900i -88, takalaakeri vai koko napa vaihtoon?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900i -88, takalaakeri vai koko napa vaihtoon?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Leiman toivossa suunnitellaan myös muita korjauksia. 900i -88 omaa käsijarrun taakse ja oikea takalaakeri aiheuttaa jo kuulovaurioita. Kysymys onkin: voiko laakerin vaihtaa/vaihdattaa vai pitääkö koko takanapa laittaa laittaa vaihtoon?
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Laakeria ei saa vaihdettua, vaan koko napa menee vaihtoon. Helppo homma, itse tein moisen viimesyksynä. Aikaa meni varmaan vartti.;)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

näin on, aika "kallishan " se napa on, haratsussa jotais 100 egee muistaakseni, kts motonetin sivuilta.
900 8.87--1993 (sisä-Ø 30mm/pultinreijät kierteellä). . . . 21-1415 75.90 ???
900 8.87--1993 SKF-valmiste. . . . . . . . . . . . . . . . 21-3117 134.50 ???
Napamutteri on tiukassa n. 300 Nm ( 30 kg metrin varressa tai 100 kg 30 cm vääntiön päässä), pitää olla pitkä voimahylsy 32 mm ja siltikin 1/2" vääntiön varsi tuppaa taipumaan. vakio- pulttipyssyt ei kaikki jaksa myöskään. Elikkäs se mutterin avaaminen on se vaikein homma. senhän voi kokaista lähteekö. Sitten vaan jarru irti ja jarrulevy irti. Mulla oli toi jarrulevy aika tiukassa mutta navan vaihdossahan siihen vanhaan napaan voi hakata. Kun panee esim puupaloja sen jarrulevyn alle, niin ei tule levyyn mitään naarmuja/ koloja. itse napa tulee ihan käsipelillä ulos.
Jos se mutteri on päässyt löystymään, niin se on saattanut rikkoa sen laakerin.
vaihda HETI, sillä jos leikkaa laakeri kiinni, niin alkaa pyörimään akselilta ja pilaa sen, se tietää koko taka-akselin vaihtoa. sen hinta ja työn hinta yhteensä on helposti enemmän kuin yli 15 vuotiaan auton arvo.

BYTHEWAY, nopeita on nykyajan miehet, mutta ennen tehtiinkin kaikki hitaasti ja kahteen---- viiteen kertaan...
:lol: :lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Napamutteri aukeaa parhaiten hitsaamalla 32mm hylsyn metrin mittaiseen lattarautaan. Eikä muuten varsi taivu.
VW transporter 2.5tdi vm.99
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

himmee kirjoitti:Napamutteri aukeaa parhaiten hitsaamalla 32mm hylsyn metrin mittaiseen lattarautaan. Eikä muuten varsi taivu.
Ja pitkä tietysti...Ilolla aukaisee napamuttereita vaikka ei olis vikaakaan :roll:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Halvin ja mielestäni järkevin ratkaisu käyttöritsaan on ostaa purkuosana tuollainen takanapa parilla kympillä ehjä.Multa löytyy 4x114.3 jaolla.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tarvitsisi 4 x 108mm jaolla..

No, jos se on vartin homma niin sittenhän paikallinen nyrkkipaja voi tehdän sen odottaessa, vai mitä :lol: Tulee ikävä Aeroa, Italian auringossa ei yksikään ruuvi / mutteri ollut ruostunut kiinni, toisin on täällä kotimaassa. Jos ruostepultti katkea juuri hankalasta kohtaa, niin se a) pyöristyy käyttökelvottomaksi tai b) on niin lujassa, että kiintoavainkin vääntyy.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jeps, vartin homma ekakertalaiselle. Laskuttava paja luultavasti tekee sen tuntiin, pariin.;)

Oli muuten motonetissä tuo halvempikin napa SKF:n laakerilla, mukava ylläri.
Melko usein tuolla näyttää olevan halpisversio aivan sama kuin kalliimpikin, on vaan "bulk-pakattu" johonkin minigrip-pussiin.
Lisäksi samassa tavarassa vaihtelee valmistaja jatkuvasti, välillä huonompaa kamaa ja välillä parempaa.
Yhdet laturin hihnat mm. oli ihan kuonaa ja kun palautin ne, oli hyllyssä toisen merkkinen tuote ja edellisellä kerralla ostamaani ei enää ollut. No uudet olivatkin kunnollisia..
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Onko tämä kalliimpi laakeri mare in italy? Mulla on nyt muutamassa tonnari/satkussa tullut vastaan tuollaisia SKF laakereita mare in italy. :?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin