Ilmamassamittari / 900 T16 (Lucas)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Ilmamassamittari / 900 T16 (Lucas)

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Pakokaasumittauksessa kaikki muu oli OK, mutta seos oli n. 0.1% suositellun 1-1,5% sijaan. Korjaamosetä pelotteli jo puhelimessa ilmamäärämittarin hajoamisella, josta seuraavia yleisluonteisia kysymyksiä guruille:

a) Kuinka yleistä on Lucas-ruiskuisen T16-koneen ilmamäärämittarin hajoaminen (auto siis 900 Aero -90, ei kat., ajettu ~150tkm).

b) Miten muuten tämä ilmenee kuin laihana seoksena, vauriomahdollisuudet?

c) Löytyykö käytettynä osana kohtuullisesti vai kannattaako tälläinen ostaa uutena? Osanro ilmamäärämittarille (Lucas ilman kat.) 89 77 621 (EPC:stä).

Kyllähän auto hiukan nykii kylmänä pienellä kaasulla, mutta ei nyt tälläistä olisi osannut arvata. Onneksi tulee ajettua (liian) vähän ja talvella ei kaahata..
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Niin en ole kyllä guru, mutta vastaan silti :wink:

Laiha seoshan voi pidemmällä aikavälillä vaikkapa polttaa mäntään reiän. :evil:
Viimeksi muokannut teesalama, To Huhti 01, 2004 10:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

mainostetaan jonkun puolesta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=017

EDIT:siis tämä ei käykkään kun on boschilainen
Viimeksi muokannut teesalama, To Huhti 01, 2004 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Ooh..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Hirmuisen nopeata, ei muuta voi kehua.. 8O

CE-valo ei pilkahdakaan käynnistyksen jälkeen ja osasyy nykivään käytökseen löytyy takuuvarmasti loppuunkuluneesta moottorin etutuesta (hydraulinen, á 58e); muutenkin vehje on pelannut aivan normaalisti.

Tuo Motonet-vaihtoehto menettelisi vielä juuri ja juuri, mutta voiko Lucas-ruiskuun käyttää tuota Boschin osaa? 400e on hirveä summa rahaa, mutta sitten voisi osan vain vaihtaa ja unohtaa. Vai olenko ymmärtänyt kokonaan väärin, Lucas-ruiskuille ei olekaan omaa (& kallista) osakantaansa?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juuh tulipa kirjoiteltua väärää informaatiota :oops: :oops:
Eihän tuo käykkään kun on lucas-systeemi. Missasin kokonaan ton kohdan, nyt kun luin uudelleen niin tajusin.

Tossa taitaakin olla ilmamassamittari mallia 5AM. Eli tämän kuvan mukainen:
http://www.carelect.demon.co.uk/photo.html
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lucas

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Voiko noihin Lucas-ruiskuihin sitten tulla vika, joka EI aiheuta CE-valon palamista tai muutakaan epänormaalia, mutta pitää seokset laihalla eikä säätäminen ole mahdollista. Ärsyttävää..:(
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

siis tuohan oli häkäpäästöt tyhjäkäynnillä, eikö vain? Oletteko mitanneet seossuhdetta kierroksilla? Lambdan pitäisi pysyä suht' lähellä yhtä vaikka kattia ei olekaan.

En tiedä, mutta tuntuisi vaan, että, jos ilmamäärämittari olisi rikki, niin se kertoisi itsestään myös ajossa. Check Engine valo syttyy vain, jos ilmamääräsignaali puuttuu kokonaan, ei liian laihasta seoksesta ajon aikana.

Veikkaisin optimistinä ennemminkin imuilmavuotoa.

Toimiiko tyhjäkäyntinopeuden säätö, mikä poistaisi tyhjäkäyntiluistin jumittumisen?

tämmöset on vikakoodit ja valon toiminta on tuo toinen sarake:
13212 off Throttlepot, too weak signal on full load
13213 off Throttlepot, too high signal on low load
13214 on Temperature sensor, faulty signal
13215 off Throttlepot, signal too weak at idle
13221 on Air mass meter, signal is missing/ faulty action – Engine running on ”limp home mode”
13222 off Idle adjustment, or AIC valve fault
13223 off Fuel/Air mixture too lean
13224 off Fuel/Air mixture too rich
13225 on Lambda sensor, signal faulty/pre-heating is not working
13231 off Ignition signal testing, ignition signal is missing
This will always be the first signal, if engine is not running
13233 off ROM-fault (Electronic Control Unit faulty)
13234 off Speed sensor, signal is missing
13235 off DRIVE-signal is missing
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Päästöistä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Harmi kun ei tullut otettua arvoja talteen pakokaasutestauksesta; ongelmana olivat pikemminkin O2-arvot, eli pakoputki vuoti liikaa. Tämä korjautui uudella pakoputkella ja n. 13h työtä autotallissa. Muut arvot tuota CO-arvoa lukuunottamatta olivat eritt. hyvät. Vai oliko se CO2..seos kuitenkin.

Miten mahd. imuilman vuodon voisi tutkia? Onko muitakin vuodon mahdollisuuksia kuin imuputkiston tiivisteet sylinterikantta vasten sekä mahd. huonot liitokset kumikartioissa?

Joutokäynti toimii paitsi kovin kylmällä se pitää miellään kierroksia vähän aikaan ensin n.1500 rpm ja sitten ne laskeutuvat normaaliin 880-900 kierrokseen. Tämä poistuu yleensä silloin, kun auto on lämmin ja/tai startataan toiseen kertaan. Muuten se käy hyvin tasaisesti, ei mitään ongelma.

Jos CE-valo ei hälytä tms, niin eihän niitä vikakoodeja silloin pääse lukemaan, kun niitä ei ole?
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Päästöistä

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

petteri75 kirjoitti: Miten mahd. imuilman vuodon voisi tutkia? Onko muitakin vuodon mahdollisuuksia kuin imuputkiston tiivisteet sylinterikantta vasten sekä mahd. huonot liitokset kumikartioissa?
Starttispraylla sitä voi jotenkin tutkia, kannattaa vaan varoa ettei syty koko auto palamaan, mielummin kannattaa olla ulkosalla että pääsee ilma vaihtumaan. Eli sitä suihkitaan jatkoihin ja klemmareihin, imupuolella, kuitenkaan suihkimatta sitä että koko moottori ui sprayssa.
petteri75 kirjoitti: Jos CE-valo ei hälytä tms, niin eihän niitä vikakoodeja silloin pääse lukemaan, kun niitä ei ole?
Muistista se pystyy myös lukea sellaiset viat jotka ovat olleet, tai väliaikaiset viat.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Lucas

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

petteri75 kirjoitti:Voiko noihin Lucas-ruiskuihin sitten tulla vika, joka EI aiheuta CE-valon palamista tai muutakaan epänormaalia, mutta pitää seokset laihalla eikä säätäminen ole mahdollista. Ärsyttävää..:(
ilmamassa mittari ei muistaakseni aiheuta tuota ce-valon syttymistä
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

PÖH! Allt var bra

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aamulla Tikkurilaan, T. Värjölälle. Auto kiinni letkuun ja mittausta - seokset aivan liian pienellä (n. 0.2%) ilmamassamittarista ruuvin vääntöä ja kas, seokset muuttuivat; nyt ollaan noin 1% seoksissa, eli kaikki on OK. Ei tarvittu Länsiautosta 1088 euron uutta Lucaksen ilmamassamittaria vaan parinkymmenen euron säätötyö auttoi.

Samalla tuli todettua todellisen asiantuntemuksen arvo:
-Kyllä se sähköantenni pitää normaalistikin napsuvaa ääntä. (Nih, ja minä olin stressannut tätä n. 5 kk)
-Ykköselle menee aina kakkosen kautta, kestävä laatikko mutta isot rattaat joten se aina toimii kankeasti. (Eli satkun laatikko on oikeasti kankea ja jos jotain ikinä tarvitaan, niin kytkinremppa tulevaisuudessa?)
-Käy nätisti. (Siis kaikki kolinat, ulinat, tutinat, viuhunnat jne olivat vain omia pelkoja)
-Etupakoputkeen ei tule kartiotiivistettä. (Länsiauto neuvoi väärin, nyt joutuu purkamaan kaikki sementtikorjaukset ja laittamaan putken kiinni turboon niin kuin pitääkin)

Kaiken kaikkiaan, ehkä on tullut suhtauduttua autoon kuin esikoiseensa. Kun tuli hiukan "kokeiltua" Tuusulantiellä niin kaikki pelasi. Moottori veti hyvin tyhjäkäynniltä alkaen ja laatikko pelasi kuin tikku sulassa jäätelössä, alusta toimi upeasti (talvirenkaat eivät ole performance-käyttöön kyllä :) ) .

Ehkä Aero loppujen lopuksi kaipaa vain kovaa ajoa ja pitäisi olla hiukan vähemmän hermostunut?
Vastaa Viestiin