Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
VileCreature
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja VileCreature »

Logistiikan opiskelija täälläpäin.

On noita kertynyt noita rakkaita enemmän, kun mitä budjetti antais periks, mutta minkä teet kun ovat niin p*rkeleen hyvän näkösiä laitteita ja mukavia ajaa.

Seuraa henkilökohtaista ajoneuvohistoriaa, saa nukahtaa jos siltä tuntuu :D

Lisäksi on perheessä ollut aina Saabi. Siinä vaiheessa kun isä siirtyi bensasta diiseliin ja osti Volvon, niin minä pistin käytännösä ensimmäisen auto-ostokseni Saabin muodossa tehden. Tempasin hirvikolarin vuotta myöhemmin kantatie 54:llä 80 kmh vauhdista ja kun autosta meni vain tuulilasi rikki, niin seuraava auto oli toinen Saab, joka taas vuotta myöhemmin kävi ojan pohjalla aika railakkaasti :( . vahingoista pikkuisen viisastuneena ostin jälleen OG Satkun, tällä kertaa noin 200 heppaisen 900s:n, vuosimallia 1990 jos en aivan väärin muista. Toistaiseksi elämäni parhaat kilometrit sillä. Tyhmyyksissäni myin pois mokoman ja ostin tilalle volkswagenin golfin, joka oli ehkä elämäni suurin virheostos. Tästä palasin tuohon OG900 linjaan, joka nyt jäi kesäautoksi ysitonnisen hankittuani.

Eli käyttöautona tällä hetkellä hiukka kutiteltu 9000, kesäautona automaattilootanen ja hiukka kutiteltu 900, lopuks sitte ikuisuusrojektina Sonetti, mutta on sitä jo parina kesänä päästy huristelemaan silläkin :D
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Täällä työskentelen hallinnollisissa tehtävissä, ameriikalaisessa mittauslaitteita valmistavassa yrityksessä, Barcelonassa.

Saabilla ajan koska ostamalla uuden auton en hyödy mitään, uusi auto ei anna mitään jota saabi ei jo anna...

saab on erilainen, kerää katseita, maassa joka on täynnä seat alteaa, ibizaa, leonia ja muita muovikulhoja. ei kiinnosta.

ja mielummin ajan kolarin saabilla, voi jopa jäädä henkiin, sen verran on jämäkkää rautaa alla.

ja se on maksettu, bensa on halpaa täällä, noin 0.85€ litra


niin kauan ajan kun saa varaosia ja on laillista ajaa bensa-autolla ;8)
Sobrealimentación es la ostia.
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Tuleva taloushallinnon ammattilainen :lol: ja ylioppilas.
OG900 päristellään, koska sellaisen sattuma toi käyttööni kun kortin sain. Ja sen varran mukava kärry, että on niitä tullut ihan harrastepuoleksikin hankittua.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Pätkätöihin ajautunut moniosaaja (elektroniikka-,automaatio- ja autonasentaja,piakoin ehkä myös levyseppä).Saabi on käytännöllinen valinta kun tulot ovat pienet tai olemattomat.Nykyisestä -91 900i 16-v en maksanut centtiäkään hankkiessa,vanha viidenkympin -88 kaasaripeli voi tietyin rajoituksin toimia elintenluovuttajana.
Lisäksi arvostan autoa joka lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin ja kulkee maantiellä tasaisesti kuin juna eikä jää jalkoihin.Varaosia tarvitsee harvoin ja silloinkin ovat köyhän kukkarolle sopivia.Saabin pakollinen liikennevakuutuskin on huomattavasti edullisempi kuin esim. samanikäisessä Opel Omegassa.Lisäksi tällainen keski-ikäinen suomalaisvartalo sopii huomattavasti paremmin Saabin ratin taakse kuin johonkin japanilaiskotteroon jossa kaikki nippelit ja nappelitkin on niin hentoja,ettei näillä räpylöillä uskalla koskeakaan etteivät jää käteen.
Ja turvallisuus on myös tietenkin tärkeä.Yli tonnin painoisessa autossa on turvallisempi tunne kuin jossain kuudensadan kilon pyörillä varustetussa koirankopissa.
Sekin voi tietenkin vaikuttaa että isäukolla oli 60-70 -luvulla työn puolesta leasin-autoina muutama 96 ja peri 99:iä ja -83 ajoin ajokorttini 900 GLE:llä
Pelle
9000CS 2.0t -97
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Insinööriopiskelija (3:s vuosi tietotekniikkaa).
Ekan OG kosketuksen sain joskus 2000 luvun alussa, kun isällä oli 900i vm ~86, mutta varsinainen kipinä tuli kaverin kautta keväällä 2005. :) Silloin autona oli Audi 80 vm. 91 1.6 ja tehoa oli kaikki 51kW.
Kaverin isä sattui tuomaan ässän ruotsista ja muistaakseni jo samana iltana kaveri painosti koeajamaan sitä. Ja siitä se sitten lähti...
Tuo samainen ässä seisoo nyt porukoiden pihassa lievästi rakenneltuna odottaen tekniikan siirtämistä projekti 2d:hen.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jo -80 luvun puolvälistä saabilla 99:llä alkuun mutta og satku on mun juttu,n 20v yhteistä taivalta takana
Tänään VIELÄ satkulla,turboja on ollu mutta nyt 2,1 -92 työkaluna.
Parin saunakaljan jälkeen tuntuu että satkulla on vingutettu jo "miljoona",matka jatkuu.......

Kai nykyään ois pakko ilmottaa että yrittäjä.
tai autonasentaja,motokuski,postinjakaja,matkailuyrittäjä,kiinteistösioittaja..... kaikki käy.
Mutta satkulla taas viikonloppuna postinjakoon.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Puunjalostusalan teekkari, vuosikurssi N,

...joka on kakarasta asti tykännyt saabeista. Isukilla oli monta peräjälkeen ja petyin valtavasti, kun :saab: vaihtui mondeoon. Vaihto kyllä osui tuohon 90-luvun puoleenväliin... -> Jotain pääteltävää?

Mulle kans! Heti kun kevät koittaa ja ehdin saattaa ajokuntoon yhden 90:sen. Sillä voinee aloittaa. Palataan OG900:iin ja 95 combeihin sitten, kun tiedetään asiasta enemmän :)
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja defu »

Tekniikan ylioppilas, tällä hetkellä teollisuudessa prosessimiehenä.
Opiskelua työn ohessa kuitenkin eli joskus sitten urakin ehkä urkenee ylöspäin. 8)

Varmaankin omalla kohdalla sairaus iski vanhempien autojen takia. Perheessä on aina ollut Saab. Itselläni ollut nyt 4 saabia. Ensimmäinen 900i -85, jonka ostin Tampereelta, kun kortin sain hyppysiin. Hyvä auto tekniikaltaan, mutta kori lahosi vuodessa ja se siitä sitten. Seuraavaksi kehiin saatiin 9000i -86, johon sitten nuoruuden innolla laiteltiin perussettiä eli alustasarja + isot vanteet. Sillä ajelin 4 vuotta ja yhteensä 90tkm ilman ongelmia. Öljyjen vaihdoilla pärjäsi. Myin eteenpäin auton Vantaalle, silloin sillä oli ajettu 413tkm. Vieläkin ajossa kuulemma.

Sitten kaipaus iski OG puolelle ja Tuusulasta löyty näpsäkkä 900S -90. Turbolla oli erittäin kiva ajaa vaparivuosien jälkeen.

Mielessä kuitenkin oli se kaikkein "upein" 900 eli Aero. Sitten kun sellaisen löysinkin nettiautosta, niin nopeasti syntyivät kaupat ja oma unelmien auto oli hankittu. Plussaa vielä siitä, että auto on täysin orkkis ja suomi auto.
Ongelmilta ollaan vältytty myös tämän auton kanssa.

Itselleni on siis sattunut sangen hyviä yksilöitä näin tekniikkapuolen näkökulmasta.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Toimittaja, työ ja koti Helsingissä.

Saabismin ensipurema tuli 80-90 -lukujen vaihteessa, kun kaveri kortin saatuaan osti ensiautokseen 1978 vuoden mallia olevan 99 turbon. Viininpunainen cc hyvin alkuperäisessä kunnossa. Turbopotku teki lähtemättömän vaikutuksen ja autolla kierrettiin lähipitäjien baarit pohjois-pohjanmaalla moneen kertaan.

Perheautoa nelisen vuotta sitten hakiessani audi 100 oli ykkösvaihtoehto, mutta farmarimallia ei oikein löytynyt. Kun eteen sitten tuli CSE 9000 2,3T automaatti, ostopäätös oli sillä selvä, eikä tarvinnut harmitella. Kutosaudit oli saabin rinnalla melkoisen laiskoja.

Tuosta piti sittemmin luopua lähinnä sen bensankulutuksen vuoksi. Saabismi jäi kytemään, ja viime syksynä ostin 'turhan harrasteauton', 900S:n vuosimallia 1991, tältä palstalta. Vakionakin mukavan pirteä, mutta nyt alkup. ic, bensalastu ja 0,7 ahdot. Kertakaikkiaan hyväkulkuinen vehje, vaikka kansipahvi pitikin vaihtaa heti kun ahtoja lisäsin. Uudehkot jouset ja iskarit tekevät satkusta tonnaria paremman ajettavan.

ps. Tuo kaverin 99 tbo muuten lakkasi muiden pikkuvikojen lisäksi kulkemasta pian 90:n alussa, seisoi tallissa pari vuotta ja meni sitten myyntiin muistaakseni reilulla tonnilla (siis markkoja!). Tehotkin palasivat kun ostaja kiinnitti uudelleen tangon hukkaportille..
Näin jälkikäteen ajatellen aika halvalla meni. Lieneeköhän vielä liikenteessä.

MikkoL
hki
Jussi&Saab 900
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 16:31

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja Jussi&Saab 900 »

Ite olen tuleva hyötyajoneuvoasentaja, viimeisen vuoden paremmalla puolella ollaan jo reilusti.
Ihastuin Saabbeihin jo ihan natiaisena kun sedällä oli ja on edelleen käyttöautona -79 900 Turbo joka on osittain itsetehty (esim. muutettu viistokeulaksi). Silloin tykkäsin sen auton ulkonäöstä, etenkin takaa kun on suuresti tuo CombiCoupe malli mieleen. Sitten vähän myöhemmin kun alkoi pikkuhiljaa autoista yhtä sun toista ymmärtämään niin tykästyin sen kiihtyvyyteen luonnollisesti. Täällä missä asun niin oli melkein jokaisella muutenkin Saabbi tuossa ysärillä, joten niihin ei voinut kun ihastua. Suvussa on kulkenut Saabit pitkän aikaa, etenkin isän puolelta.
Sitten pikkuhiljaa kun alkoi tuo ajokortti-ikä lähestymään niin piti alkaa autoa etsiskelemään netistä ja kauan jo ennen sitä päätin että mikään muu ei kelpaa kuin Saab. Eikä mikä tahansa Saab vaan nimenomaan 900.
Etenkin äitee tuntui olevan sitä vastaan että tähän pihaan Saabbia tuotaisiin mutta hetken päästä sitten löytyi tuo nykyinen satku netistä mikä nytkin pihassa seisoo. Siinä aikansa sitten kun Saab 900 äidin uudehkon Passatin vieressä seisoi niin pikkuhiljaa sitten vaihtui volsu Saab 9-5 2.3t:n yhtäkkiä :D

Nyt myöhemmin on alkanut tekemään mieli 99 Turboa vaikka tuo satku mukava auto onkin.
Viimeksi muokannut Jussi&Saab 900, Ma Maalis 16, 2009 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oma takki kaappiin, sitten heti Saabbiin"

Saab 900 T16
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja anaconda »

kk tavastialla opiskelen autokuljettaja linjalla, eli rekkapenaksi pitäs valmistua v.2011. :lol: Vanhalla saabilla koska ne on omastamielestä automaisempia kuin uudet. 8O :lol:
bmw e46 alias proteesi
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja st16 »

Autokorjaamo yrittäjä.

Varma tapa kulkea, ei aiheuta ymmärtämättömille kateutta,hyvä kyyti.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Lukiolainen, og900-turbolla mennään koska rahat ei riittäny uudempaan saabiin
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
RAPALA
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Loka 28, 2008 20:51

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja RAPALA »

taksikuski
tykkään vanhemmista autoista ja varsinkin saabeista ajan satkulla vm:1987 ajettu jo 58000 km on ilo ajaa kuin uusi vanha auto
pesaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 23, 2004 19:15

Re: Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja pesaab »

Saab ura alkoi metsurina 96 mallilla 1990, sitten opiskelujen jälkeen metsätalousinsinöörinä vaihtui 900i malliin, toimitusjohtajana ajelin edelleen 900i:llä, nykyisin Varian ammattiopiston erityisopettajana olen 900S vm.1991 mallin onnellinen omistaja. Kokeilin välillä Opelia ja Audia (uusia), mutta ei Saabille pärjänneet. Saab yksinkertainen, lämmin talviauto ja edullinen ylläpitää, bensaa syö 8 litraa sataselle. Toisena autona Fiat Ducato vm.1991 matkailuauto.
Vastaa Viestiin