Vahvaa laatikkoa
Vahvaa laatikkoa
Onko 90/99/OG900 vaihdelaatikoista saatavissa esim. osia vaihtamalla mahd. kestävä vaihdelaatikko. Esim. mistä vaihdelaatikoista pitäisi ottaa jotain hammasrattaita tms. osia toiseen tai mikä laatikoista on vakiona vahvin?
Tarkoituksena olisi löytää laatikko joka kestää 200-250 hevosvoiman päivittäisen käytön.
Tarkoituksena olisi löytää laatikko joka kestää 200-250 hevosvoiman päivittäisen käytön.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Yleisesti ottaen 4-vaihteiset laatikot kestävät paremmin, koska niissä enenmän tilaa leveämmille rattaille. Paras vaihtoehto on käyttää kokill-valettua laatikkoa jonka kuoret kestävät paremmin. Kokill-valettuja laatikoita löytyy vuosimallia -80 ja vanhemmista. Vain 4 vaihteisina.
Joissakin vanhoissa <-80 99turboissa oli leveämpi rattaisia laatikoita, mutta ymmärrettävästi kiven alla nykypäivänä.
Kunnostettu 4-vaihteinen pitäisi kestää noin 240hv. Kolill-kuoriset ja mahdollisesti kotikonstein vahvistetut 4-vaihteiset enenmän.
Ja muista että vääntö sen laatikon tappaa.
Joissakin vanhoissa <-80 99turboissa oli leveämpi rattaisia laatikoita, mutta ymmärrettävästi kiven alla nykypäivänä.
Kunnostettu 4-vaihteinen pitäisi kestää noin 240hv. Kolill-kuoriset ja mahdollisesti kotikonstein vahvistetut 4-vaihteiset enenmän.
Ja muista että vääntö sen laatikon tappaa.
Itsellä on M1980 99. Mistä tunnistaa onko laatikko juurikin kokilli-valettu? Ja lisäksi itsellä olisi tiedossa -78-80 99 Turbon tekniikka (tietenkin ilman imu- ja pakosarjaa, pa-laitteita ja turboa), arvatenkin siinä olisi kokilli-valettu vaihdelaatikko.
Miten sitten nämä uudempien OGsatasten laatikot? Oliko ne jotain 45612 numeroituja, joissa on tämä leveämpi 3-ratas? Miten ne kestävät voimaa ja onko sellaisen osia mahdollista käyttää esim. nelivaihteisen laatikon tekoon? Tällälailla saisi kaiketi sumplittua sellaisen nelivaihteisen, jossa olis kestävyyttä, välityksiä ajaa vaikka 220km/h asti ja siinä olisi mukavat välitykset pyörittää joka päiväistä kaupunkiajoa.
Miten sitten nämä uudempien OGsatasten laatikot? Oliko ne jotain 45612 numeroituja, joissa on tämä leveämpi 3-ratas? Miten ne kestävät voimaa ja onko sellaisen osia mahdollista käyttää esim. nelivaihteisen laatikon tekoon? Tällälailla saisi kaiketi sumplittua sellaisen nelivaihteisen, jossa olis kestävyyttä, välityksiä ajaa vaikka 220km/h asti ja siinä olisi mukavat välitykset pyörittää joka päiväistä kaupunkiajoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Täällä on käsitelty noita laatikoita ennemmin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Oman kokill-laatikon löysin -79 900:sta jossa tuplaakaasarit
Valunumerot 870423 tai 871239 pitäis olla kokill-valuja.
Hyvä tunnistus on myös että kokill-lootien pinta kiiltää aivan eri lailla kuin tavallisten laatikoitten pinta. Vähä kun hieraisee laatikon pintaa tai päästää painepesurilla niin pitäis kiillon näkyä.
Kokill-valun erottaa myös laatikossa olevista vahvistusrivoista. Pitäis löytyä myös kolme kappaletta niinkuin tässä kuvassa.
Huomaa myös että ensiövälitys on kokill valettu. Myös kolme vahvistusripaaa siinäkin. Itselläni myös tuollainen.

tavallinen loota

Ensiövälityksiä muuttamalla saat tavallisen nelivaihteisenkin kulkemaan 220km/h

Valunumerot 870423 tai 871239 pitäis olla kokill-valuja.
Hyvä tunnistus on myös että kokill-lootien pinta kiiltää aivan eri lailla kuin tavallisten laatikoitten pinta. Vähä kun hieraisee laatikon pintaa tai päästää painepesurilla niin pitäis kiillon näkyä.
Kokill-valun erottaa myös laatikossa olevista vahvistusrivoista. Pitäis löytyä myös kolme kappaletta niinkuin tässä kuvassa.
Huomaa myös että ensiövälitys on kokill valettu. Myös kolme vahvistusripaaa siinäkin. Itselläni myös tuollainen.

tavallinen loota

Ensiövälityksiä muuttamalla saat tavallisen nelivaihteisenkin kulkemaan 220km/h
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Laatikoista
Käykää katsomassa http://www.saabmerkkiluokka.com
sivuilta kohdasta säännöt niin sieltä tulee infoa laatikoista.
terv Jari
Ps ihan kivasti noi viis vaihteisetkin kestää jos ei revi ihan simona.
Tosin olen katkonut itse monet ketjut.
sivuilta kohdasta säännöt niin sieltä tulee infoa laatikoista.
terv Jari
Ps ihan kivasti noi viis vaihteisetkin kestää jos ei revi ihan simona.
Tosin olen katkonut itse monet ketjut.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Re: Laatikoista
31/26 rullat paikalleen, niin kestääNeed more speed kirjoitti:....
Tosin olen katkonut itse monet ketjut.

Rattaat eivät liene laatikon heikoin kohta. Vinohampaisuus on toinen asia, joka vaikuttaa laatikon kestävyyteen. Lähinnä laakereiden kestävyyteen. Tätä paikataan isommilla laakereilla. Ensiövedon hiluja saa (sai) ihan Saabbi-liikkeen kautta. Suorahampaisia rattaita saa ainakin ruotsista, Suomessa ei varsinaista valmistusta liene, mutta saa kyllä teetettyä. Merkkiluokassa käytetään pääsääntöisesti vakiorattaita, mutta suorahampaiset ovat yhtälailla mahdollisia.T16lucas kirjoitti:Missä muuten myydään uusia ensiövedon hiluja?
entä tekeekö joku pulju suomessa vahvempia rattaita (ehkä suorakytkentäosia)satkun laatikoihin??? vai käytetäänkö merkkiluokassa vakio-osia?
http://www.saabmerkkiluokka.com/saannot.html (voimansiirto)