öljypohjassa halkeama

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

öljypohjassa halkeama

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Liittyy aikaisempaan aiheeseen "öljyt vuotaa propusta"

Kävin tänään korjaamolla ja pitkällisen tutkinnan jälkeen pohjasta löytyi halkeama (eli tätähän minulle jo täälläkin tarjottiin syyksi öjyjen vuotamiseen). Pohjassa on semmoinen sentin hiushalkeama, joka on siis tullut viime öljynvaihdon yhteydessä.

Mitäs nyt? Tarjosivat korjaamista "plastic paddingilla". Onko kenelläkään kokemusta pitääkö tuommoinen fiksaus ja kuinka kauan? Vai onko joku parempi keino?

Pohjahan on ilmeisesti alumiinia? Autohan oli Og900 2.1 vm.92.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kemiallinen metalli kyllä kestää.Itselläkin meni entisestä harraste peugeotista kannen ja jakopäänkannen pultista kierteet,sain kuitenkin korjattua pienen öljyvuodon em.aineella.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täytyy sitten kokeilla ensin tuota paddingia. Jos ei rupea pitämään niin sitten pitää viedä hitsattavaksi. Hitsaus maksaa noin 150 euroa autovahinkokeskuksessa.

Tuli vaan mieleen, että onkohan toi paddingi tarpeeksi elastista tommoisessa paikassa.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Ihan mielenkiintoista, olikos öljypropussasi iso ~20mm lenkkiin sopiva kanta vai "uudempi" 13mm?

Esa
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllä se tuo 13mm oli. Onkos tässä uudessa jotain tyyppivikaa? Vanhassa ysikympissä ei ollut mitään ongelmia vaikka itse vaihdoin siihen aina öljyt.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Veikkaan, että mcfeast haki tässä sitä legendaarista, jossa isolla avaimella on säretty öljypohjaa, kun on väännetty öljyroppua kiinni.

Itsellä on tuo reilu 20 millinen proppu ja tulee aikasta nätisti laitettua proppu kiinni, ettei mene jengat tms. :lol:

mcfeast? Eikös ennenmuinoin nuo ~20mm proput vaihdettu yhteenväliin takuuseen, juurikin noihin 13 millisiin ?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

dimebak kirjoitti: mcfeast? Eikös ennenmuinoin nuo ~20mm proput vaihdettu yhteenväliin takuuseen, juurikin noihin 13 millisiin ?
Tämmöinen käsitys minulla on, auttaa kyllä kummasti liikamomenttiin :)

Esa
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: öljypohjassa halkeama

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Teemu kirjoitti:Liittyy aikaisempaan aiheeseen "öljyt vuotaa propusta"

Kävin tänään korjaamolla ja pitkällisen tutkinnan jälkeen pohjasta löytyi halkeama (eli tätähän minulle jo täälläkin tarjottiin syyksi öjyjen vuotamiseen). Pohjassa on semmoinen sentin hiushalkeama, joka on siis tullut viime öljynvaihdon yhteydessä.

Mitäs nyt? Tarjosivat korjaamista "plastic paddingilla". Onko kenelläkään kokemusta pitääkö tuommoinen fiksaus ja kuinka kauan? Vai onko joku parempi keino?

Pohjahan on ilmeisesti alumiinia? Autohan oli Og900 2.1 vm.92.
Seuraavassa appiukon kokemuksia samanlaisesta tapauksesta.

Potilaana oli OG-satku m/83. Autoon ilmaantui öljyvuoto, joka
paheni ajanoloon. Vuotokohdaksi paljastui moottoriöljyn poistotulpan
luona olevat kaksi hiusmurtumaan, jotka ilmeisesti olivat syntyneet
jossain pohjakontaktissa - pohjassa oli viitteitä tästä.

Korjauksen suoritti haapajärvinen metallifirma. He ottivat moottorin ja
vaihdelaatikon irti, leikkaisivat vauriokohdan pois, hitsasivat uuden
palan tilalle, ja tekivät uuden reiän pohjapropulle. Hintaa appiukko ei
enää muista.

Plastic Padding ja muut pintakorjaukset eivät tahdo pysyä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: öljypohjassa halkeama

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pekka Valtanen kirjoitti:Plastic Padding ja muut pintakorjaukset eivät tahdo pysyä.
Ja alumiinihitsisaumakaan ei välttämättä onnistu, koska murtuma kohdassa on öljyä :(
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Onhan tuo kestänyt nyt toistakymmentä vuotta. Laatikko on toki pestävä ennen toimenpiteitä. Ja homma ei onnistu ihan keltä tahansa hitsarilta.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pekka Valtanen kirjoitti:Onhan tuo kestänyt nyt toistakymmentä vuotta. Laatikko on toki pestävä ennen toimenpiteitä. Ja homma ei onnistu ihan keltä tahansa hitsarilta.
Joo toimii, jos tehdään kuten edellä kirjoitit, että leikataan vauriokohta kokonaan pois. Mutta, jos halkeamaan ajetaan vaikka laikalla ura ja vedetään siihen alumiinihitsi, niin ei tuu pitäämään, kun halkeamaan jää kuitenkin öljyä, joka taas heikentää hitsin pysyvyyttä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Jyrkkiä mielipiteitä: EI TUU PITÄMÄÄN, ym.

Oljypohjaan tuli n. 3cm pituinen halkeama ropun viereen. Pohja alumiinia. Pestiin ja kaveri (ei ammattilainen, mutta joskus hitsannut tigillä) sulatteli halkeaman kiinni ja laittoi vähäsen lisäainettakin, eli ei edes jaksettu kummemmin lämmittää pohjaa, eli oli suunnilleen huoneenlämpöinen hitsausvaiheessa. Lopuksi kierretapilla hitsauksenpuoleinen kierre puhtaaksi. Pohja on ollut kiinni liki 10 vuotta ilman minkäänlaisia lisäongelmia. Eli mitä tästä opimme. Se on tuurista kiinni sattuuko materiaalit ym. kohilleen. Mielipiteet on pelkkiä mielipiteitä, jokainen tekee tyylillään. Tuo kyseinen pohja on moottoripyörästä, eli saabin öljypohjasta ei ole kokemuksia, mutta todisteena siitä, että voi se näinkin onnistua.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Auto menee nyt AVK:lle hitsattavaksi. Laakkosen mukaan heillä on kokemusta ko. hommasta jo vuosien ajalta. Ovat kuulemma saaneet pitämään kaikki. Öljyt poistetaan ja auto kallistetaan ja kuivatellaan "yön yli". Lisäksi paineilmalla puhalletaan myös öljypohjan sisäpuolelta. Laikalla pintaa pois ja sitten hitsaus.

On kuulemma mennyt ihan merkkikorjaamoillakin halki noita pohjia..

Ilmoittelen ensi viikolla minkälainen on lopputulos. Toivottavasti hyvä.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Siis en tarkoittanut mitään vi¤¤n paddingia,vaan wyrthin kemiallista metallia.Pitää myös alumiinissa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Siis en tarkoittanut mitään vi¤¤n paddingia,vaan wyrthin kemiallista metallia.Pitää myös alumiinissa.
Ok, "kemiallinen metalli" vaan on käsite tuolle paddingille.
Noh, würth tekeekin laatukamaa. :)
Vastaa Viestiin