virtalukon putsaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

virtalukon putsaus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hakua koitin ja yritin kaikkeni.ei auta.
voiko / kannattaako virtalukko putsata!
uuden motonetin lukkopesän saa vissiin sarjoitettua vanhaan..?
mutta jos haluaa putsata ,niin purku?
porata vissiin pitää,kuinka iso terä ja kuinka syvälle...?
muita hyviä vinkkejä!
syy miksi teen on virtalukon helvetillinen jäykkyys,pelottaa et avain katkeaa! p.s. aseöljy ja crc:t on kokeiltu ei auta ku hetken.

muokattu kyseessä siis m90 og900.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

ei apua

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo tästä ei kylläkään ny varmaan oo apua tähän.

Mutta mä aina siivotessani autoa imuroin kovasti myös virtalukkoa ja muitakin lukkoja, siis sillain että imurin putki laitetaan lukkoa vasten mahdollisimman tiiviisti.

Ja ainahan kaikki lukot kannattaa voidella hyvin.
SAAB
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Mulla jumitti edellisen satkun lukko pakkasilla kanssa.
Yritin kuivatella hiustenkuivaajalla , mutta ei auttanut.
Laitoin sisätilanlämmittimen puhaltamaan lukolle useammaksi tunniksi ja sen jälkeen aseöljyä.
Johan rupesi rokkaamaan.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

imuroitu on...ainakin kerran 10vuodessa heh.
pitänee kokeilla tuota sisätilan puhallinta.
laittaa puhaltamaan sen siihen penkkien väliin ja aseöljyä perään.jos ongelma poistuu / helpottuu jatketaan kesällä vian etsimistä. mutta edelleen vinkkejä saa antaa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Samasta on näköjään keskusteltu vuosi sitten.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... virtalukko
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hep ja itse maestro kyselee saman asian perään.... haku tuotti vaan niin tuskasen paljon vastauksia.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Itsehän tuossa tosiaan onnistuin rikkomaan (ennestäänkin toki jo rikki olevan) virtalukon lisäksi koko vaihdekeppi-virtalukkoyhdistelmän, eli siis sen alumiinisen 'mötikän' joka on niiden keskikonsolin muovien alla piilossa pultattuna lattiaan niillä kolmella tripoid-mutterilla.

Käytännössä virtalukkopatruunan vaihtoa varten tulee tuo koko mötikkä irroittaa suosiolla pyödälle jotta saat porattua sen lukkotapin suojatulpan irti.

Eli yritä saada vaihde vapaalle jotta saat pakkilukon pois päältä (virtalukkoa tulisi saada käännettyä edes ensimmäisten merkkien puoliväliin). Tämän jälkeen irroita vaihdekeppi irti siitä alumiinimötikästä. Aukaise tripoidit (jos et omista 'erikoisavainta' käytä talttapäämeisseliä ja vasaraa).

Alumiinimötikkä muodostaa vaihteensiirtimen 'kotelon' jossa vaihdekeppi siis liikuttaa lootalta sinne tulevaa vaihteensiirrintä (valkoinen muovinen 'alakuppi' joka on alhaalta päin kahdella ruuvilla kiinni 'yläosassa', joka tuo alumiinimötikkä on). Aukaise ruuvit ja nyt sen mötikän pitäisikin olla jo käsissä.

Virtalukon pesässä eli siinä alumiinimötikän kyljessä pitäisi näkyä sellainen 'rengas' eli juuri se tulppa. Se ei ole paksuudeltaan kuin pari milliä ja tulee porata pois varoen ja suoraan.

Tämän jälkeen ohuella tuurnalla (n. 2-4mm) lyödään sievästi lukkopatruunan läpi kulkeva lukkotappi irti.

VIRTALUKON ON OLTAVA VÄHINTÄÄKIN KÄÄNTYNEENÄ KAHDEN ENSIMMÄISEN MERKIN PUOLIVÄLIIN TAI ENEMMÄN JOTTA LUKKOTAPIN JA PATRUUNAN JA KOKO MÖTIKÄN SAA EHJÄNÄ IRTI/POIS!

Täydentäkää viisaammat, mikäli huomaatte, nuo mainitsematta jääneet kohdat.
#3226
Vastaa Viestiin