Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Minkä alan miehiä / naisia ja miksi vanhalla Saabilla?

Viesti Kirjoittaja toms »

Kiinnostaa että minkä ammattikunnan edustajat tms. harrastaa / ajaa käyttövehkeenä 99/90/OG900 Saabeilla.

Melko selvä on että esim. 96-saabisti on puhdas harrastaja , ei enään rehellinen käyttöauto ja 9000, NG 900 , 9 3 ja 9 5 saabistit on varmaankin suurin osa on enemmän käyttö kuin harrasteautoja

Ammatit kiinnostaa ja se miksi joku muukin kuin minä pitää käyttö / harraste-autona jo suurin osa yli 20 vuotiaita Saabeja.

Laittakaahan tulemaan ! :D
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Rekkakuski on ammatti(tosin työkyvyttömyys eläke vetämässä) ja intohimona og-900 saabit.
Kait mä olen tyytyväinen og-satkun tukevuuteen ja ajo-omituisuuksiin.
Noita on käyttöautoina 2kpl ja harrastepeleinä 2kpl.

Laitahan nyt sitten omakin ammattisi kun kerran muiltakin kyselet. :wink:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Postimies/Atk-ope, paras väline mielestäni molemmissa ammateissa 99. Paitsi ehkä, jos omalla autolla postia jakaa, niin 900 5d olisi kova sana (4d turbollakin sujui hienosti). :D

Edit: Ja miksikö, siksi, että on halpa ylläpitää, helppo korjata ja mukava ajella, joten syököön sitten vähän enemmän bensaa..

Edit2: Puhumattakaan siitä, että erotut massasta wanhuksella.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Traktorinkuljettaja (Volvo FL610) ja ne on vaan niin hyviä ja mukavia. Ja onhan tuo ässäki aika menevä kapistus kaikilla nykyautojen varusteilla, poislukien ilmastointi ja epälukunen määrä ilmapusseja. Molemmat on harraste/käyttöpelejä. Joskus itteasiassa miettiny että sillon nuorna miesnä tuore ajolupa taskusa tuli yhen illan aikana ajettua isännän karburaattoripystärillä 300 kilsaa hurua "kulmassa". Rollon natiivit tietää että siinä saa jonku kiekan heittää vaikka kävis välistä napsula kahvilaki. Lapsuuesta ja nuorueesta tämä meikäläisenki saabismi taitaa kummuta ko alkaa tarkemmin miettimään.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

"Ammattini" on Rakennusinsinööriopiskelija, siis tuleva rakennusinsinööri..
Satkulla ajan koska, se on hyvä auto.. yksinkertaisesti ja lyhyesti.. :lol: toimii aina, sillä on hyvää ajaa jne.. (eikä mulla oo varaa uudempaan saabiin) :roll:
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

No itse olen Tuotantovastaavana / esimiehenä paperikoneitten telahuoltoa tekevässä yrityksessä , http://www.intech.fi ja myyntihommiakin teen pitkin suomalaisia paperitehtaita että siksi yli 30 tkm vuodessa.

Kuten jo aikaisemmin mainittiin niin itsekkin ajan siitä syytä että auto on luotettava käyttövarma auto ,itse pystyn tekemään kaiken huolto / remonttihommat, edullinen ylläpitää ,erottuu edukseen massasta ja kiinnittää huomiota kaikkialla / asiakkaittenkin piireissä kun siistillä vanhalla saabilla liikkuu.
Siitäkin on kokemusta kun eräällä tehtaalla lähdimme lounaalle kaupunkiin niin ex. toimitusjahtajamme 100 k€ mersu ei kiinnostanut vaan äijät halus mun kyytiin ja kehu että onpa siisti peli jne ! Mersun miestä otti pattiin... 8) ja itsellä on firman vanhin auto kun kaikki muut ajaa paljon paljon uudemmilla / uusilla kulkuneuvoilla.

Päivittäin kyllä saa kuulla sihteeriltä ym. pikku v...uilua että ei se raski laittaa uudempaa vaikka rahasta ei pitäs olla kiinni jne.( itse kun sihteeri ajaa Ford Focuksella että ei pitäis olla vara puhua "autoista" ... Ennemmin siasta potkimalla koira tulee kuin foordista auto )
ja siitä että "kyllä sitä nyt pittää olla puunattu ja pittää siistinä , käyttövehkeitä ne on" jne . tyylistä"naljailua".

Uudemmatkin saabit kiinnostais mutta ei viitsi laittaa kun on äkkiä "massaa" ja saa ruveta kantamaan tilejään huoltolaskujen muodossa merkkihuoltoon kun mitään ei tahdo pystyä tekemään itse jne. Kalliita ylläpitää varaosien ym muodossa ym ym.

Saabisteja ollaan vanhempia ja sisarusta myöten ja itsekkin ajanut jo melkein 20 vuotta saabeilla. Jo ennen ajokortti-ikää isäukon kanssa tutustuin Saabien sielunelämään ja silloin se sairaus alkoi.
Harrasteautoja( 99/900 ) tällähetkellä kaksi + 900i 2D -87 käyttö / silmäterä / harrasteauto.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Scanioita rassailen töikseni nykyään

1. satkut melkein ilmaisia
2. jokseenkin kestäviä
3. ihan hyvä ajaa (tosi hyvä, mutta ei kerrota sitä muille)
4. autona kaunis
5. kun muut ei arvosta niin minä saan helpolla hyvän aina alle

jotenkin aina hymyilyttää kun aina touhotetaan siitä mite suuriruokainen Saabi on (moni kysyy silmät pakrollaa että miten sulla on varaa ajaa näillä hinnoilla Saabilla, eikä kuitenkaan tajuta että kun siitä omasta koslasta on maksettu 20-60 000€ niin 100€:n satkua saa tankata ihan v*tusti :lol: )
BBU
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 14:42
Paikkakunta: Omenakaupunki

Viesti Kirjoittaja BBU »

Kehitysvammaisten avustaja, tuleva lanssari ja vapaapalokuntalainen. 900-aika käynnistyi heti kortin saatuani, kaverin porukoilla oli iänkaiken ollut saappi, ja nyt sattui sopuhinnalla saamaan 900i. Hittojakos siinä aattelin, ei ainakaan huonompi kun tyrkyllä ollut Fiat Uno 8)

Halpa ylläpitää, sopuhintaiset osat helposti saatavilla, kiva ajaa, tilava (viimeisein muutto hoidettiin aika pitkälti combicoupella), nätti ku anopin kasvot, ja luotettava. Ja viimeinen vakuutus tuli, kun rysäytin 130km/h Turunväylällä kaiteeseen, eikä tarvinnu kun vähän hitsarin peltiä ja uuden vanteen että matka jatkui. Onhan sitä kokeillut omistaa ja työkseen ajella muillakin merkeillä (heittelen lähettikeikkaa firaabelina), mutta aina se on vaan helkkarin mukava palata Saabin rattiin.
saab87
"Hölösuu"
Viestit: 3273
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:26
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja saab87 »

pukuompelijaopiskelija, viittävaille yo.

ai miksi satkulla, syyt on tullu jo moneen kertaan ylempänä jo, varma, kestävä, edullinen, tehokas, turvallinen. Ja aivan loistava ajettava
Ennenkaikkea se tila, ahistaa nuo pikkuautot
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Autosähköasentaja+yo ja ajelen og900/99 koska ne on paskoja. :)

Ei maar,hyviä ajaa,halpoja ylläpitää,lähes huoltovapaita,eikä ainakaan omat romut vie bensaa yli 10litraa,99:llä uusi kulutusennätys 7.5litraa sadalla.Lisäksi saabismi kulkee suvussa,en saisi mennä kotiin,jos ajaisin jollain taunuksella.

Miinuksina voisi mainita huonon jälleenmyynti arvon.Mielummin kannattaa ajaa vehkeet loppuun,kun myydä tappiolla.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

EDIT: ^ Minulla on sekä OG900 että Taunus :D

Tuotekehitysinsinööri, liikkuvien työkoneiden voimalinjasuunnittelua ja testauksia puuhastelen. Satku tuli varmaan taas kerran hommattua siksi että se on halpa turbopeli johon saa osia hyvin. Rupeavat olemaan sen verran vanhoja että päivittäisiä ajojani en ehkä välttämättä jaksaisi jatkuvasti hoitaa, toinen haittapuoli on kunnollisen (väh. 4 vaihdetta ja turbiinilukko) automaatin puute, ei sitä jaksa paljon pedaaleita poljeskella ja keppiä hämmentää kun puolinukuksissa kruisaa joka aamu töihin. Automerkillä ei sinänsä ole väliä, jos joku muu eurooppalainen auto omaisi vastaavat ominaisuudet niin sellainenkin sopisi vallan hyvin harrastepeliksi.
taassaapi
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 11:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja taassaapi »

Sairaanhoitaja, työkyvyttömyyseläkkeellä (polvet ja lonkka) ja opiskelemassa taas uutta ammattia. Muutaman autottoman vuoden jälkeen 2003 halusin työmatka-auton, johon kasvava perhekin mahtuisi. Taloon tuli eka saabini og 900i vm-90 ja viimesyksynä vaihdoin sitten tähän tilavampaan vähän vanhempaan. Eli käyttöauto, joka hiljalleen muuntuu varmaan harrastepuolelle.

Ja tuntuu kuin olis ihan pakasta vetästy ja tulihan siinä mukana tuo turbokin. Ja näitä finkkuja kun ei tule ihan heti tiellä vastaan :lol: . Toisaalta tässä tampere Hämeenlinna Turku akselilla taitaa jokunen finkkukin olla vielä hengissä.

Saabitartunta tuli kai yllättäen kun toiset yritti vinoilla. Nyt kuljen merkkipipo päässä, voi sitten sanoa, että SAABIssa ei ole mitään vikaa ruuvi puuttuu täältä korvien välistä. :lol: :lol: :lol: "on vaan niin tyhmää ajaa muulla ku saabilla"
# 3109
9-5 2.3t wagon, 1999 (KA)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Palomies... ja satkulla ajelen , edullinen hankkia ja osaan tarvittaessa korjatakin, tilava ja luotettava.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Asentaja-koneistaja olen, ja viime viikon keskiviikosta alkaen työtön sellainen. :D
:saab: :illa ajan koska siinä on sitä jotakin, ihmiset tosin väittävät että olen omituinen. :lol: ....järki syyt joita tässä onkin jo mainittu ovat minulle vain tekosyitä. 8)
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Viesti Kirjoittaja Rate »

Olen teologian tohtori ja kirkon virassa. Saabissa viehättää suhteellisen yksinkertainen peruskonstruktio, ruotsalaisen suunnittelun laadukkuus (mukana myös ripaus lentokonetehtaan luotettavuusfilosofiaa) sekä persoonallisuus.

En pidä kertakäyttöautoista. Uusien hitech-autojen olemukseen kuuluu sisäänrakennettu, nopea vanhenevuus. OG Saabia pystyy pitämään hengissä pitkään.

On myös hauska havaita, miten Suomen ulkopuolella Saabilla on tietynlainen kulttiauton maine. Erityisesti brittiystävät tuntuvat arvostavan OG-malleja.
Vastaa Viestiin