öljypohjassa halkeama
öljypohjassa halkeama
Liittyy aikaisempaan aiheeseen "öljyt vuotaa propusta"
Kävin tänään korjaamolla ja pitkällisen tutkinnan jälkeen pohjasta löytyi halkeama (eli tätähän minulle jo täälläkin tarjottiin syyksi öjyjen vuotamiseen). Pohjassa on semmoinen sentin hiushalkeama, joka on siis tullut viime öljynvaihdon yhteydessä.
Mitäs nyt? Tarjosivat korjaamista "plastic paddingilla". Onko kenelläkään kokemusta pitääkö tuommoinen fiksaus ja kuinka kauan? Vai onko joku parempi keino?
Pohjahan on ilmeisesti alumiinia? Autohan oli Og900 2.1 vm.92.
Kävin tänään korjaamolla ja pitkällisen tutkinnan jälkeen pohjasta löytyi halkeama (eli tätähän minulle jo täälläkin tarjottiin syyksi öjyjen vuotamiseen). Pohjassa on semmoinen sentin hiushalkeama, joka on siis tullut viime öljynvaihdon yhteydessä.
Mitäs nyt? Tarjosivat korjaamista "plastic paddingilla". Onko kenelläkään kokemusta pitääkö tuommoinen fiksaus ja kuinka kauan? Vai onko joku parempi keino?
Pohjahan on ilmeisesti alumiinia? Autohan oli Og900 2.1 vm.92.
Veikkaan, että mcfeast haki tässä sitä legendaarista, jossa isolla avaimella on säretty öljypohjaa, kun on väännetty öljyroppua kiinni.
Itsellä on tuo reilu 20 millinen proppu ja tulee aikasta nätisti laitettua proppu kiinni, ettei mene jengat tms.
mcfeast? Eikös ennenmuinoin nuo ~20mm proput vaihdettu yhteenväliin takuuseen, juurikin noihin 13 millisiin ?
Itsellä on tuo reilu 20 millinen proppu ja tulee aikasta nätisti laitettua proppu kiinni, ettei mene jengat tms.
mcfeast? Eikös ennenmuinoin nuo ~20mm proput vaihdettu yhteenväliin takuuseen, juurikin noihin 13 millisiin ?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: öljypohjassa halkeama
Seuraavassa appiukon kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.Teemu kirjoitti:Liittyy aikaisempaan aiheeseen "öljyt vuotaa propusta"
Kävin tänään korjaamolla ja pitkällisen tutkinnan jälkeen pohjasta löytyi halkeama (eli tätähän minulle jo täälläkin tarjottiin syyksi öjyjen vuotamiseen). Pohjassa on semmoinen sentin hiushalkeama, joka on siis tullut viime öljynvaihdon yhteydessä.
Mitäs nyt? Tarjosivat korjaamista "plastic paddingilla". Onko kenelläkään kokemusta pitääkö tuommoinen fiksaus ja kuinka kauan? Vai onko joku parempi keino?
Pohjahan on ilmeisesti alumiinia? Autohan oli Og900 2.1 vm.92.
Potilaana oli OG-satku m/83. Autoon ilmaantui öljyvuoto, joka
paheni ajanoloon. Vuotokohdaksi paljastui moottoriöljyn poistotulpan
luona olevat kaksi hiusmurtumaan, jotka ilmeisesti olivat syntyneet
jossain pohjakontaktissa - pohjassa oli viitteitä tästä.
Korjauksen suoritti haapajärvinen metallifirma. He ottivat moottorin ja
vaihdelaatikon irti, leikkaisivat vauriokohdan pois, hitsasivat uuden
palan tilalle, ja tekivät uuden reiän pohjapropulle. Hintaa appiukko ei
enää muista.
Plastic Padding ja muut pintakorjaukset eivät tahdo pysyä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: öljypohjassa halkeama
Ja alumiinihitsisaumakaan ei välttämättä onnistu, koska murtuma kohdassa on öljyäPekka Valtanen kirjoitti:Plastic Padding ja muut pintakorjaukset eivät tahdo pysyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Joo toimii, jos tehdään kuten edellä kirjoitit, että leikataan vauriokohta kokonaan pois. Mutta, jos halkeamaan ajetaan vaikka laikalla ura ja vedetään siihen alumiinihitsi, niin ei tuu pitäämään, kun halkeamaan jää kuitenkin öljyä, joka taas heikentää hitsin pysyvyyttä.Pekka Valtanen kirjoitti:Onhan tuo kestänyt nyt toistakymmentä vuotta. Laatikko on toki pestävä ennen toimenpiteitä. Ja homma ei onnistu ihan keltä tahansa hitsarilta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jyrkkiä mielipiteitä: EI TUU PITÄMÄÄN, ym.
Oljypohjaan tuli n. 3cm pituinen halkeama ropun viereen. Pohja alumiinia. Pestiin ja kaveri (ei ammattilainen, mutta joskus hitsannut tigillä) sulatteli halkeaman kiinni ja laittoi vähäsen lisäainettakin, eli ei edes jaksettu kummemmin lämmittää pohjaa, eli oli suunnilleen huoneenlämpöinen hitsausvaiheessa. Lopuksi kierretapilla hitsauksenpuoleinen kierre puhtaaksi. Pohja on ollut kiinni liki 10 vuotta ilman minkäänlaisia lisäongelmia. Eli mitä tästä opimme. Se on tuurista kiinni sattuuko materiaalit ym. kohilleen. Mielipiteet on pelkkiä mielipiteitä, jokainen tekee tyylillään. Tuo kyseinen pohja on moottoripyörästä, eli saabin öljypohjasta ei ole kokemuksia, mutta todisteena siitä, että voi se näinkin onnistua.
Oljypohjaan tuli n. 3cm pituinen halkeama ropun viereen. Pohja alumiinia. Pestiin ja kaveri (ei ammattilainen, mutta joskus hitsannut tigillä) sulatteli halkeaman kiinni ja laittoi vähäsen lisäainettakin, eli ei edes jaksettu kummemmin lämmittää pohjaa, eli oli suunnilleen huoneenlämpöinen hitsausvaiheessa. Lopuksi kierretapilla hitsauksenpuoleinen kierre puhtaaksi. Pohja on ollut kiinni liki 10 vuotta ilman minkäänlaisia lisäongelmia. Eli mitä tästä opimme. Se on tuurista kiinni sattuuko materiaalit ym. kohilleen. Mielipiteet on pelkkiä mielipiteitä, jokainen tekee tyylillään. Tuo kyseinen pohja on moottoripyörästä, eli saabin öljypohjasta ei ole kokemuksia, mutta todisteena siitä, että voi se näinkin onnistua.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Auto menee nyt AVK:lle hitsattavaksi. Laakkosen mukaan heillä on kokemusta ko. hommasta jo vuosien ajalta. Ovat kuulemma saaneet pitämään kaikki. Öljyt poistetaan ja auto kallistetaan ja kuivatellaan "yön yli". Lisäksi paineilmalla puhalletaan myös öljypohjan sisäpuolelta. Laikalla pintaa pois ja sitten hitsaus.
On kuulemma mennyt ihan merkkikorjaamoillakin halki noita pohjia..
Ilmoittelen ensi viikolla minkälainen on lopputulos. Toivottavasti hyvä.
On kuulemma mennyt ihan merkkikorjaamoillakin halki noita pohjia..
Ilmoittelen ensi viikolla minkälainen on lopputulos. Toivottavasti hyvä.