Kaasarikoneen liian nopea tyhjäkäynti lämpöisenä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mr3038
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 02:46
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kaasarikoneen liian nopea tyhjäkäynti lämpöisenä

Viesti Kirjoittaja mr3038 »

Olisiko vinkkiä mistä etsiä vikaa kun vuosimallin -86 2.0 kaasutinkone tahtoo nostaa tyhjäkäyntiä lämpöisellä moottorilla. Korjausopas antoi ymmärtää, että lämpötilakompensaattori olisi tarkoitettu enemmänkin kesähelteille, mutta säädin sitä kunnes tyhjäkäynti laski normaaliin. Se oli siis pakkasella, nyt tyhjäkäynti tahtoo taas hitaasti nousta liikennevaloissa seistessä ajon jälkeen. Onko sitä järkevää ruuvailla taas?

Mahdollisia ongelman syitä, joita itselleni tulee mieleen: lämpötilakompensaattori, sytytyksen ennakko (en omista ajoituslamppua, säädöt korvakuulolta/koeajon perusteella), liian laiha seos (katsastuksessa CO päästöt olivat vain 0.33).

Seosta varten pitäisi kai olla hienosäätöruuvi kaasuttimen kyljessä - en vain kykene sellaista löytämään. Kaasutin on Solex CD 175. Seoksen säätäminen kaasutin purkaen vaikuttaa kovin työläältä ongelman pienuuteen verrattuna.

Voisikohan seos olla ongelmana myös, kun sytyksen ajoitus tuntuu olevan mahdotonta saada täysin kohdalleen: ennakkoa lisäämällä saa vedon hyväksi matalilla kierroksilla ja ennakkoa vähentämällä kone toimii paremmin korkeilla kierroksilla. Sellaista asetusta ei tunnu löytyvän, jossa kone toimisi sekä matalilla, että korkeilla kierroksilla. Alipainesäädin toimii.

Moottori on saabiksi vasta sisäänajettu (n. 320000km). Jäähdytinnestettä katoaa jonnekin hieman. Tällä hetkellä epäiltyjen listalla on lämmityslaitteen kenno tai sen liitännät.

--
Mikko
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Säätötyökalu (hahlomalli). . . . . . . . . . . . . . . . . 76-5302 12.90 ???


Seosta voi säätää tollasella työkalulla...

Kaasarimalli ei mulla ees toiminu oikeen mitenkään jos oli seos liian laihalla, esim. katsastukseen mentäessä :lol: :lol: :lol:

Sitte aina katsastuksen jälkeen kummasti parani käynti ja loppu ihmeelliset nykimiset :wink:


Edit

Ai nii, noita on ainakin http://www.motonet.fi/Malli.php

Ja saattaa löytyä ihan paikallisessta varaosaliikkeestä... ??? :roll:
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ettei vaan kaasari tulvisi? Joutokäynnillä pääsis liikaa bensaa imusarjaan kun bensanpinta nousee liian korkeaksi. Kokeile kaasarin alapuolelta onko se märkä.

Eli neulaventtiilikin voi vuotaa. Tai sitten uimurinkoho on rikki.


/mainos
P.S Mulla on säätötyökalu ja bensapumppu tuolla torilla kaupan..
/mainos
Vastaa Viestiin