Moi,
Peli on 99 vm. 83, ollut itsellä käytössä noin 2 kuukautta. Itse olen autojen kanssa kutakuinkin amatööri.
Kutakuinkin kuukausi sitten kovien pakkasten aikaan matkalla Nurmijävi - Helsinki heitti moottori lämpötilat reilusti punaiselle. Ajoin kuitenkin perille kun peli kuitenkin kulki enkä tien poskeen aamuyöstä viitsinyt jäädä ihmettelemään. Konepellin avaus paljasti paisuntasäiliöstä pirteästi kohoavaa höyryä.
Aamulla ihmeltetyäni pakkasnesteiden yhteensopivuuksia ja Saabin ohjekirjasta löytyvää ohjeistusta, päästin vanhaa nestettä pihalle siitä ruuvista johon nyt suht. helposti pääsee käsiksi. Pihalle päästetty neste (tuli n. 0,5 litraa) oli kellertävän oloista, joten uskalsin lisätä Nesteen vihreää pakkasnestettä 3 litraa + 3 litraa vettä.
Ao. toimenpide auttoi siis noin kuukauden. Eilen työmatkalla näytti taas siltä että lämmöt nousevat yli puolenvälin mittaria. Paisuntasäiliössä ei näy lainkaan nestettä. Eli jostain tulee nestettä pihalle. Miten selvitän mistä vuotaa ja miten saan sen korjattua ?
-scapade
Jäähdytysneste katoaa 99:stä
Loppuunkulunut vesipumppu voi vuotaa nestettä reilustikin. Kurkkaa moottorin käydessä pumpun alle - lirittääkö sieltä?
Paisuntasäiliön korkin pitää olla tiivis, jotta nesteet eivät kiehu, ~1 bar paineenkesto. Jos korkin juuresta lähtevän ylivuotoletkun päästä kuuluu suhinaa kun korkki kiinni puristelet ylävesiletkua, korkki falskaa.
Käynnistyykö tuo kuitenkin normaalisti, käy heti neljällä yms?
Paisuntasäiliön korkin pitää olla tiivis, jotta nesteet eivät kiehu, ~1 bar paineenkesto. Jos korkin juuresta lähtevän ylivuotoletkun päästä kuuluu suhinaa kun korkki kiinni puristelet ylävesiletkua, korkki falskaa.
Käynnistyykö tuo kuitenkin normaalisti, käy heti neljällä yms?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00