CE-valo palaa, voiko autolla ajaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

CE-valo palaa, voiko autolla ajaa?

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Terve!

Lyhyesti:
Autoni on Saab 900 2,1 litraisella koneella. Nyt on semmoinen tilanne, että CE-valo syttyi tänään. Auto pelaa silti ihan normaalisti. Uskallanko ajaa sillä 150 km? Tämä on se oleellinen kysymys, että jos edes siihen saisin vastauksen.

Pitkästi:
Ajattelin aamulla koittaa, miten auto lähtee käyntiin ja pelaa -23 asteen lämpötilassa. Lähti käyntiin. Laiskemmin kuin normaalisti mutta lähti. Vajaan kilometrin jälkeen liikennevaloista lähtiessäni kuului jostain kitinää. Luulen, että se tuli omasta autostani. Johonkin näihin aikoihin rämähti CE-valo palamaan. Voiko näillä tapahtumilla olla syy-seuraus -suhde? Voiko syy olla hyisen kylmässä kelissä? Kylmin autoilukeli tähän asti on ollut -8 ja nyt oli -23 joten siinä on melkoinen ero.

150 kilometrin päässä on työkalut. Siksi tuommoinen matka. Olen haulla katsonut kasan syitä CE-valon palamiseen. Oma arvaukseni voisi olla bensansuodatin. Ihan vaan siksi, että auto joskus harvoin vähän nykii ja kesällä huollossa kun korjautin aurauskulmat niin huoltomies sanoi, että bensansuodatin olisi ehkä syytä vaihtaa. Vaikka CE-valon palaminen ei siitä johtuisikaan niin sen voisi siis vaihtaa joka tapauksessa. Autolla on ajettu ~215 tkm.

Toinen arvaukseni olisi jossain määrin laturi. Ajoin nimittäin tässä pari viikkoa sitten rekan perässä monta kymmentä kilometriä vitonen silmässä kierrosten ollessa jotakuinkin tasan 2000. Tästä seurasi se, että sähköt (tai siis kaikki valot) rupesivat nykimään/nypyttämään. Ajovalot, mittarivalot, kattovalot, kaikki. Lopulta alkoi autokin nykiä. Tilanne palautui entiselleen, kun viimein ohitin rekan ja ajelin vähän aikaa siten, että kierrokset olivat 3000 kohdilla. Tästä jotenkin vedin johtopäätöksen että syy oireiluun olisi laturissa? Auto ei saisi tarpeeksi virtaa tms. Vaiko voisiko tämäkin johtua bensansuodattimesta? Hmm?

Lambda-anturin viallisuushan ilmeisesti selviää helposti ja sitten on tosiaan kasa muita syitä, miksi CE-valo voisi palaa. Vikakoodit tietty kannattaa lukea. (Siihen tosin ei ole laitteita joten helppo tapa aloittaa olisi tuo lambda-anturin testaaminen.)

Yllä olevia asioita sitten testailen työkalupakin äärellä ja niihin palataan tarkemmin vasta silloin mutta kuten jo alussa sanoin niin se tärkein kysymys olisi nyt se, voiko autollani ajaa siitä huolimatta, että CE-valo palaa?

Kuva

Pistin vielä kuvan autostani piristämään muuten niin ankeaa ja _pitkää_ viestiä. (Onko jollain muuten hyvää arvausta autoni värikoodiksi? Tuossa kun ei värikoodia lue siellä missä pitäisi, eikä missään muuallakaan. Lienee kadonnut)

Ja jos viesti tuntuu kuvankin jälkeen tavattoman ankealta ja tylsältä ettekä jaksa vastata niin käykää edes täällä katsomassa muita kuvia autostani.
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Kysymykseesi en valitettavasti osaa vastata, mutta on sulla hieno auto.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Ei se CE-valo menoa haittaa :wink: , vähän enemmän voi ehkä viedä bensaa(jos sitäkään) mutta ei sieltä mitään hajoa.
Tuolta löytyy tietoa koodien lukemisesta ja "luku laitteen" valmistuksesta http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11553 kannattaa valmistaa "laite" löytyy vika helpommin kuin arpomalla.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Tarkemmin ajatellen, autosi taitaa olla tiensä päässä eikä sille voi tehdä mitään joten voisin ostaa sen varaosiksi. :D :lol:
(Älä lue tätä liian vakavasti this is humour, on muuten todella hieno Auto.)
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kannattaa nyt varmaan vaihtaa myös se pa-suodatinkin.Jos kerran korjaamollakin aikaa sitten jo asiasta huomautettu.Muutenkin ihan perushuoltoa kehiin niin on helpompi arvailla vikoja.
Tuli vaan jotenkin tuota juttua lukiessa mieleen ettei vissiin ole liiemmin huollettu tuota sinun autoasi?
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Väri näyttää aika samalta kuin tuossa omassa ässässä, koodi on 228. Muistaakseni. Voin tarkistaakki. Katoppa vielä siitä kuskinovesta lukkokielen alapuolelta löytyskö sieltä semmonen valkea tarra jossa on värikoodi ja jotaki muutaki tietoa.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Kiitos vastauksista ja autokehuista. Oikein pätevä kulkuneuvo se on ollut. Keväällä 2006 sen ostin. Hävettää, etten ole vaihtanut sitä polttoainesuodatinta vaikka siitä todella jo huomautettiinkin. Jotenkin mukamas ollut niin kiireistä ettei ole kerinnyt. Ja jos tätä CE-valon palamistakaan ei nyt oteta huomioon niin muuten auto on kunnossa ja pidetty hyvin. Meni juuri laakista katsastuksestakin läpi ja herra siellä sanoi, ettei näin hyväkuntoista 900:sta ole nähnyt pitkään aikaan.

On sitä tullut silti korjailtuakin. Heti ostettuani laitoin mittarivalaistukset kuntoon. Tärkeysjärjestys, he. Kesällä meni pyöränlaakeri etuoikealta. Rupesi pitämään semmoista ääntä, että tuntui oikeasti siltä, että lentelee lentokoneella. Ei ollut ihan helpoin homma sitä vaihtaa. Keskuslukitus ei jutellut takaluukun kanssa. Sekin tuli korjattua. Molemmat etujakkarat olen tarkistanut, että vastusmatot ovat ehjiä mutta lämpöä niihin ei tule. Korjausohjeet odottavat työkalupakin vieressä. (Jotenkin tuntuisi silti siltä, ettei saabissa edes tarvittaisi penkinlämmittäjiä, se kylmyys ei vain jotenkin välity penkkiin ollenkaan, tai ainakaan penkistä pakaroihin. Siksi en ole vielä korjannutkaan.) Lisäksi olen tehnyt kaikkea pientä kivaa, kuten tehnyt purkaamolla löytöjä hyttiin. Esimerkiksi hansikaslokeron ovi on tullut vaihdettua. Vanhassa oli kupruja.

Tottakai myös öljyt, tulpat jne. vaihtuvat säännöllisesti. Uudet kesäkumitkin tuli ostettua, vanteet vain puuttuvat.

Jotenkin tämä koitti nyt olla puolustuspuhe, kun tomaatti arveli että autoani ei olisi huollettu. On sitä. Tarkoitus olisi ajaa tällä pelillä kauan ja pitkälle joten jatkossakin huolletaan.

Tuota ovipaikkaa en tiennytkään. Luulin, että vanhemmissa se lukee jossain lokasuojan päällä konehuoneessa ja uudemmissa takaluukun varapyöräosaston keskipalkissa. Täytyykin heti huomenna tarkistaa!
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pyydän anteeksi aiheetonta epäillystäni!Hieno kuulla että olet pitänyt noin hyväkuntoista auto sille kuuluvalla arvolla.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Meidän edellinen i16 ´91 sytytteli CE-valoa satunnaisesti, pakkaskeleillä varsinkin. Jäi aina palamaa ja kun tuli tietty määrä startteja ( ? ) täyteen valo poistui. Mutta mun tapauksessa tuo ennakoi vikovaa hall-anturia joka lopulta meni siihen pisteeseen että kun kone lämpeni normaalilämpöön, anturi heitti täysin toimimasta ja kone sammui siihen. Varoituksen sanana...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miul taas palaa ce-valo = johtunee jumittavasta tyhjäkäyntimoottorista,kierrokset parkissa 1700,ei tartte kauan käyttää näil pakkasil ni on koppa lämmin ja ajovalmis!"
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Vanhaan viestiketjuun päivitystä/lopetus.

Se ce-valo paloi vain kaksi päivää ja sen jälkeen sitä ei ole enää näkynyt. Luin vikakoodit silloin tapahtuman jälkeen ja koodit viittasivat lambdaan tai ilmamassamittariin. Epäilen, että auto meni vain jotenkin sekaisin kohtuuttoman kylmästä kelistä.

Nyt on kevät ja autoon on tehty kaikenlaista. Uusin muunmuassa sen huoltomiehenkin mainitseman polttoainesuodattimen.

Tulevan kesän kunniaksi ostin autoon Cross Spoket, etuspoilerin sekä vetokoukun. Asensin myös takakaiuttimet ja eteen vaihdoin erillisdiskanteilla varustetut kaiuttimet (alkuperäiset).

Vapun kunniaksi löysin eilen auton alta pienen öljylätäkön ja ainakin virranjakajan tienoilla on kosteaa mutta sitä tutkin vasta vapun jälkeen.

Tässä vielä kuva vahatusta menopelistäni:

Kuva
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Simo_V kirjoitti:Vanhaan viestiketjuun päivitystä/lopetus.

Se ce-valo paloi vain kaksi päivää ja sen jälkeen sitä ei ole enää näkynyt. Luin vikakoodit silloin tapahtuman jälkeen ja koodit viittasivat lambdaan tai ilmamassamittariin. Epäilen, että auto meni vain jotenkin sekaisin kohtuuttoman kylmästä kelistä.
Juu on ollut omassani -93:ssa hiukan samaa eli pari/kolme kertaa jäänyt CE-valo palamaan mutta seuraavassa käynnistyksessä sitte taas jo sammunut. Muistaakseni on hyvä pitää akunkenkä irti kun valo on palanut.
Poistuu ne vikakoodit muistista ja kun käynnistää sen jälkeen niin ne matolaatikot alkaa "niinku" alusta ja hoitelee säädöt kohilleen pikkuhiljaa. Isot pojat tietävät paremmin.............
Pitäähän sitä hyvää kaveria palkita...............jne. Itekki hommasin sen saman läpyskän etupuskurin alle ja Aero-92 aluvanteet, lisäksi asensin vakionopeussäätimen ja hälyttimen. Siis huoltojen lisäksi.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin