Öljyä liikaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Öljyä liikaa?

Viesti Kirjoittaja Daword »

eli itelläni on saappaassa Öljyä yli Max merkin n.2cm tikun mukaan eli kuiteski melko paljon...

korjaamolla sanottiin ettei se konetta riko.

mutta mikä asian todellinen laita oikeastaan on?

pitäskö pian ottaa öljyy pois vai miten pitäs toimia?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kuumassa koneessa vai kylmässä? vaarana tuossa on se että liika öljy vaahtoutuu kampuran sitä pyörittäessä ja se menettää voitelukykynsä.
eli mie vaihtaisin öljyt ja laittaisin sopivan määrän!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

nalleolut kirjoitti:kuumassa koneessa vai kylmässä? vaarana tuossa on se että liika öljy vaahtoutuu kampuran sitä pyörittäessä ja se menettää voitelukykynsä.
eli mie vaihtaisin öljyt ja laittaisin sopivan määrän!


sinne on vaihdettu öljyt 1300km sitten 5w-50 oli

no kyllä kone oli lämmin ja 2tuntia seissyt kunnes öljyt mittasin...


eikös sitä öljyy vaan vois päästää pois sieltä? ettei tarvi alkaa hyvii öljyjä vaihtaan?

muutenki uppos rahaa ku vaihdatin sisemmän ja ulomman vetarin suoja kummit ja uus ylä pallonivel vaihdettiin ja hiukan uusittiin johtojakin myös moottorista 2tuntii meni töihin aikaa (100e makso koko hoito :roll: )
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

no jos saat laskettua..... tilkka ulos. ei paha hinta 100e
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei taida pohjapropun kautta ainakaan onnistua liian öljyn poisottaminen? entäs jos öljynsuodatinta jos raottaa? yläkautta imemiseen tarvitaan laite.

itsekin tankkasin ysiysiin turhan paljon öljyä vaihdon yhteydessä ja nyt on MAX teksti öljyn peitossa kun mittaa kylmänä. mitään en koneista enkä öljynpaineista ymmärrä mutta ajattelin että riittääkö se että ajan iisisti. yli kolmen tonnin en ole kierrättänyt sen jälkeen. mites ne öljynpaineet kasvaa, kasvaako lineaarisesti kierrosten mukaan vai miten? eihän se ajatus kivalta tunnu että kuormittaa vanhoja stefoja.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos vaihtaa uuden öljynsuodattimen niin siinähän samalla vähenee mukillinen öljyä.

Öljynpaine ei kunnossa olevassa moottorissa kasva lineaarisesti eikä ylisuureksi, pumpun luona on paineenrajoitusventtiili tms. joka päästää ylimääräiset paineet pihalle.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Miksei pohjapropusta muka voisi laskea öljyä ulos, pitää sen ihan huulilla ja kiertää kiinni kun on tullut öljyä mieleinen määrä ulos.
Ja ei tuollainen liikaöljymäärä mitään haittaa (se pari cm), kyllä se Saabin koneesta osaa tulla ulos jotain kautta :lol:
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Maalis 16, 2007 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Juha96 kirjoitti: Öljynpaine ei kunnossa olevassa moottorissa kasva lineaarisesti eikä ylisuureksi, pumpun luona on paineenrajoitusventtiili tms. joka päästää ylimääräiset paineet pihalle.
onko ysiysissäkin moinen paineenrajoitusventtiili? onko liiallisen öljymäärän ainoa haitta siis tuo aiemmin mainittu vaahtoutuminen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

On, käsittääkseni suunnilleen kaikissa paineöljyvoidelluissa moottoreissa on.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

ng900aero kirjoitti:Miksei pohjapropusta muka voisi laskea öljyä ulos, pitää sen ihan huulilla ja kiertää kiinni kun on tullut öljyä mieleinen määrä ulos.
Ja ei tuollainen liikaöljymäärä mitään haittaa (se pari cm), kyllä se Saabin koneesta osaa tulla ulos jotain kautta :lol:


mutta kun ongelma on siinä että tuo saappaani ei tiputa öljyä edes sitä pisaraa.. eli se ns. tiputus vara öljy ei pääse koneesta mihkään :(


no joo eiköhän sen tuon pohjapropun kautta sit pois saa.

ajatuksena oli lähinnä että voiko se vahingoittaa konetta jotenkin jos sitä nyt siellä viel muutaman päivän pitää
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:Miksei pohjapropusta muka voisi laskea öljyä ulos, pitää sen ihan huulilla ja kiertää kiinni kun on tullut öljyä mieleinen määrä ulos.
30 asteen pakkasessa kylmällä koneella öljyn ollessa riittävän jäykkää, saattaisi onnistua hyvinkin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuskin haittaa mitään, itsekin olen kaatanut usein tuon verran liikaa kun ei ole viitsinyt tikkua tarkastella sen kummemmin, ja on pitänyt saada öljypönttöjen jämät tyhjiksi eikä maahankaan viitsi kaadella :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Daword kirjoitti: no joo eiköhän sen tuon pohjapropun kautta sit pois saa.
itse laskisin kaikki pois ja laittaisin halutun määrä yläkautta takaisin jos tuota pohjaproppua tosiaan pitäis alkaa availemaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

lucaf kirjoitti:30 asteen pakkasessa kylmällä koneella öljyn ollessa riittävän jäykkää, saattaisi onnistua hyvinkin.
Ihan hyvin tuo onnistuu kuhan kone on kylmä muuten voi tulla onkelmii pitää proppua hollilla.
Toki auto olis kiva kunnolla ylös että näkee mitä tekee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kaks senttii tikussa on jo enemmän kuin iso liraus. Ei yks 4litran pönttö riitä tohon korkeuteen öljynvaihdossa. Haista sitä, voi olla hyvinkin pensaa seassa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Vastaa Viestiin