Saab 900C:n Ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
NyysHan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 00:34

Saab 900C:n Ongelma

Viesti Kirjoittaja NyysHan »

Ostin tuossa eilen itselleni Saab 900C:n Vm. 1988 ja rupesi sitten parin tunnin jälkeen oireilemaan.

Eli vikana on se että akku menee ajon aikana tyhjäksi, laturin merkkivalo ei pala ajonaikana eikä myöskään silloin kun laittaa virrat päälle, myöskään vilkut ja mittarivalot palaavat todella himmeästi.

Äsken kävin kokeilemassa lähteekö Saabi käyntiin niin ei sanonut yhtään mitään, valot vain syttyivät ja kun yritti startata niin ei sanonut yhtään mitään, valot vain himmenivät.

Onkohan vika laturissa vai sitten jossain muussa sähkölaitteessa.

Saabilla on ajettu 397tkm, kone tuntuu olevan timmissä kunnossa kunhan vain virta riittäisi.

Täytyypi sanoa että löytyi suhteellisen siistikuntoinen Saabi, kori on todella siistissä kunnossa mistään ei löydy ruostetta ei edes ovien alareunoista jotka olettaen on Saabeissa herkimmät kohdat ruostumaan, mutta ei pidä kuitenkaan autoa liikaa kehua! :D
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Itselläni oli juuresta poikki laturista lähtevä herätejohto. Kannattaa tsekata myös latauksen merkkivalopolttimon ehjyys, jos polttimo on rikki, laturi ei saa herätevirtaa eikä lähde lataamaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Katso että herätejohto on kiinni.Itse olen monesta joutunut pihdeillä abikoliitintä kiristämään,saattaa soratie/muussa röykytyksessä irrota.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juha96 kirjoitti:...Kannattaa tsekata myös latauksen merkkivalopolttimon ehjyys, jos polttimo on rikki, laturi ei saa herätevirtaa eikä lähde lataamaan.
Tarvikeliikkeissä olevat uudet lataussäätimet lähtee lataamaan, vaikka merkkivalon polttimo olisikin rikki.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mulla on sellainen tuntuma, että säädin kuin säädinlähtee lataamaan ilman herätejohtoa kunhan antaa koneelle sen verran jengaa, että laturin käämissä tapahtuu itseinduktio. Jos laturi muuten on ehjä ja säädin myös. Muita mahdollisuuksia katkeneen piuhan lisäksi vois olla latauksen merkkipolttimo rikki, tai sitten se herätejohto on väärässä paikassa kiinni (kokeiltu sekin.. 8O).

Eipä silti, olen itsekin ajellut kaupungin ruuhkassa kerran melko pitkään ihmetellen minne sähköt häviää (valot himmenee, pyyhkijät hidastuu, jne), ennen kuin tajusin, että eihän se laturi edes ollut alkanut ladata. Vois ajatella, että kyllähän ajossa aina nyt sen verran kierroksia tulee koneeseen, että tuo aina lähtisi lataamaan, mutta eipä näemmä välttämättä, jos ihan nurkissa pyörittelee vain.
NyysHan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 00:34

Viesti Kirjoittaja NyysHan »

Mistä tiedän mikä on heräte johto laturissa, ja miten pääsen käsiksi latauksen merkkivaloon? Olen tumpelo autojen kanssa! :D
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Herätejohto on ohut johto, joka menee laturiin. Saattaa olla murtunut esim. liittimen sisältä.

Kojetaulun päällä olevan kaiuttimen kun irroittaa, pääsee takakautta käsiksi merkkivaloihin. Merkkivalojen kannat irtoavat kiertämällä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ei se siitä kuntoon tule, mutta voin tarjoutua ostamaan halpaan hintaan pois sulta moisen ehjäpeltisen, laiskan kaasari-Saabin. ;)
NyysHan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2007 00:34

Viesti Kirjoittaja NyysHan »

Saabi tuli kuntoon ja akkukin latautuu taas! :D
Heräte johto laturista oli poikki ja laitoin uuden jodon pätkän väliin ja sillä korjaantui, halpaa on Saabin korjaaminen osat tuli maksamaan 0,50€.

Kiitoksia kaikista neuvoista, palaan taas asiaan jos tulee jotain kysyttävää, täältä löytyy näköjään kunnon Saabi miehiä ja miksei naisiakaan! :D
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Hiano homma. Se oli ainakin halpa remppa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

okaalto kirjoitti: Vois ajatella, että kyllähän ajossa aina nyt sen verran kierroksia tulee koneeseen, että tuo aina lähtisi lataamaan, mutta eipä näemmä välttämättä, jos ihan nurkissa pyörittelee vain.
Mulla kun on automaattilaatikko, alhaalta vääntävä matalapaineturbo ja yleensä varsin rauhallinen ajotapa, niin saattaa kaupunkiajossa tulla ajosuoritteita, joiden aikana kierrokset eivät kertaakaan ylitä kahtatuhatta.

Toisaalta, sitten tulee 'vahinko takaisin', kun tuolla kolmevaihteisella Borg-Warnerilla ajelee moottoritiellä 120 - 140 vauhdeissa. Kierroksia on...
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vähän ot mutta mitäs tuolla turbon laatikolla on kierroksia @100?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vähän ot mut ei mua ainakaan haittaa.

tasamaalla ja tasaisessa nopeudessa kierrokset suunnilleen:

1900 @ 60 km/h
2400 @ 80 km/h
3000 @ 100 km/h
3500 @ 120 km/h
4000 @ 140 km/h

Poikkeaako paljon 5-lovisesta vakioenskalla ja -perällä?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on tuo turbon tomaatti sitten vähän harvempi kuin vaparin, muistelisin että oli vähän yli 3000@100 km/h, aivan törkeän tiheä kun jaksaa paljon pienemmälläkin mennä!

5 vaiht 6 enska

2700@100 km/h

7 enskalla

2500@100 km/h

tuolla tonnarilla

2100@100 km/h

ja 99 4 vaiht 6 enska

~2850@100 km/h
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin