Vahvaa laatikkoa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Vahvaa laatikkoa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Onko 90/99/OG900 vaihdelaatikoista saatavissa esim. osia vaihtamalla mahd. kestävä vaihdelaatikko. Esim. mistä vaihdelaatikoista pitäisi ottaa jotain hammasrattaita tms. osia toiseen tai mikä laatikoista on vakiona vahvin?

Tarkoituksena olisi löytää laatikko joka kestää 200-250 hevosvoiman päivittäisen käytön.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Muistaakseni jotkut vanhat turbon laatikot on hieman vahvemmilla rattailla.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Ja speed partsilta saa niitä kovempia rattaita.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Yleisesti ottaen 4-vaihteiset laatikot kestävät paremmin, koska niissä enenmän tilaa leveämmille rattaille. Paras vaihtoehto on käyttää kokill-valettua laatikkoa jonka kuoret kestävät paremmin. Kokill-valettuja laatikoita löytyy vuosimallia -80 ja vanhemmista. Vain 4 vaihteisina.

Joissakin vanhoissa <-80 99turboissa oli leveämpi rattaisia laatikoita, mutta ymmärrettävästi kiven alla nykypäivänä.

Kunnostettu 4-vaihteinen pitäisi kestää noin 240hv. Kolill-kuoriset ja mahdollisesti kotikonstein vahvistetut 4-vaihteiset enenmän.

Ja muista että vääntö sen laatikon tappaa.
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsellä on M1980 99. Mistä tunnistaa onko laatikko juurikin kokilli-valettu? Ja lisäksi itsellä olisi tiedossa -78-80 99 Turbon tekniikka (tietenkin ilman imu- ja pakosarjaa, pa-laitteita ja turboa), arvatenkin siinä olisi kokilli-valettu vaihdelaatikko.

Miten sitten nämä uudempien OGsatasten laatikot? Oliko ne jotain 45612 numeroituja, joissa on tämä leveämpi 3-ratas? Miten ne kestävät voimaa ja onko sellaisen osia mahdollista käyttää esim. nelivaihteisen laatikon tekoon? Tällälailla saisi kaiketi sumplittua sellaisen nelivaihteisen, jossa olis kestävyyttä, välityksiä ajaa vaikka 220km/h asti ja siinä olisi mukavat välitykset pyörittää joka päiväistä kaupunkiajoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Täällä on käsitelty noita laatikoita ennemmin:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Oman kokill-laatikon löysin -79 900:sta jossa tuplaakaasarit 8)

Valunumerot 870423 tai 871239 pitäis olla kokill-valuja.

Hyvä tunnistus on myös että kokill-lootien pinta kiiltää aivan eri lailla kuin tavallisten laatikoitten pinta. Vähä kun hieraisee laatikon pintaa tai päästää painepesurilla niin pitäis kiillon näkyä.

Kokill-valun erottaa myös laatikossa olevista vahvistusrivoista. Pitäis löytyä myös kolme kappaletta niinkuin tässä kuvassa.

Huomaa myös että ensiövälitys on kokill valettu. Myös kolme vahvistusripaaa siinäkin. Itselläni myös tuollainen.

Kuva

tavallinen loota
Kuva

Ensiövälityksiä muuttamalla saat tavallisen nelivaihteisenkin kulkemaan 220km/h
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

miten ton saa noin kiiltäväks 8O 8O :?: 8O 8O
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hei laatikkogurut :)

Kertokaas mikä on tuon vaihdelaatikon ensiövetoon menevän kytkinakselin stefan mitoitus?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Laatikoista

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Käykää katsomassa http://www.saabmerkkiluokka.com
sivuilta kohdasta säännöt niin sieltä tulee infoa laatikoista.
terv Jari
Ps ihan kivasti noi viis vaihteisetkin kestää jos ei revi ihan simona.
Tosin olen katkonut itse monet ketjut.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

Moro!
Tekeekö petron lootalla virikäytössä mitään vai onko se parempi laittaa verkonpainoksi?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

T16lucas kirjoitti:Moro!
Tekeekö petron lootalla virikäytössä mitään vai onko se parempi laittaa verkonpainoksi?
Siinä on ainakin normaalia tiheämpi välitys. Kuten jo aikaisemmin todettu, nelivaihteinen on hiukan kestävämpi.
Jos kuitenkin meinasit sen heittää pois, niin ota ensin minuun yhteyttä :D
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Laatikoista

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Need more speed kirjoitti:....
Tosin olen katkonut itse monet ketjut.
31/26 rullat paikalleen, niin kestää :wink:
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

Missä muuten myydään uusia ensiövedon hiluja?
entä tekeekö joku pulju suomessa vahvempia rattaita (ehkä suorakytkentäosia :lol: )satkun laatikoihin??? vai käytetäänkö merkkiluokassa vakio-osia?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

T16lucas kirjoitti:Missä muuten myydään uusia ensiövedon hiluja?
entä tekeekö joku pulju suomessa vahvempia rattaita (ehkä suorakytkentäosia :lol: )satkun laatikoihin??? vai käytetäänkö merkkiluokassa vakio-osia?
Rattaat eivät liene laatikon heikoin kohta. Vinohampaisuus on toinen asia, joka vaikuttaa laatikon kestävyyteen. Lähinnä laakereiden kestävyyteen. Tätä paikataan isommilla laakereilla. Ensiövedon hiluja saa (sai) ihan Saabbi-liikkeen kautta. Suorahampaisia rattaita saa ainakin ruotsista, Suomessa ei varsinaista valmistusta liene, mutta saa kyllä teetettyä. Merkkiluokassa käytetään pääsääntöisesti vakiorattaita, mutta suorahampaiset ovat yhtälailla mahdollisia.

http://www.saabmerkkiluokka.com/saannot.html (voimansiirto)
Vastaa Viestiin