Tripodeista ja maljoista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Tripodeista ja maljoista

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Oman projektin sivutuotteena tulee jos jonkin näköistä infoa, ajattelin että kokoisi tästä tuonne FAQ:osioon kaiken pääteeksi hyvän aiheen niin ei jää enään epäselväksi.

Lyhyesti siis:

OG900 on käytetty kolmea eri yhdistelmää.
1) 78- on maljoissa kolme uloketta

2) 84?- aikohin tuli TURBOIHIN tripodit isommilla laakereilla 37mm,
eli alustanumeroista alkaen: (maljoissa 2 uloketta)
AG2009923
AG3007066
AG7011598
vaihteistonumeroista alkaen:
671842, 759478

3) (mutu)88- kun tuli uudet navat -> käsijarru taka-akselilla tuli sitten samat maljat ja tripodit kaikkiin, turbo ja eiturbo malleihin.


Maljat+vetarit kohdassa 2 tiedoista vielä osa on "mutu" aseteella. Eli missä vuosimallissa meljat+tripodit yhteinäistyy samaksi turbojen ja eiturbojen kohdalla.

Huomattavaa on myöskin että navat ja vetoakselit ei mene ristiin eri "settien" kanssa johtuen tripodissa olevan vetarin boorin kokoerot. 27mm vrt 25mm.


Pyrin löytämään tähän vielä kovaksikeitetyn faktan ja varmuuden. Soitin Porvoossa paikalliseen SAAB pajaan (delta-auto). Ongelma on että EPC tuntee vain 86-sta. Vanhemmat faktat on mikrofilmillä, mikä on kulunu ja huono, joten täyttä varmuutta että saisiko tietoa enään ulos ei ollut.

Jos jollain on tähän tarkastettua faktaa ja infoa. tänne vaan.

Tarkoitus ei ole niinkään keskustella ja vääntää kättä, vaan saada kerättya eri kokemusten ja tietojen rippeillä varma tieto että mikä menee ja minne. En ole varmaan ainoa jolla on ongelmia tämän asian kanssa. Ja aivan varmasti joku kysyy ja ihmettelee tätä vuoden kuluttua uudestaan.

PS: Saabilta pitäisi saada faktan lisäksi myöskin eri osien osanumerot. Löbrolla meinaa on vanhoja osia varastoissaan mutta tarvitsevat osanumeron millä metsästää.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Tripodeista ja maljoista

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

DIggItaLLr kirjoitti:Oman projektin sivutuotteena tulee jos jonkin näköistä infoa, ajattelin että kokoisi tästä tuonne FAQ:osioon kaiken pääteeksi hyvän aiheen niin ei jää enään epäselväksi.

Lyhyesti siis:

OG900 on käytetty kolmea eri yhdistelmää.
1) 78- on maljoissa kolme uloketta

2) 84?- aikohin tuli TURBOIHIN tripodit isommilla laakereilla 37mm,
eli alustanumeroista alkaen: (maljoissa 2 uloketta)
AG2009923
AG3007066
AG7011598
vaihteistonumeroista alkaen:
671842, 759478

3) (mutu)88- kun tuli uudet navat -> käsijarru taka-akselilla tuli sitten samat maljat ja tripodit kaikkiin, turbo ja eiturbo malleihin.


Maljat+vetarit kohdassa 2 tiedoista vielä osa on "mutu" aseteella. Eli missä vuosimallissa meljat+tripodit yhteinäistyy samaksi turbojen ja eiturbojen kohdalla.
2) AG= vuosimalli = 86 eli vaihtu uudemmanmallisiksi, tripodi isoni ja akseli paksuni ja kaikki mallit yhdisty, kesken vuotta noista em. alustannumeroista. Mutta jo -85 T16 askeissa oli nuo uudemmat mallit ei muissa. Malja on se kaksipalkonen.
3) Ei kun katso kohta 2).

Eka muutos oli vain rakenteessa joka muuttui AC= eli -82 malleissa. Mitat ovat samoja mutta tripodin kohta on toteutettu yhdellä lukkorenkaalla. Vanhaan kaksilukkorenkaalliseen akseliin saa laittaa yksilukkorenkaallisen akselin tripodin mutta ei toisin päin, mitat ovat siis ne pienemmät.
Tämän pitäis auttaa jo eteenpäin.

Aina on kuitenkin otettava huomioon onko niitä juttuja jo Ranetettu aiemmin??? Ne selviää vain tutkimalla. :roll:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

onko niissä akseleissa muuten numeroita, vai miten ne identifioidaan. jos on niin missä kohdin. Yhden vartta tuossa hinkkasin, ei löytynyt ??
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

stara kirjoitti:onko niissä akseleissa muuten numeroita, vai miten ne identifioidaan. jos on niin missä kohdin. Yhden vartta tuossa hinkkasin, ei löytynyt ??
No siinä vanhemmassa on lukitusrengas molemmin puoli tripodia. Uudemmassa on kaulus ja päässä vaan lukitusrengas. Sitte taas kolmas uusin malli on paksumpi rihlastaan tripodin päässä. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Korjaamokässärissä myös sanovat, jotta olake on hieman kartio ja vääntiössä sama kartio, eli vääntiö pitänee panna oikein päin.
Valitettavaa jos ei ole numeroita, koska herkästi menee pasianssi sekaisin, jos on paljon irto- osia, 2x maljoja, 2x tripoja ja lisäksi vasen/ oikea väliakseli ovat eripituisia ja niitä on 3 erilaista puolellaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kyllähän noista osanumerot pitäisi jostain löytyä. Teräsharjalaikalla akseli kiiltäväksi niin luulisi numeron löytyvän jos sellainen on aksulaan stanssattu.

Tripodi pitää tosiaan panna oikein päin akseliin, muuten ei mene lukkorengas paikoilleen.

Omissa varastoissa ollu parhaimmillaan varmaan kuutta eripituista vetaria :roll:, eikä yhtään sopivaa tietenkään.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:Kyllähän noista osanumerot pitäisi jostain löytyä. Teräsharjalaikalla akseli kiiltäväksi niin luulisi numeron löytyvän jos sellainen on aksulaan stanssattu.

Tripodi pitää tosiaan panna oikein päin akseliin, muuten ei mene lukkorengas paikoilleen.

Omissa varastoissa ollu parhaimmillaan varmaan kuutta eripituista vetaria :roll:, eikä yhtään sopivaa tietenkään.
Vetarit on varmasti olleet sopivia,auto vain väärää mallia.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Saako noita kohdan 2(3) tribodeja ja maljoja tavikkeena,mistä? Merkkiliikkeessä maljat on 400 euroa kappale.

Vanhemmat taitaa olla jo kortilla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

pevi kirjoitti:Saako noita kohdan 2(3) tribodeja ja maljoja tavikkeena,mistä? Merkkiliikkeessä maljat on 400 euroa kappale.

Vanhemmat taitaa olla jo kortilla.
Vuosi sitten kun itse metsästin uudempaan mallin, sai Turun autotarvikkeesta tripodeja muistaakseni vanhempiinkin. Maljoja en muualta enää löytänyt kuin merkkiliikkeestä.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Löbrolta kannattanee kysyä. Lähetin GM/Saabille S.spostia koskien omaa autoani ja tulos oli tämä.

Tripodi, osanro. 8950628 moottorityypille B202 (eli 900 T16)
Autossa ollessa joku allaolevista vaihteista.

Kuva

tripodin ollessa kohdan 2 mukainen.

Nämä on siis SAAB:in osanumerot. Löbrolla oli vielä läjä vanhaa roinaa varastossa, ja saabin osanumerolla he saavat selville onko heilla vai ei.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

tUrpoEinari kirjoitti:
stara kirjoitti:onko niissä akseleissa muuten numeroita, vai miten ne identifioidaan. jos on niin missä kohdin. Yhden vartta tuossa hinkkasin, ei löytynyt ??
No siinä vanhemmassa on lukitusrengas molemmin puoli tripodia. Uudemmassa on kaulus ja päässä vaan lukitusrengas. Sitte taas kolmas uusin malli on paksumpi rihlastaan tripodin päässä. :wink:

Eli niitä on siis kolmea ERI mallia!! 8O
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Pistetäänpä tähän jatkoa.Eli mites sitten on automaattilaatikollisien laita?Emännällä on nyt ajossa -87 mallinen mutta uudemmilla akseleilla jo,eli käytännössä kuitenkin -88.Auto ravistaa kiihdyttäessä ja meinasin maljat siihen vaihtaa.Varaosa-autona löytyy -86 mallinen automaatti josta,niitä maljoja ajattelin.Eli käykö suoraan vai vaihdanko koko paketin?
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

tomaatti kirjoitti:Pistetäänpä tähän jatkoa.Eli mites sitten on automaattilaatikollisien laita?Emännällä on nyt ajossa -87 mallinen mutta uudemmilla akseleilla jo,eli käytännössä kuitenkin -88.Auto ravistaa kiihdyttäessä ja meinasin maljat siihen vaihtaa.Varaosa-autona löytyy -86 mallinen automaatti josta,niitä maljoja ajattelin.Eli käykö suoraan vai vaihdanko koko paketin?
Käy suoraan. :lol:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jep,jees.Voishan sen toisenpuolen navankin ja vetoakselin vaihtaa kun vissiin laakerikin :?: vähäsen jurnuttaa.Mutta hyvä tietää että pelkällä maljojenkin vaihdoilla selviää.Taidan kokeilla ensin niitä.Muutenhan joutuu jostain metsästämään-88 malliset osat.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Huhti 30, 2007 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Hyväksi havaittu kikka on vaihtaa maljat puolelta toiselle. Kun saat purettua niin että pääset katsomaan maljoja, niin kuluneihin maljoihin on kulunut selvä jälki, Vaihdat vain maljaot eri puolille niin on hyvä taas seuraavat 400tkm
Vastaa Viestiin