Kallistuksenvakaaja??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Kallistuksenvakaaja??

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Tänään tuli katseltua saapin pohjaa, ja huomasin että taka-akselissa oli tanko joka meni akselin yläpuolella viistosti päästä päähän. Onko tämä siis kallistuksen vakaaja, ja jos on niin onko se lisätty jälkikäteen autooni. Ja autohan on 86' 900 kaasaripeli. Minkälainen vakaaja etupäässä sitten pitäisi olla, jos vaikka sinnekkin olisi lisätty??
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Eiköhän kyse ole taka-akselia sivusuunnassa tukevasta panhard-tangosta..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

No minkäs näköiset nuo kallistuksenvakaajat sitten on. Ei mun mielestä omassa vanhemmassa satkussa ollu tommosta P-tankoa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Käsittääkseni tuo tanko nimenomaan on liki kaikissa jäykällä taka-akselilla tehdyissä vehkeissä joissa on tuollainen tukivarsirakenne joka ei pidä akselistoa sivusuunnassa juuri ollenkaan ja siten kaikissa og900 malleissa käsittääkseni tuo on.

Kallistuksenvakaajaa en ole saabissa nähnyt, joten en uskalla sen rakenteesta mitään sanoa muuta kuin että se on useinmmiten periaatteessa rakenteeltaan "leveä U-kirjain" jossa U:n pohja on pisin osa ja kiinnitetty kahdesta kohtaa koriin päiden ollessa tukivarsiin kiinnitetty.
Täten saadaan tangon vääntöjäykkyydellä rajoitettua kallistumista.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä on etu- ja takavakaajan asennusohjeet. Siellä näkyy koko homma ja millaiset osat tarvitaan. Vanhempiin malleihin joutuu poraamaan reiät etuvakaajalle. Uudemmissa ne löytyy valmiina.

http://www.saabnet.com/sites/900swaybar/
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin