Ohjaustehostimen neste
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Ohjaustehostimen neste
Käväisin tänään ihan merkkihuollosta hakemassa ohjaustehostimeen nesteitä. Sain purkin käteeni: GM joku 1940715, maksoi 10€ ja myyjä sanoi että tämä korvaa kaikki edelliset litkut?
Mitä on raati mieltä? Sopiiko OG:lle?
Mitä on raati mieltä? Sopiiko OG:lle?
Lainataanoa tätä topicia, niin ei tarvi vanhoja nostella. Juuri viikolla lueskelin täältä foorumilta juttuja tehostimen nesteistä ja kävinpä sitten etsimässä kovasti mainostettua Shellin Aeroshell Fluid 41:stä. Aikaisempien juttujen mukaan on siis sopiva neste ja löytyy hyllytavarana 20eur/4l.
Eipä moista kumminkaan missään ole hyllyssä, Lietoon olisi saanut tilaamalla hintaan 110eur/5l. Taitaapi olla tuo Saabin orggisneste halvempaa, vaikka kallista onkin.
Eipä moista kumminkaan missään ole hyllyssä, Lietoon olisi saanut tilaamalla hintaan 110eur/5l. Taitaapi olla tuo Saabin orggisneste halvempaa, vaikka kallista onkin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tehostimeen nesteet vaihdettu. Mahtoikohan mennä oikein?
Ensin letku irti ja valutin säiliöstä tavaran ulos, sitten tulppa säiliön putkeen ja letku tyhjään purkkiin. Uutta nestettä säiliö täyteen ja auto käyntiin ja ohjauksen pyörittelyä -> vanha tavara vaahtosi keltaisena vaahtona ulos. Samalla kaadoin kokoajan uutta nestettä säiliöön, melkoisen nopeasti kulki koko litra läpi. Varmaan 10 sekunnin aikana.. Sitten auton sammutus ja säiliö taas täyteen ja ohjauksen kääntelyä ilman että auto käy, keltaisen vaahdon tuleminen jatkui. Kun vaahto loppui ja letkusta tuli pelkkää nestettä, pistin letkun kiinni paikalleen.
Olisikohan autoa pitänyt käyttää kauemmin kuin sen litran verran, vai kerkesiköhän siinä ajassa tulemaan kaikki vanha neste itse tangosta ulos?
Ajattelin, että se loppu keltainen liru, mitä sieltä valui, oli varmaan siinä paluuputkessa.. Tulee kumminkin sellaisella nopeudella tuo uusi neste läpi auton käydessä, että purkkia ei kerkeä vaihtamaan, kun litra on jo mennyt läpi.
Huuhteluun ainetta kului siis n. litra ja toiseen purkkiin jäi varmaan n. 3desin verran tavaraa jäljelle. Paljonko muilla on huuhtelun ja uudelleentäytön jälkeen jäänyt uudesta purkista jäljelle?
Huolestuttaa kuitenkin vähän, jos sinne jäikin vanhaa nestettä vielä sekaan. Haittaako se siellä? ATF tuli luultavasti kaikki ulos säiliöstä, sillä se keltainen vaahto, jota itse paluuputkesta valutin ulos, ei haissut lainkaan ATF:lle. On ilmeisesti jotakuinkin sekoittumatonta Saabin oman nesteen kanssa.
Millä tavalla tuo neste muuten kulkee tuolla tangossa? Kulkeeko se kokoajan suoraan tangon läpi samaa reittiä ohjauspyörän asennosta riippumatta vai voiko vanhaa nestettä jäädä ohjauksen ääriasentoihin jäljelle, jos rattia ei keretty pyörittämään kokonaan reunasta reunaan? Kun autolla ajaa ja kääntää kaikki, niin vapautuuko vanhaa nestettä jostain sekaan?
Ensin letku irti ja valutin säiliöstä tavaran ulos, sitten tulppa säiliön putkeen ja letku tyhjään purkkiin. Uutta nestettä säiliö täyteen ja auto käyntiin ja ohjauksen pyörittelyä -> vanha tavara vaahtosi keltaisena vaahtona ulos. Samalla kaadoin kokoajan uutta nestettä säiliöön, melkoisen nopeasti kulki koko litra läpi. Varmaan 10 sekunnin aikana.. Sitten auton sammutus ja säiliö taas täyteen ja ohjauksen kääntelyä ilman että auto käy, keltaisen vaahdon tuleminen jatkui. Kun vaahto loppui ja letkusta tuli pelkkää nestettä, pistin letkun kiinni paikalleen.
Olisikohan autoa pitänyt käyttää kauemmin kuin sen litran verran, vai kerkesiköhän siinä ajassa tulemaan kaikki vanha neste itse tangosta ulos?
Ajattelin, että se loppu keltainen liru, mitä sieltä valui, oli varmaan siinä paluuputkessa.. Tulee kumminkin sellaisella nopeudella tuo uusi neste läpi auton käydessä, että purkkia ei kerkeä vaihtamaan, kun litra on jo mennyt läpi.
Huuhteluun ainetta kului siis n. litra ja toiseen purkkiin jäi varmaan n. 3desin verran tavaraa jäljelle. Paljonko muilla on huuhtelun ja uudelleentäytön jälkeen jäänyt uudesta purkista jäljelle?
Huolestuttaa kuitenkin vähän, jos sinne jäikin vanhaa nestettä vielä sekaan. Haittaako se siellä? ATF tuli luultavasti kaikki ulos säiliöstä, sillä se keltainen vaahto, jota itse paluuputkesta valutin ulos, ei haissut lainkaan ATF:lle. On ilmeisesti jotakuinkin sekoittumatonta Saabin oman nesteen kanssa.
Millä tavalla tuo neste muuten kulkee tuolla tangossa? Kulkeeko se kokoajan suoraan tangon läpi samaa reittiä ohjauspyörän asennosta riippumatta vai voiko vanhaa nestettä jäädä ohjauksen ääriasentoihin jäljelle, jos rattia ei keretty pyörittämään kokonaan reunasta reunaan? Kun autolla ajaa ja kääntää kaikki, niin vapautuuko vanhaa nestettä jostain sekaan?
Kuinka usein tuota öljyä olisi hyvä vaihtaa?himmee kirjoitti:No jos ylitarkkoja halutaan olla niin pitäis varmasti ruveta purkamaan vähän enempi. Eiköhän vaihdelaatikkoon/moottoriinki jää jonkun verran sitä vanhaa möhnää öljyvaihdossa. Tuskin niin vaarallista. Pääasia, että sitä öljyä vaihdellaan tarpeeksi usein.
Jos vaihtaa öljyt tehostimeen useammin kuin 400tkm välein, niin riittääkö, että säiliö valutetaan tyhjäksi, tulpataan ja täytetään uudella öljyllä ja nypitään sen verran ohjauksesta, että se säiliöllinen öljyä on kiertänyt läpi? Vai onko auton käyttäminen välttämätöntä toimenpiteessä? Tuntuu vähän haaskaukselta valutella 17eur/litra öljyä koko litran pullollinen pelkän huuhtelun takia läpi...
Siis tehostimen toimintaperiaatteesta ensin. Siinä hammastangossa on ohjausvaihde, jossa on venttiili. Kun ajetaan suoraan, niin öljy kiertää pumpulta siihen venttiilille ja paluuputkea takaisin säiliöön. Kun rattia käännetään, venttiili käskee ohjausakselissa olevan taipuvan sauvan kiertymän perusteella (tavallaan sillä mitataan ohjausvoimaa) painetta hammastangon sylinteriin. Käytännössä siis jos haluaa öljyjen vaihtuvan koko systeemistä, ohjausta pitää tuon huuhtelujakson aikana käännellä laidasta laitaan, jotta sylintereissä oleva öljykin vaihtuisi. Sylinterin molemmat puolethan on tyhjimmillään/täysimmillään vuoronperään riippuen kumpaan laitaan ohjaus on kulloinkin käännetty.
Koko systeemi vetää bauttiarallaa sen litran, joten ei siinä isoista määristä ole kyse. Muistelen ite, että vähän yli litra meni 900i:n teharin kanssa öljyä yhteensä, kun järjestelmä oli ikäänkuin tyhjä ja aloin sitä täyttämään ja kääntelemään ohjausta. Vanhaa öljyähän sieltä toki tuli jonkinverran pois.
Koko systeemi vetää bauttiarallaa sen litran, joten ei siinä isoista määristä ole kyse. Muistelen ite, että vähän yli litra meni 900i:n teharin kanssa öljyä yhteensä, kun järjestelmä oli ikäänkuin tyhjä ja aloin sitä täyttämään ja kääntelemään ohjausta. Vanhaa öljyähän sieltä toki tuli jonkinverran pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse säiliö irtoo helposti ja sitten on helppo irrotella letkutkin.akyttala kirjoitti:Mitenkäs tuo neste sitten vaihtuu 16-tappiseen? On nuo säiliölle menevät letkut ainakin semmosessa paikassa, ettei taida irrotus onnistua..?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Taas kerran suurkiitokset Teemulle..tetammi kirjoitti:Itse säiliö irtoo helposti ja sitten on helppo irrotella letkutkin.akyttala kirjoitti:Mitenkäs tuo neste sitten vaihtuu 16-tappiseen? On nuo säiliölle menevät letkut ainakin semmosessa paikassa, ettei taida irrotus onnistua..?
Sujuu varmaan muutoin samalla tavalla kuin 8-tappisessakin tuo tehostimen nesteen vaihto? Tarttee taas käydä hakeen Metro-Autosta se litran purnukka, kun vaan löytyy kakskymppiä ylimäärästä rahaa...
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90