99 -71 moottoritila museokuntoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

99 -71 moottoritila museokuntoon

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Löytyyköhan linkin takana olevista kuvista kaikki "museointiin" tarvittavat osat (moottoritila) ja onko vuosimallieroja -71 malliin verrattuna?

http://kuvablogi.com/blog/1471/23/
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

-71:een eroa on sen verran, että paisari on siirretty syylärin päältä sulakeboksin viereen..Pakosarjan päältä puuttuu musta metallihärpäke, johon tulee se ilmansuodattimelle menevä alumiininen haitariputki.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Reijo Ranta
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Reijo Ranta »

Kuvissa näyttää olevan muovinen (myöhempien aikojen) kytkimen suojakoppa. Tarttis olla plootua.
Reijo Ranta #140
95-66, 95-07
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Oliskohan laatikko vaihdettu (yllättäen :roll: ), kun olin huomaavinani, että myös moottorin öljytikku on uudempaa mallia.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Tizumo kirjoitti:-71:een eroa on sen verran, että paisari on siirretty syylärin päältä sulakeboksin viereen..Pakosarjan päältä puuttuu musta metallihärpäke, johon tulee se ilmansuodattimelle menevä alumiininen haitariputki.
kiitos!

onkohan ite syylari sama, tuossa kun olisi hyväkuntoinen.

mites alkuperäisen tyyppisen vaihdelaatikon tunnistaa, nurkissa olisi pari vanhaa lootaa?
koska vaihtui, onko -72 tai -73 b-myllyssä sama loota kun -71 1.85?
ja missä malleissa peltinen kytkimen suojus?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

-71:n syylärissä nesteen paluuputki syyläristä lähtee viistoon kohti paisaria, vanhemmissa suoraan taaksepäin johtuen paisarin sijainnista syylärin päällä (tosin varmaan löytyy eroja, jos on esim. varhaisempi mallivuoden edustaja). -72:ssa paluuputki jo meneekin samalla lailla kuin uudemmissakin, eli suoraan syyläristä kulkusuuntaan kohti katsottuna vasemmalle. Tällä varmaan haettu putkelle kestävämpää saumaa ja parempaa tilajärjestelyä..

-71:n laatikossa ptäisi olla ratasvälitteinen ensiö (muuttui ketjuksi -77?), kytkimen työsylinteri laatikon kyljessä (kytkinakselin ympärillä -76 alkaen), eikä vaihteistoöljytikkua (-78? alkaen). Peltisestä suojuksesta ei ole varmuutta, pitäisi itsellekin sellainen hommata. Laatikko on kyllä sama moottorista riippumatta.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Tizumo kirjoitti:-71:n syylärissä nesteen paluuputki syyläristä lähtee viistoon kohti paisaria, vanhemmissa suoraan taaksepäin johtuen paisarin sijainnista syylärin päällä (tosin varmaan löytyy eroja, jos on esim. varhaisempi mallivuoden edustaja). -72:ssa paluuputki jo meneekin samalla lailla kuin uudemmissakin, eli suoraan syyläristä kulkusuuntaan kohti katsottuna vasemmalle. Tällä varmaan haettu putkelle kestävämpää saumaa ja parempaa tilajärjestelyä..

-71:n laatikossa ptäisi olla ratasvälitteinen ensiö (muuttui ketjuksi -77?), kytkimen työsylinteri laatikon kyljessä (kytkinakselin ympärillä -76 alkaen), eikä vaihteistoöljytikkua (-78? alkaen). Peltisestä suojuksesta ei ole varmuutta, pitäisi itsellekin sellainen hommata. Laatikko on kyllä sama moottorista riippumatta.
eli jos "vanhan mallinen" kytkin ja ensiöveto rattailla niin loota "museokelpoinen"

EDIT:
linkin takana museointiin suunniteltu -71 moottoritila.
onkohan muita puutteita kuin loota, moottori, kaasutin, vesihana?
ja onko puuttuvat osat identtiset -69 osien kanssa, moottori tietty pienempi.
eli mitä vielä puuttuu paitsi maalia ja trasselia :)

http://kuvablogi.com/blog/1471/24/
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Riippuu varmaan museotarkastajasta, tuleeko laatikosta loppujen lopuksi sanomista. Ei ole ihan helppo löytää 100% kunnossa olevaa ratasvälitteistä lootaa.

Tuohon -71:n moottoritilaan voisi vielä vaihtaa mustan muovisen paisarin kahdella mustalla kiinnityspannalla, niin tulee orggis..ja sitten listasta puuttuu vielä krominkiillotustahna :wink: . Sillä saa mukavan säväyksen moottoritilan tummuneisiin metalliosiin 8) .
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
vakari
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: La Loka 08, 2005 19:32
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja vakari »

tälläisen pongasin myynnistä: http://koti.mbnet.fi/stefa/Kuupat/IMG_0116.JPG
jäsen 2499
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Tizumo kirjoitti:Riippuu varmaan museotarkastajasta, tuleeko laatikosta loppujen lopuksi sanomista. Ei ole ihan helppo löytää 100% kunnossa olevaa ratasvälitteistä lootaa.

Tuohon -71:n moottoritilaan voisi vielä vaihtaa mustan muovisen paisarin kahdella mustalla kiinnityspannalla, niin tulee orggis..ja sitten listasta puuttuu vielä krominkiillotustahna :wink: . Sillä saa mukavan säväyksen moottoritilan tummuneisiin metalliosiin 8) .
jaa. onkos tuossa yläkuvassa oikea paisari, mistä vuosimalleista löytyy sopivia?
onkos -71 ollu kaikissa vapaakytkin?
loota ratasvälityksellä löytynee.
ja onko -71 ollut 1,7 moottoria?

sovin tuosta -69:stä kaupat, saa toimia osaluovuttajana kun on huonompi koppa.
ja lopusta tehään sleeper 8)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Tuossa linkin kuvassa on oikeanmallinen paisari, joka löytynee kait vuosimalleista -71-74..1971 Vapaakytkintä ei ollut enää 1,85-koneissa ja 1,7 L kone taisi olla vielä tuotannossa (poistui -72).
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

eli voin hyödyntää tuosta -69:stä ainoastaan vesihanan ja ehkä moottorin :?
laatikko omista nurkista ja paisari jostain, tarjota saa.
myös hyvä 1.85 kiinnostaa.

EDIT: taitaa ollakin -70 tuo "varaosa-auto"!?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

vaihtuikos mittaristo -70 vai -71?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

saabastelija kirjoitti:vaihtuikos mittaristo -70 vai -71?

Taisipa uusiutua mallivuoteen 1971. Esitteessä mainitaan näin:

Kuva

Ja tässä vielä kuvaa:

Kuva
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin