Kaasarisatku ei käynnisty *KÄYNNISTYI!*
Kaasarisatku ei käynnisty *KÄYNNISTYI!*
Tilanne on tämä;
89-mallinen satku on jättänyt talven aikana muutaman kerran käynnistymättä, kun on yrittänyt startata kone lämpimänä. Kun on antanut koneen olla jonkun aikaa, niin se on melkoisella kakistelulla lähtenyt lopulta hyrräämään. Nyt sitten se ei käynnisty enää ollenkaan. Startti pyörittää ja kipinääkin näyttäisi antavan. Kaasutinta vilkaistu sen verran, että ainakin kalvo oli ehjä ja kaasuttimen edessä olevassa suodatinkupissa oli bensaa. Aiemmilla kerroilla kone on yleensä lupaillut, mutta nyt ei edes lupaa kunnolla.
Moottorin käynnissä ei ole ilmennyt mitään ongelmia ja kylmä kone on lähtenyt tähän saakka aina käyntiin. Kuluneen talven aikana olen pannut myös merkille, että kulutus on ollut selvästi aiempaa isompi, eli pari litraa enemmän on mennyt satasella, tosin tämä ei välttämättä liity tähän ongelmaan.
Missä lienee vika? Voisiko sytytyksen ajoitus olla vaeltanut noin pahasti pieleen vai olisiko syy polttoainejärjestelmän puolella.
89-mallinen satku on jättänyt talven aikana muutaman kerran käynnistymättä, kun on yrittänyt startata kone lämpimänä. Kun on antanut koneen olla jonkun aikaa, niin se on melkoisella kakistelulla lähtenyt lopulta hyrräämään. Nyt sitten se ei käynnisty enää ollenkaan. Startti pyörittää ja kipinääkin näyttäisi antavan. Kaasutinta vilkaistu sen verran, että ainakin kalvo oli ehjä ja kaasuttimen edessä olevassa suodatinkupissa oli bensaa. Aiemmilla kerroilla kone on yleensä lupaillut, mutta nyt ei edes lupaa kunnolla.
Moottorin käynnissä ei ole ilmennyt mitään ongelmia ja kylmä kone on lähtenyt tähän saakka aina käyntiin. Kuluneen talven aikana olen pannut myös merkille, että kulutus on ollut selvästi aiempaa isompi, eli pari litraa enemmän on mennyt satasella, tosin tämä ei välttämättä liity tähän ongelmaan.
Missä lienee vika? Voisiko sytytyksen ajoitus olla vaeltanut noin pahasti pieleen vai olisiko syy polttoainejärjestelmän puolella.
Viimeksi muokannut werther, La Maalis 24, 2007 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ei ole jäänyt ryyppy päälle (kummallekkaan
). Kerran tuli sekin virhe tehtyä, että vedin kesällä lämmintä konetta startatessa ryypyn ajatuksissani päälle ja käynnistyksestä ei tullut mitään. Toista kertaa ei tuota virhettä ole tullut tehtyä.

Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
kokeile= imusarjasta se alipaine tulppa irti ja loraus bensaa sinne jos hörähtää on kaasarissa vika,kipinä tuleeko varmasti? kerran jouduin vaihtamaan yhteen strömppäseen sen kaasarin pohjassa oelvan neulaventtiilin se ei päästänyt bensaa läpi-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kaasarisatku ei käynnisty
Itse sain jäätyneen kaasarisatkun käyntiin laittamalla siitä imusarjassa olevasta alipaineletkun reiästä muutaman korkillisen bensaa.
Jos vedät bensaletkun irti, niin työntääkö bensaa startatessa?
Jos vedät bensaletkun irti, niin työntääkö bensaa startatessa?
OG900i -88
VW 1300 -70
VW 1300 -70
Tuo mun kaasari-Saabi teki joskus semmosta, että jätti käynnistymättä lämpimällä koneella. Kylmänä lähti ihan hyvin. Lopulta ei lähtenyt lämpimänäkään, joten Länsi-autoon huoltoon. Laittoivat kaasariin uutta sisuskalua, vika oli polttoaineneulassa, joka oli kulunut niin, että kaasari tulvi yli.
Auto on vm. 90 joten sama Pierburgin kaasari varmaan sulla autossasi. Ilmeisesti ihan tavallinen vika Pierburgissa tuossa 250t-300tkm aikoihin.
Auto on vm. 90 joten sama Pierburgin kaasari varmaan sulla autossasi. Ilmeisesti ihan tavallinen vika Pierburgissa tuossa 250t-300tkm aikoihin.
Antaisin kanssa ääneni sille, että saa liikaa bensaa. Kaasarin sisuksista vois vika löytyä kuten mainittiinkin. Vaikka ryyppy ei ole päällä (l. kahva pohjassa), niin liikkuuko ryyppyvipu kaasarissa varmasti kiinni asti? Omassani ryypyn langan kuoren kiinnitys kaasarin päässä antoi periksi ja vipu liikkui vähän miten sattui.
Toimiiko kaasarin modulaattoriventtiili, eli se mihin menee keulan puolella kaasaria lyhyt letku? Sen voi kiertää irti ja kokeilla, että liikkuu. Jos tuo ei sulje kunnolla syystä tai toisesta, niin seos jää rikkaalle startin jälkeen. Tuon venttiilin letkun irtoaminen sai omani sammumaan tyhjäkäynnillä liikaan bensaan.
Liian bensan saannin huomaisi kyllä tulpista, jos kone ei siitä syystä käynnisty.
Toimiiko kaasarin modulaattoriventtiili, eli se mihin menee keulan puolella kaasaria lyhyt letku? Sen voi kiertää irti ja kokeilla, että liikkuu. Jos tuo ei sulje kunnolla syystä tai toisesta, niin seos jää rikkaalle startin jälkeen. Tuon venttiilin letkun irtoaminen sai omani sammumaan tyhjäkäynnillä liikaan bensaan.
Liian bensan saannin huomaisi kyllä tulpista, jos kone ei siitä syystä käynnisty.
Kaasuttimen neula on vaihdettu alle 10 000 km sitten, joten ainakaan se ei ole syynä. Muistin myös, että ajoittain on ollut lievää jälkikäyntiä, mutta eihän senkään tarvitse liittyä tähän. Testailen ehdotettuja juttuja viimeistään viikonloppuna.
Ja rikastimessa vika ei myöskään ole, vaan se liikkuu kuten pitää.
Ja rikastimessa vika ei myöskään ole, vaan se liikkuu kuten pitää.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Koska seos on tarkastettu/säädetty? Kyllä tuo ihan siltä vaikuttaa, että saisi liikaa. Oletko kokeillut vaihtaa ilmansuodatinta? Ehkä kaukaa haettu, mutta voihan sekin olla niin tukossa, että seos on karmean rikkaalla..werther kirjoitti:Kaasuttimen neula on vaihdettu alle 10 000 km sitten, joten ainakaan se ei ole syynä. Muistin myös, että ajoittain on ollut lievää jälkikäyntiä, mutta eihän senkään tarvitse liittyä tähän. Testailen ehdotettuja juttuja viimeistään viikonloppuna.
Ja rikastimessa vika ei myöskään ole, vaan se liikkuu kuten pitää.
Seos on säädetty joskus viime kesänä ennen katsastusta samalla kun neula vaihdettiin. Ilmanputsarin vaihdoin pari kuukautta sitten.akyttala kirjoitti:Koska seos on tarkastettu/säädetty? Kyllä tuo ihan siltä vaikuttaa, että saisi liikaa. Oletko kokeillut vaihtaa ilmansuodatinta? Ehkä kaukaa haettu, mutta voihan sekin olla niin tukossa, että seos on karmean rikkaalla..werther kirjoitti:Kaasuttimen neula on vaihdettu alle 10 000 km sitten, joten ainakaan se ei ole syynä. Muistin myös, että ajoittain on ollut lievää jälkikäyntiä, mutta eihän senkään tarvitse liittyä tähän. Testailen ehdotettuja juttuja viimeistään viikonloppuna.
Ja rikastimessa vika ei myöskään ole, vaan se liikkuu kuten pitää.
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Sen verran ehdin vilkaista, että otin irti kaasarin sivussa olevan lyhyen U-muodossa olevan kumiletkun. Letkussa ei ollut ryönää, mutta modulaattoriventtiilistä valui loraus bensaa. Eikös tuo letku ole joku alipaineletku jossa ei bensaa pitäisi lorista? Olisin ottanut koko venttilin irti, mutta se vaatisi kapean kiintoavaimen, joten lykkääntyy sekin viikonloppuun.
Ja jotta asia ei jäisi vaivaamaan niin, kun seosta säädetään sieltä kaasuttimen pohjasta, niin liikuttaako säätöruuvi silloin sitä putkea jossa neula liikkuu?
Ja jotta asia ei jäisi vaivaamaan niin, kun seosta säädetään sieltä kaasuttimen pohjasta, niin liikuttaako säätöruuvi silloin sitä putkea jossa neula liikkuu?
Saab 9-5 Wagon 2.0t -05
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Saab 900S -96 (ex)
Saab 900c -89 (ex)
Se nimenomaan on alipaineletku, eikä sieltä mun mielestä pitäis bensaa tulla. Siinähän on muistaakseni ihan näkyvillä sellainen pieni alipainekello, jonka kalvo liikuttaa sitä venttiiliä. Oliskohan tuosta kalvo puhki tms, ettei sulje ollenkaan? Systeemihän toimii niin, että alipaineen pitäis vetää tuo venttiili kiinni heti kun alipainetta yhtään on, eli kone käy.werther kirjoitti:Sen verran ehdin vilkaista, että otin irti kaasarin sivussa olevan lyhyen U-muodossa olevan kumiletkun. Letkussa ei ollut ryönää, mutta modulaattoriventtiilistä valui loraus bensaa. Eikös tuo letku ole joku alipaineletku jossa ei bensaa pitäisi lorista? Olisin ottanut koko venttilin irti, mutta se vaatisi kapean kiintoavaimen, joten lykkääntyy sekin viikonloppuun.
Liikuttaa juurikin sitä suutinta ylös/alas suhteessa neulaan.werther kirjoitti: Ja jotta asia ei jäisi vaivaamaan niin, kun seosta säädetään sieltä kaasuttimen pohjasta, niin liikuttaako säätöruuvi silloin sitä putkea jossa neula liikkuu?