Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Viesti Kirjoittaja Daword »

mitkähän mahtaa olla Turbo sekä Turbottomien Satkujen Yleisimmät ja kalleimmat viat :?:
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

-RUOSTE
-vaihteistoviat
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Kallein on kaikkien vikojen äiti, Saabin osto...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Jälleenmyyntiarvo: vanhalla Satkulla ei rahoiksi lyödä. Haluttavuutta on ainakin Saabistipiireissä ja muutamalla finninaamalla, jotka haluavat vanhan sotaratsun leikkikalukseen. Mutta esim. mun satku (v.92 2,1:nen) maksoi v. 2000 65 tuhatta vanhaa rahaa, eli vajaat 11 000 euroa, ja mitäs nyt, täysin käyttökuntoisena ja huolehdittuna, joskin yli 300 000 ajettuna - näin on, etten kehdannut kellekään edes tarjota, kun katselin vaikkapa Nettiauton hintatasoja. Kyllä menee rahat hukkaan, kun Satkun ostat.

Mutta saapahan sitten tietty jotakin muuta vastineeksi...en minäkään satkustani aio luopua!
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yleinen vika, vaihdelaatikko. Ei hirveen kallista, jos pystyy ite vaihtamaan ehjään. Yleinen vika turboautoissa iänmyötä: turbo. Se on kohtalaisen kallisvika, jos turbon joutuu korjauttamaan tai vaihtamaan. Etenkin vanhassa turbosabassa turbon laitto tekee kipeetä, kun voi tulla kalliimmaksi, mitä koko auton arvo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

PelleP kirjoitti:Jälleenmyyntiarvo: vanhalla Satkulla ei rahoiksi lyödä. Haluttavuutta on ainakin Saabistipiireissä ja muutamalla finninaamalla, jotka haluavat vanhan sotaratsun leikkikalukseen. Mutta esim. mun satku (v.92 2,1:nen) maksoi v. 2000 65 tuhatta vanhaa rahaa, eli vajaat 11 000 euroa, ja mitäs nyt, täysin käyttökuntoisena ja huolehdittuna, joskin yli 300 000 ajettuna - näin on, etten kehdannut kellekään edes tarjota, kun katselin vaikkapa Nettiauton hintatasoja. Kyllä menee rahat hukkaan, kun Satkun ostat.

Mutta saapahan sitten tietty jotakin muuta vastineeksi...en minäkään satkustani aio luopua!

omasta mielestäni tämä ostamani turbo satku oli paras vaihtoehto mitä vaan voi olla... ja kun hintaa katsoo niin sais tosta nyt kyllä reilusti voittoakin


aika paljon oli hintaa tuossa sun satkussas 11 tonnii ? :) no tosin en oikeen seurannut noita hintoja silloin.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kyllä se taitaa ruoste olla kallein,

Turbojen ja muiden moottorin rikkoutuvien osien hinnat on nykyään alhaalla.Jos auto on pahassa kunnossa(esim. vetaritunnelit,pari ovea neljästä,takakontissa reikä ja yksi vaikka takapyöräkotelossa) niin noiden ruosteiden (kunnolla)korjaamisen hinnalla saa kaksi uutta turboa..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Mertmi kirjoitti:Yleinen vika, vaihdelaatikko. Ei hirveen kallista, jos pystyy ite vaihtamaan ehjään. Yleinen vika turboautoissa iänmyötä: turbo. Se on kohtalaisen kallisvika, jos turbon joutuu korjauttamaan tai vaihtamaan. Etenkin vanhassa turbosabassa turbon laitto tekee kipeetä, kun voi tulla kalliimmaksi, mitä koko auton arvo.

joo no itteeni toi turbon korjautus kyllä hirvittäis :!:

voiko mitenkään pidentää turbon ikää? putsata\hultaa jos voi niin miten?

1. vaihde on hiukan kankee välis ja hiukan harvemmin pakki on vaikeempi saada silmään. muut vaihteet meneeki sit kuin ittestään.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Suppari kirjoitti:Kyllä se taitaa ruoste olla kallein,

Turbojen ja muiden moottorin rikkoutuvien osien hinnat on nykyään alhaalla.Jos auto on pahassa kunnossa(esim. vetaritunnelit,pari ovea neljästä,takakontissa reikä ja yksi vaikka takapyöräkotelossa) niin noiden ruosteiden (kunnolla)korjaamisen hinnalla saa kaksi uutta turboa..

joo ruostehan on paha.. mutta itelä ei niin suurta pelkoo ole siittä ku on kuitenkin niin vähän... tosin toi turbo ja vaihteisto hiukan jännittää että miten mahtaa kestää?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Ässä kirjoitti:Kallein on kaikkien vikojen äiti, Saabin osto...

tai yleisesti aatellen Auton osto
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Daword kirjoitti:aika paljon oli hintaa tuossa sun satkussas 11 tonnii ? :) no tosin en oikeen seurannut noita hintoja silloin.
Nojuu, tää olikin Herttoniemen Laakkosen hinnoittelema, entinen turkisfirman yritysauto ja merkkihuollettu. Vähän samanlaisia kuin viimeiset Poliisin ja Ylen autot, vaikka ei kai sillä hintaan ollut merkitystä. Auto on nykyäänkin kopsakassa kunnossa, ja uskaltaisin väittää, paremmassa kuin 7 vuotta sitten, vaikkakin kilometrejä on tullut rutkasti. Ostettaessa oli 85 tkm. Nyt vaan kun katsoo, niin Nettiautossa vain hieman vähemmän ajetut ja vähintään yhtä siistit (kuvien perusteella) ovat aivan pilkkahintaisia.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

PelleP kirjoitti:
Daword kirjoitti:aika paljon oli hintaa tuossa sun satkussas 11 tonnii ? :) no tosin en oikeen seurannut noita hintoja silloin.
Nojuu, tää olikin Herttoniemen Laakkosen hinnoittelema, entinen turkisfirman yritysauto ja merkkihuollettu. Vähän samanlaisia kuin viimeiset Poliisin ja Ylen autot, vaikka ei kai sillä hintaan ollut merkitystä. Auto on nykyäänkin kopsakassa kunnossa, ja uskaltaisin väittää, paremmassa kuin 7 vuotta sitten, vaikkakin kilometrejä on tullut rutkasti. Ostettaessa oli 85 tkm. Nyt vaan kun katsoo, niin Nettiautossa vain hieman vähemmän ajetut ja vähintään yhtä siistit (kuvien perusteella) ovat aivan pilkkahintaisia.

joo no ovathan ne jotkut aika pilkka hintasii mutta niiden kunnosta nyt ei sit aina tiedä? eli voi olla aika pahojakin rauskuja jotkut

lähinnä tarkoitan noita turboja...vaikee löytää hyvää halvalla... onneks itellä kävi pieni säkä että oikee löyty.


onko itelläs ollut isompia\kalliimpia remontteja?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbon käyttöikää pidentää toki se, ettei heti kylmällä koneella kengitä hölmönä ja toisaalta myöskin ajon jälkeen muistetaan jäähdytellä konetta ja turboa käyttämällä autoa tyhjäkäynnillä tai korotetulla tyhjäkäynnillä (yli 1500rpm) varsinkin, jos on ajettu kuumalla kelillä moottoritienopeuksia ja tullaan siihen tienvarteen bensa-asemalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Turbohan se siellä on se kallein komponentti.Yleisimpiä vikoja mulle sattuneissa satkuissa on mittaristovalojen kosketushäiriöt ja lössähtänyt kuljettajan penkki.Ja vielä etujarrusatulat noissa etupyöriin ottavissa käsijarruissa.Turbo satkuissa sitten on melkein kaikissa ollut jotain häikkää surullisen kuuluisan APC:n kanssa.Kyllähän kaikesta selviää pikku näpräyksellä mutta tuollaisen vanhan turbon pitäminen tarvitsee aika paljon harraste henkeä..Varsinkin viritetyissä vaihdelaatikko jumppa on arkipäivää.Kyllä itsellä on nykyään vapaastihengittävä satku talvikäytössä ja käyttiksenä muutenkin.Turbot ovat sitten harraste pelejä.
Ja kun näitä alkaa rakentamaan/laittamaan uusista osista niin mikään raha ei riitä.Tosin sama homma merkistä riippumatta.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

tomaatti kirjoitti:Turbohan se siellä on se kallein komponentti.Yleisimpiä vikoja mulle sattuneissa satkuissa on mittaristovalojen kosketushäiriöt ja lössähtänyt kuljettajan penkki.Ja vielä etujarrusatulat noissa etupyöriin ottavissa käsijarruissa.Turbo satkuissa sitten on melkein kaikissa ollut jotain häikkää surullisen kuuluisan APC:n kanssa.Kyllähän kaikesta selviää pikku näpräyksellä mutta tuollaisen vanhan turbon pitäminen tarvitsee aika paljon harraste henkeä..Varsinkin viritetyissä vaihdelaatikko jumppa on arkipäivää.Kyllä itsellä on nykyään vapaastihengittävä satku talvikäytössä ja käyttiksenä muutenkin.Turbot ovat sitten harraste pelejä.
Ja kun näitä alkaa rakentamaan/laittamaan uusista osista niin mikään raha ei riitä.Tosin sama homma merkistä riippumatta.





siis meinaatko tolla että Turbot lahoo käsiin ja niiden korjaaminen maksaa monen auton hinnan?

eli siis turbo on vain harraste käyttöön?

jos asia on noin niin periaattees munhan pitäs myydä tosi nopeasti saappini pois koska en harrasta autoja (korjaus mielessä) enkä itse osaa ainaskaan niitä korjata...

kun auton ostan niin kyllä mä sen oon lähinnä luulut että ajamista varten olis eikä niinkään harrastukseks.


tuli aika iso ihmetys kyllä nyt tosta
:?: :?: :?:
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Vastaa Viestiin