Tripodeista ja maljoista
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Tripodeista ja maljoista
Oman projektin sivutuotteena tulee jos jonkin näköistä infoa, ajattelin että kokoisi tästä tuonne FAQ:osioon kaiken pääteeksi hyvän aiheen niin ei jää enään epäselväksi.
Lyhyesti siis:
OG900 on käytetty kolmea eri yhdistelmää.
1) 78- on maljoissa kolme uloketta
2) 84?- aikohin tuli TURBOIHIN tripodit isommilla laakereilla 37mm,
eli alustanumeroista alkaen: (maljoissa 2 uloketta)
AG2009923
AG3007066
AG7011598
vaihteistonumeroista alkaen:
671842, 759478
3) (mutu)88- kun tuli uudet navat -> käsijarru taka-akselilla tuli sitten samat maljat ja tripodit kaikkiin, turbo ja eiturbo malleihin.
Maljat+vetarit kohdassa 2 tiedoista vielä osa on "mutu" aseteella. Eli missä vuosimallissa meljat+tripodit yhteinäistyy samaksi turbojen ja eiturbojen kohdalla.
Huomattavaa on myöskin että navat ja vetoakselit ei mene ristiin eri "settien" kanssa johtuen tripodissa olevan vetarin boorin kokoerot. 27mm vrt 25mm.
Pyrin löytämään tähän vielä kovaksikeitetyn faktan ja varmuuden. Soitin Porvoossa paikalliseen SAAB pajaan (delta-auto). Ongelma on että EPC tuntee vain 86-sta. Vanhemmat faktat on mikrofilmillä, mikä on kulunu ja huono, joten täyttä varmuutta että saisiko tietoa enään ulos ei ollut.
Jos jollain on tähän tarkastettua faktaa ja infoa. tänne vaan.
Tarkoitus ei ole niinkään keskustella ja vääntää kättä, vaan saada kerättya eri kokemusten ja tietojen rippeillä varma tieto että mikä menee ja minne. En ole varmaan ainoa jolla on ongelmia tämän asian kanssa. Ja aivan varmasti joku kysyy ja ihmettelee tätä vuoden kuluttua uudestaan.
PS: Saabilta pitäisi saada faktan lisäksi myöskin eri osien osanumerot. Löbrolla meinaa on vanhoja osia varastoissaan mutta tarvitsevat osanumeron millä metsästää.
Lyhyesti siis:
OG900 on käytetty kolmea eri yhdistelmää.
1) 78- on maljoissa kolme uloketta
2) 84?- aikohin tuli TURBOIHIN tripodit isommilla laakereilla 37mm,
eli alustanumeroista alkaen: (maljoissa 2 uloketta)
AG2009923
AG3007066
AG7011598
vaihteistonumeroista alkaen:
671842, 759478
3) (mutu)88- kun tuli uudet navat -> käsijarru taka-akselilla tuli sitten samat maljat ja tripodit kaikkiin, turbo ja eiturbo malleihin.
Maljat+vetarit kohdassa 2 tiedoista vielä osa on "mutu" aseteella. Eli missä vuosimallissa meljat+tripodit yhteinäistyy samaksi turbojen ja eiturbojen kohdalla.
Huomattavaa on myöskin että navat ja vetoakselit ei mene ristiin eri "settien" kanssa johtuen tripodissa olevan vetarin boorin kokoerot. 27mm vrt 25mm.
Pyrin löytämään tähän vielä kovaksikeitetyn faktan ja varmuuden. Soitin Porvoossa paikalliseen SAAB pajaan (delta-auto). Ongelma on että EPC tuntee vain 86-sta. Vanhemmat faktat on mikrofilmillä, mikä on kulunu ja huono, joten täyttä varmuutta että saisiko tietoa enään ulos ei ollut.
Jos jollain on tähän tarkastettua faktaa ja infoa. tänne vaan.
Tarkoitus ei ole niinkään keskustella ja vääntää kättä, vaan saada kerättya eri kokemusten ja tietojen rippeillä varma tieto että mikä menee ja minne. En ole varmaan ainoa jolla on ongelmia tämän asian kanssa. Ja aivan varmasti joku kysyy ja ihmettelee tätä vuoden kuluttua uudestaan.
PS: Saabilta pitäisi saada faktan lisäksi myöskin eri osien osanumerot. Löbrolla meinaa on vanhoja osia varastoissaan mutta tarvitsevat osanumeron millä metsästää.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Tripodeista ja maljoista
2) AG= vuosimalli = 86 eli vaihtu uudemmanmallisiksi, tripodi isoni ja akseli paksuni ja kaikki mallit yhdisty, kesken vuotta noista em. alustannumeroista. Mutta jo -85 T16 askeissa oli nuo uudemmat mallit ei muissa. Malja on se kaksipalkonen.DIggItaLLr kirjoitti:Oman projektin sivutuotteena tulee jos jonkin näköistä infoa, ajattelin että kokoisi tästä tuonne FAQ:osioon kaiken pääteeksi hyvän aiheen niin ei jää enään epäselväksi.
Lyhyesti siis:
OG900 on käytetty kolmea eri yhdistelmää.
1) 78- on maljoissa kolme uloketta
2) 84?- aikohin tuli TURBOIHIN tripodit isommilla laakereilla 37mm,
eli alustanumeroista alkaen: (maljoissa 2 uloketta)
AG2009923
AG3007066
AG7011598
vaihteistonumeroista alkaen:
671842, 759478
3) (mutu)88- kun tuli uudet navat -> käsijarru taka-akselilla tuli sitten samat maljat ja tripodit kaikkiin, turbo ja eiturbo malleihin.
Maljat+vetarit kohdassa 2 tiedoista vielä osa on "mutu" aseteella. Eli missä vuosimallissa meljat+tripodit yhteinäistyy samaksi turbojen ja eiturbojen kohdalla.
3) Ei kun katso kohta 2).
Eka muutos oli vain rakenteessa joka muuttui AC= eli -82 malleissa. Mitat ovat samoja mutta tripodin kohta on toteutettu yhdellä lukkorenkaalla. Vanhaan kaksilukkorenkaalliseen akseliin saa laittaa yksilukkorenkaallisen akselin tripodin mutta ei toisin päin, mitat ovat siis ne pienemmät.
Tämän pitäis auttaa jo eteenpäin.
Aina on kuitenkin otettava huomioon onko niitä juttuja jo Ranetettu aiemmin??? Ne selviää vain tutkimalla.

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
No siinä vanhemmassa on lukitusrengas molemmin puoli tripodia. Uudemmassa on kaulus ja päässä vaan lukitusrengas. Sitte taas kolmas uusin malli on paksumpi rihlastaan tripodin päässä.stara kirjoitti:onko niissä akseleissa muuten numeroita, vai miten ne identifioidaan. jos on niin missä kohdin. Yhden vartta tuossa hinkkasin, ei löytynyt ??

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Korjaamokässärissä myös sanovat, jotta olake on hieman kartio ja vääntiössä sama kartio, eli vääntiö pitänee panna oikein päin.
Valitettavaa jos ei ole numeroita, koska herkästi menee pasianssi sekaisin, jos on paljon irto- osia, 2x maljoja, 2x tripoja ja lisäksi vasen/ oikea väliakseli ovat eripituisia ja niitä on 3 erilaista puolellaan.
Valitettavaa jos ei ole numeroita, koska herkästi menee pasianssi sekaisin, jos on paljon irto- osia, 2x maljoja, 2x tripoja ja lisäksi vasen/ oikea väliakseli ovat eripituisia ja niitä on 3 erilaista puolellaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kyllähän noista osanumerot pitäisi jostain löytyä. Teräsharjalaikalla akseli kiiltäväksi niin luulisi numeron löytyvän jos sellainen on aksulaan stanssattu.
Tripodi pitää tosiaan panna oikein päin akseliin, muuten ei mene lukkorengas paikoilleen.
Omissa varastoissa ollu parhaimmillaan varmaan kuutta eripituista vetaria
, eikä yhtään sopivaa tietenkään.
Tripodi pitää tosiaan panna oikein päin akseliin, muuten ei mene lukkorengas paikoilleen.
Omissa varastoissa ollu parhaimmillaan varmaan kuutta eripituista vetaria

Vetarit on varmasti olleet sopivia,auto vain väärää mallia.f-19 kirjoitti:Kyllähän noista osanumerot pitäisi jostain löytyä. Teräsharjalaikalla akseli kiiltäväksi niin luulisi numeron löytyvän jos sellainen on aksulaan stanssattu.
Tripodi pitää tosiaan panna oikein päin akseliin, muuten ei mene lukkorengas paikoilleen.
Omissa varastoissa ollu parhaimmillaan varmaan kuutta eripituista vetaria, eikä yhtään sopivaa tietenkään.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vuosi sitten kun itse metsästin uudempaan mallin, sai Turun autotarvikkeesta tripodeja muistaakseni vanhempiinkin. Maljoja en muualta enää löytänyt kuin merkkiliikkeestä.pevi kirjoitti:Saako noita kohdan 2(3) tribodeja ja maljoja tavikkeena,mistä? Merkkiliikkeessä maljat on 400 euroa kappale.
Vanhemmat taitaa olla jo kortilla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Löbrolta kannattanee kysyä. Lähetin GM/Saabille S.spostia koskien omaa autoani ja tulos oli tämä.
Tripodi, osanro. 8950628 moottorityypille B202 (eli 900 T16)
Autossa ollessa joku allaolevista vaihteista.

tripodin ollessa kohdan 2 mukainen.
Nämä on siis SAAB:in osanumerot. Löbrolla oli vielä läjä vanhaa roinaa varastossa, ja saabin osanumerolla he saavat selville onko heilla vai ei.
Tripodi, osanro. 8950628 moottorityypille B202 (eli 900 T16)
Autossa ollessa joku allaolevista vaihteista.

tripodin ollessa kohdan 2 mukainen.
Nämä on siis SAAB:in osanumerot. Löbrolla oli vielä läjä vanhaa roinaa varastossa, ja saabin osanumerolla he saavat selville onko heilla vai ei.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
tUrpoEinari kirjoitti:No siinä vanhemmassa on lukitusrengas molemmin puoli tripodia. Uudemmassa on kaulus ja päässä vaan lukitusrengas. Sitte taas kolmas uusin malli on paksumpi rihlastaan tripodin päässä.stara kirjoitti:onko niissä akseleissa muuten numeroita, vai miten ne identifioidaan. jos on niin missä kohdin. Yhden vartta tuossa hinkkasin, ei löytynyt ??
Eli niitä on siis kolmea ERI mallia!!

Pistetäänpä tähän jatkoa.Eli mites sitten on automaattilaatikollisien laita?Emännällä on nyt ajossa -87 mallinen mutta uudemmilla akseleilla jo,eli käytännössä kuitenkin -88.Auto ravistaa kiihdyttäessä ja meinasin maljat siihen vaihtaa.Varaosa-autona löytyy -86 mallinen automaatti josta,niitä maljoja ajattelin.Eli käykö suoraan vai vaihdanko koko paketin?
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Käy suoraan.tomaatti kirjoitti:Pistetäänpä tähän jatkoa.Eli mites sitten on automaattilaatikollisien laita?Emännällä on nyt ajossa -87 mallinen mutta uudemmilla akseleilla jo,eli käytännössä kuitenkin -88.Auto ravistaa kiihdyttäessä ja meinasin maljat siihen vaihtaa.Varaosa-autona löytyy -86 mallinen automaatti josta,niitä maljoja ajattelin.Eli käykö suoraan vai vaihdanko koko paketin?

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Jep,jees.Voishan sen toisenpuolen navankin ja vetoakselin vaihtaa kun vissiin laakerikin
vähäsen jurnuttaa.Mutta hyvä tietää että pelkällä maljojenkin vaihdoilla selviää.Taidan kokeilla ensin niitä.Muutenhan joutuu jostain metsästämään-88 malliset osat.

Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Huhti 30, 2007 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami