Käsijarrusta (taakse ottava)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viesti:

Käsijarrusta (taakse ottava)

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Mulla olis täällä yhden tyhmän kysymyksen käsijarrusta/jarruista, mut ku ei tiedä niin on pakko kysyä.. :oops: :P

No, mut.. kysymykseni on;
Auto pitää katsastukseen viimeistään kesäkuussa(onneks siihen on aikaa), mut mä tiedän jo, ettei Käsijarru toimii tarpeeks hyvin, viime vuonna jo, kiristin sen ihan niin paljon kuin mahdollista, että se menis läpi, että tänä vuonna, on pakko tehä jarruremontti..
Mut, mitä kaikkea mä joudun vaihtamaan?
Tiedän kans että takajarrulevyt on aika kuluneet, että ne pitäis kuitenkin vaihtaa.. Autoni on OG900i -92, siis käsijarru takana.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
S1mppa_
"Aero"

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

kannattaa ensitöikseen ilmata jarrut ja kattoo paraneeko, jos muutosta ei ole niin ainaki uudet jarrupalat pitää vaihtaa. mutta jos levyt(kin) näyttää huonoilta niin nekin kannattaa laittaa uusiks.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Nikke_M
"Hölösuu"
Viesti:

ahaa, että se vois riittää paloilla ja levyllä? jos käsijarru siitä parantais niin, ei se olis niin iso homma..
Nappe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tyhmäminä, mutta vaikuttaako ilmaaminen tosiaan käsijarruun? Käsittääkseni käsijarrun pitäisi olla kokonaan mekaaninen, eli toimis vaikka järjestelmässä ei olisi jarrunestettä ollenkaan.

Eipä tuossa satkun takajarruissa oikeastaan muuta ole kun jo mainintut palat ja levyt. Tietty jos satulat on niin jumissa ettei mikään liiku niin satularemonttia/vaihtosatulat/uudet satulat on vaihtoehto. Jollei satularemontti kiinnosta niin Biltemasta saa uusia 60/kpl tai motonetistä kunnostettuja muistaakseni 85/kpl (+pantti/vaihtosatula)

Mutta kyllä tuossa pitäisi riittää uudet palat taakse, ja huonot levyt kannattaa vaihtaa. Omassani oli kerran takalevy murtunut puolelta kierrokselta irti keskiöstä!
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Suppari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Nappe kirjoitti:Tyhmäminä, mutta vaikuttaako ilmaaminen tosiaan käsijarruun?
Ei.

Sen verran tullut huomattua,että nuo takasatulat joutuu säätämään joka katsastukseen,eli ei enää iän myötä pysy säädöissään.Haittaa tästä ei ole,koska saabissahan on pakkilukko,ja siten ei sen kummempia vaaratilanteita pääse syntymään.

Satulasta tulppa auki ja kuusiokoloa perään,paloja ja levyjä on turha vaihtaa jos ovat kunnossa.Käsijarrua niillä ei korjata.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viesti:

Ehkä mäkin olen yhtä tyhmä, koska ei munkin mielestäni ilmaminen pitäis käsijarruun vaiktuttaa..
Käsijarru kyllä ottaa kiinni, mut liian heikosti vaan, ja viime vuonna oli ainakin vielä heikkompi vasemmalla puolella, muistaakseni..
No, mut.. pitää hankkia kunnolliset levyt ja palat ja vaihtaa joskus kevään aikana.. ku toivottavasti ei oo satulassa vika..
Nikke_M
"Hölösuu"
Viesti:

ahaa, selvä homma.. mut, pitää ainakin vaihtaa levyt kuitenkin, ja palat samalla sitten.. niin, kai se siitä sitten, jos säätää siellä tulpastakin ennen kuin menen katsastamaan..
Suppari
"Hölösuu"

Nikke_M kirjoitti:ahaa, selvä homma.. mut, pitää ainakin vaihtaa levyt kuitenkin, ja palat samalla sitten.. niin, kai se siitä sitten, jos säätää siellä tulpastakin ennen kuin menen katsastamaan..
Juu,jos levyt on valmiit,niin vanhoilla paloilla ei saa kasata.
///M
Nikke_M
"Hölösuu"
Viesti:

jees.. niin mä vähän ajattelinkin.. pitää hankkia jotain hyvät levyt sitten, nuo motonetin mitä mulla on edessä on niin huonot, että nekin pitää vaihtaa, vaikka ne ei edes vanhat ovat..
Suppari
"Hölösuu"

Nikke_M kirjoitti:jees.. niin mä vähän ajattelinkin.. pitää hankkia jotain hyvät levyt sitten, nuo motonetin mitä mulla on edessä on niin huonot, että nekin pitää vaihtaa, vaikka ne ei edes vanhat ovat..
Takapäässä ei niin tarkkaa,kun on se jarrutusteho melkoisesti pienempi siellä.Moton levyt kestäneet 3:ssa autossa jo 30tkm per auto,ja viellä ei mitään häiriötä.
///M
Nikke_M
"Hölösuu"
Viesti:

aijaa.. niin, ehkä mä pärjäisin niillä siellä sitten, mut eteen pitää laittaa paremmat levyt..
takajarrut kyllä muutenkin toimii, se on vaan se käsijarru mun pitäis saada ottamaan kovempaa..
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

käsijarru ottamaan paremmin.joku vois kertoa mullekkin miten se onnistuu:
satulat 5v vanhat
levyt saman verran
palat syksyllä
ja käppäri vaijerit kesällä 2006 vaihdoin,säädetty foorumin ohjeiden mukaan,ei hiekalla saa edes lukkoon takapäätä. lumella saa lievän sivuluisun aikaiseksi!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Suppari
"Hölösuu"

nalleolut kirjoitti:käsijarru ottamaan paremmin.joku vois kertoa mullekkin miten se onnistuu:
satulat 5v vanhat
levyt saman verran
palat syksyllä
ja käppäri vaijerit kesällä 2006 vaihdoin,säädetty foorumin ohjeiden mukaan,ei hiekalla saa edes lukkoon takapäätä. lumella saa lievän sivuluisun aikaiseksi!
Käsijarruvivun alapuolella (muistaakseni) on 12tai13mm tulppa,se auki ja 4mm kuusiokoloa perään.Kiristä niin että ei pyöri,ja siitä sen verran takaisin että laahaa hieman.Se laahaus tasaantuu melko pian.
///M
nalleolut
"TosiSaabisti"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lol kirjoitin että säädetty foorumin ohjeiden mukaan. katsastus ihan ok ei heittoa ja kehui vielä käsijarrua....en mennyt kyseenalaistamaan katsastusmiehen ammattitaitoa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Nikke_M
"Hölösuu"
Viesti:

Kuva
Siinä kaikki näkyy.. viime vuonna kiristin siinä "alussa" niin paljon ku oli mahdollista, niin päästin katsastuksen läpi, tekemätta mitään muuta..
Tänä vuonna, jos en voi kiristää enemmän, niin.. siinä satulassa mun piti säätä vaan, jos ymmärsin oikein..
Vastaa Viestiin