Pakkasvinkunaa, ohjaustehostin ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Pakkasvinkunaa, ohjaustehostin ?

Viesti Kirjoittaja C900 »

Pakkaskeleillä startin jälkeen satku tuppaa vinkumaan jonkin aikaa lokilämppäristä huolimatta. Vinkuminen alkaa vähän alle 2000r/min:ssa. Vinkumistaipumus ja sen kesto on lisääntynyt vuosien myötä. Tänään vihellys kesti koko työmatkan ajan, n. 5km.

Onko muilla esiintynyt samaa oiretta ?

JMi
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Mulla on satkussa samanlaisia ongelmia, tosin mulla sitä vinkunaa kuuluu useammasta paikasta.

Ohjaustehostimen pumppu on kyllä melko varmasti eräs näistä vinkujista, koska ohjaus on hyvin tahmea niin kauan kuin vinkunaa kuuluu sieltä suunnalta. Tehostimen öljyjen vaihto saattaisi auttaa ääntelyyn.
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

meillä kaasarissa sama vinkuminen, eikä ole tehostajaa.. joten ainakaan siitä ei kyse mun tapauksessa. Joku sanoi, että laturi olis syypää(jokin muoviholkki??)-.. 8O
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Riippuu vähän millaista vinkunaa se on. Mulla viheltää se huohottajan kumitiiviste siinä venttiilikopan kannessa aina pakkasella.

Laturin hihnat taasen vinkuivat aikaisemmin kelistä riippuen, sillä remmit pyörivät eri tahdissa laturin vinouden takia. Vaihdoin laturin jalkaan kumipuslat ja tilanne parani vähän, mutta ei se mielestäni vieläkään niin hyvä ole kuin pitäisi..
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Mustakin kuulostaa pakkasvolina(?) tutulta, ilmennyt sekä tehostetussa että ei-tehostetussa satkussa. Mitäs jos ostais uuden vesipumpun ja iskis kiinni? Mulla loppui volinat ja vinkunat siihen.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

PelleP kirjoitti:Mustakin kuulostaa pakkasvolina(?) tutulta, ilmennyt sekä tehostetussa että ei-tehostetussa satkussa. Mitäs jos ostais uuden vesipumpun ja iskis kiinni? Mulla loppui volinat ja vinkunat siihen.
tossa yhteydessä tosin tulee remmit uuteen kireyteen, joten remmeistä johtuva ei lie täysin poissuljettua. Mulla vinku kans tossa ja kun kaasua/ kierroksia hellitti niin lakkasi. Veikkaan vaan, jotta remmit luistaa. Kun olis jotain remmivahaa tms kitkaa lisäävää niin testaisin.
Entäs mistä johtuu se ohjauksen vinkaisu, kun pyörät on aivan ääriasennossa esim parkkihallissa.?
Viimeksi muokannut stara, Ke Helmi 21, 2007 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Vinkunasta

Viesti Kirjoittaja C900 »

Mulla kyse ei ole hihnavinkunasta, sen tunnistan. Tämä ääni on vaimeampaa. Vesipumppu-diagnoosia epäilen...eikös se ole äkkiä lämmin, kun lokilämppäri on ollut pari tuntia päällä ja moottorin pistää käyntiin ?

Tänään iltapäivällä pakkanen oli laskenut alle -15c ja vinkunaa ei taas ollut. Huomiseksi on luvattu -25c, siis huomenna taas voi kuunnella .
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Aikoina itellä kans oli vinkunaa...hihnojen huonouden pystyi katsomaan kun suihkautti selleista hihnoille tarkoitettua kitka spräytä.

Äiteen auto piti ihme kurahtelua pakkasella, joka taisi johtua tehostimesta.
Sihen laitettiin seuraava: vaihdettiin laturin puslat + laakerit +hihnat ja tehostimeen vaihdettiin öljyt ja uusi hihna. näillä ainakin hiljeni ja ohjauskin keveni kylmänä :P
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vonkuna pakkasilla oli hyvinkin tuttua viime talvena.Silloinen talviauto:900-88 3ovinen C.Vesipumppu se siellä vonkui.
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Vesipumppu

Viesti Kirjoittaja C900 »

Ok, otan epäilyni takaisin ja tutkin sitä viikonloppuna. Saabi on ollut minulla 139tkm -> 321tkm ja tuona aikana vesipumppua ei ole vaihdettu...olisikohan koskaan. Miten kauan se yleensä kestää ?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

No siinä 300 tkm... :wink: Kannattaa jo luotettavuudeb takia vaihtaa tuohon ikään ja älä osta halvinta ! Oliko se nyt Bugatti- merkkinen joka kestää.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Pakkasmelusta tonnarissa

Viesti Kirjoittaja C900 »

Plarasin tonnari-foorumia, josta yhdessa kirjoituksessä kyseltiin, miten tonnarit ovat pakkasesta selvinneet. Yhdessä vastauksessa oli jotain tuttua. Ei silti passaa unohtaa ehdotettua vesipumpun vaihtoa.

Lähetetty: Lau Tam 21, 2006 4:01 am Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

-Ohjaustehostin huutaa aluksi ihan vimmatusti, saattaa siellä muutkin paikat meluta
-------------
JMi
Vastaa Viestiin