää, siis kuuluu selvä kohiseva ääni kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös.
Silmälaakeri?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jaa,mulla oli kyllä yksi satku joka jollasi nimenomaan kytkinpoljinta hieman painettaessa.Painelaakeri se silloin oli.Eli ei päde tähän,tässähän puhuttiin kytkin ylhäällä olemisesta.Ajatus oli tosiaan hukassa kun tuon edellisen viestin kirjoitin.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Tammi 29, 2007 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vaihteiston ensiöveto
Täälläpäin V-S:ää painelaakeri pitää silloin ääntä kun kytkin ylhäällä eli voima kulkee asetelman kautta painelaakerin kannattelemana ensiölle. Kun kytkin on painettuna painelaakeri ei pyöri.Suppari kirjoitti:Painelaakeri pitää ainakin täällä varsinais-suomessa ääntä vain kun poljinta painetaan..Tri-Lo kirjoitti:Ettei kytkimen painelaakeri..?kimmoisa kirjoitti:
Mitäs jos ensiöveto pitää ääntää, siis kuuluu selvä kohiseva ääni kun vaihde on vapaalla ja kytkimen nostaa ylös.
Silmälaakeri?
Re: Vaihteiston ensiöveto
Omituisia kytkimiä sielläpäin. Meilläkin pelaa kuten Suppari sanoi. Ja voimakin välittyy kytkinakselia pitkin! Eikä muuten silmälaakerikaan hirveesti rasitu kytkin ylhäällä.f-19 kirjoitti:Täälläpäin V-S:ää painelaakeri pitää silloin ääntä kun kytkin ylhäällä eli voima kulkee asetelman kautta painelaakerin kannattelemana ensiölle. Kun kytkin on painettuna painelaakeri ei pyöri.Suppari kirjoitti:Painelaakeri pitää ainakin täällä varsinais-suomessa ääntä vain kun poljinta painetaan..Tri-Lo kirjoitti: Ettei kytkimen painelaakeri..?
Silmälaakeri?
OG laatikot pitää kyllä aina vapaalla kytkin ylhäällä aikamoistakin kahinaa joten jollei mitään valtavaa rohinaa tai räpätystä kuulu, en olisi huolissani.
Aki Peltola #1132
Re: Vaihteiston ensiöveto
"Täälläpäin V-S:ää painelaakeri pitää silloin ääntä kun kytkin ylhäällä eli voima kulkee asetelman kautta painelaakerin kannattelemana ensiölle. Kun kytkin on painettuna painelaakeri ei pyöri."
Tunnetko tai oletko kenties itse Taika-Jim?
Mikäs sen painelaakerin tarkoitus on jossei se pyöri kytkin pohjassa
eikös sen nimenomaan pitäisi painaa työsylinterin avustamana asetelman tähtijousi sisään? ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tunnetko tai oletko kenties itse Taika-Jim?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mikäs sen painelaakerin tarkoitus on jossei se pyöri kytkin pohjassa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Vaihteiston ensiöveto
Niin...Zebe kirjoitti:"Täälläpäin V-S:ää painelaakeri pitää silloin ääntä kun kytkin ylhäällä eli voima kulkee asetelman kautta painelaakerin kannattelemana ensiölle. Kun kytkin on painettuna painelaakeri ei pyöri."
Tunnetko tai oletko kenties itse Taika-Jim?![]()
Mikäs sen painelaakerin tarkoitus on jossei se pyöri kytkin pohjassaeikös sen nimenomaan pitäisi painaa työsylinterin avustamana asetelman tähtijousi sisään?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Johan on saatu tämäkin asia kovin monimutkaisesti selitettyä....
Elikkäs, ensiöveto pitää aina kytkin ylhäällä sellaista kohinaa, koska se pyörii silloin, ja ketjuvälityshän on kaikkea muuta kuin äänetön. Tästä ketjuvälityksestä johtuu myös se vou-vou-vou-ääni joka on kuultavissa auton liikkuessa hiljaa, etenkin ulkoapäin. Ensiövedon jollotus tahi kohina häipyy kytkintä painettaessa luonnollisesti koska ketju pysähtyy tällöin.
Sellainen korkeataajuinen kitkutus taas on peräisin painelaakerista, joka alkaa ilmoitella vaihdon tarpeesta. Tämä yleensä häviää kytkintä painettaessa kun tällöin laakeri kuormittuu, ja välykset häviävät. Laakeri on hyvä vaihtaa jollain aikataululla kun se alkaa kitistä, kun alkaa jyristä, on aikataulua syytä tiivistää. Laakeria vaihdettaessa tosin yleensä järkevintä on vaihtaa ainakin levy myös, kummatkaan eivät ole ikuisia. Jos haluaa hifistellä, voi vaihtaa myös asetelman. Mikään ei ole kallis eikä homma ole kovinkaan hankala koska purkaminen on satkun tapauksessa hyvin minimaalista.
Vakiomoottoreilla en ole kuullut saadun yhtään ensiövälitystä rikki normaalissa ajossa, laatikko prätkähtää jostain muualta yleensä aina ennen. Viri-viri-vehkeillä on ketjuja katkottu, mutta kuten todettu, yleensä joku muu pettää huomattavasti aikaisemmin.
Ensiövetoa jos vaihtaa, joutuu koneen etupäätä hieman nostamaan jotta saa kopan auki, muttei mikään mahdoton homma kuitenkaan. Tässä kyllä kannattaa nokka purkaa, mikä ei ole pakollista pelkkää kytkytintä korjattaessa. Vaihdoin itse n. 250kkm ajetun 6 ensiön 300kkm ajettuun 7:aan, kiristäjineen päivineen, eikä minkäännäköisiä ongelmia ole ollut. Kun kiristimen ottaa pois, kannatta varoa ettei koko viritys levahda lattialle, laahainpintojen liikettä ei rajoita muu kuin ketju.
-Ville
Elikkäs, ensiöveto pitää aina kytkin ylhäällä sellaista kohinaa, koska se pyörii silloin, ja ketjuvälityshän on kaikkea muuta kuin äänetön. Tästä ketjuvälityksestä johtuu myös se vou-vou-vou-ääni joka on kuultavissa auton liikkuessa hiljaa, etenkin ulkoapäin. Ensiövedon jollotus tahi kohina häipyy kytkintä painettaessa luonnollisesti koska ketju pysähtyy tällöin.
Sellainen korkeataajuinen kitkutus taas on peräisin painelaakerista, joka alkaa ilmoitella vaihdon tarpeesta. Tämä yleensä häviää kytkintä painettaessa kun tällöin laakeri kuormittuu, ja välykset häviävät. Laakeri on hyvä vaihtaa jollain aikataululla kun se alkaa kitistä, kun alkaa jyristä, on aikataulua syytä tiivistää. Laakeria vaihdettaessa tosin yleensä järkevintä on vaihtaa ainakin levy myös, kummatkaan eivät ole ikuisia. Jos haluaa hifistellä, voi vaihtaa myös asetelman. Mikään ei ole kallis eikä homma ole kovinkaan hankala koska purkaminen on satkun tapauksessa hyvin minimaalista.
Vakiomoottoreilla en ole kuullut saadun yhtään ensiövälitystä rikki normaalissa ajossa, laatikko prätkähtää jostain muualta yleensä aina ennen. Viri-viri-vehkeillä on ketjuja katkottu, mutta kuten todettu, yleensä joku muu pettää huomattavasti aikaisemmin.
Ensiövetoa jos vaihtaa, joutuu koneen etupäätä hieman nostamaan jotta saa kopan auki, muttei mikään mahdoton homma kuitenkaan. Tässä kyllä kannattaa nokka purkaa, mikä ei ole pakollista pelkkää kytkytintä korjattaessa. Vaihdoin itse n. 250kkm ajetun 6 ensiön 300kkm ajettuun 7:aan, kiristäjineen päivineen, eikä minkäännäköisiä ongelmia ole ollut. Kun kiristimen ottaa pois, kannatta varoa ettei koko viritys levahda lattialle, laahainpintojen liikettä ei rajoita muu kuin ketju.
-Ville
Villen selvitys oli aika valaiseva, ei ole tullut niin tarkkaan mietittyä noita ennen, foorumilta vaan luettu painelaakereista ja vilkun viiksistä.
Täällä päin on ollut tapana aina vaihtaa koko kone kun alkaa kuulua kohinaa jostain päin. Tästä syystä on tainnutkin jäädä äänten aiheuttajat hämärän peittoon![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Täällä päin on ollut tapana aina vaihtaa koko kone kun alkaa kuulua kohinaa jostain päin. Tästä syystä on tainnutkin jäädä äänten aiheuttajat hämärän peittoon
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ja ne ensiönketjut on sitte samat kuin 8 valven H-koneen jakopäänketju että halvimmaksi tulee vaihtaa ne ensiön ketjut kun ostaa 2 kpl jakoketjuja ja tekee niistä uudet. Ja alkuperäisethän ovat IWIS- merkkiset.
Kestää OIKEILLA laatikkoöljyillä ja normikoneella ainaski puolimilliä ajaa ne ketjut.
Kestää OIKEILLA laatikkoöljyillä ja normikoneella ainaski puolimilliä ajaa ne ketjut.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Vaihteiston ensiöveto
''Väärällä puolen'' junarataa on nyt vähän vellit sekaisin.f-19 kirjoitti: Täälläpäin V-S:ää painelaakeri pitää silloin ääntä kun kytkin ylhäällä eli voima kulkee asetelman kautta painelaakerin kannattelemana ensiölle. Kun kytkin on painettuna painelaakeri ei pyöri.
Baas009 selkoisti melkoisen hyvin,painelaakerivamman huomaa yleensä
kamalasta kurnutuksesta kytkin pohjassa,hyvin lievän äänen se voi pitää myös kytkin ylhäällä,kun ottaa se silti asetelmaan kiinni.Ei vaadi toimenpiteitä ennen kuin meteli käy sietämättömäksi kytkin pohjassa..(tämän huomaaminen vaatii radion sammuttamisen.)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.