Auto on 900 (kaasari) vm85.
- Vaihdelaatikkoon on ilmestynyt keppiin väljyyttä eli liike on mielestäni suurempi kuin ennen. Vaihteet saa pois päältä ilman kytkintäkin vauhdissa tyhjäkäynnillä. Lisäksi jossain isossa montussa vaihde (muistaakseni kolmonen) hyppäsi päältä pois itsekseen. Vaihteet toimivat muutoin kuin unelma eikä ylimääräisiä ääniä kuulu. Laatikossa öljynpinta ei laske.
Eli onko syytä huoleen? Ja jos niin mitä pitäisi tehdä?
- Laturin hihnat tuppaavaat rahisemaan eli kuuluu selkeä tsuh-tsuh-tshu tyhjäkäynnillä. Ollaan ruiskutettu CRC:tä hihnoihin ja ääni häviää hetkeksi. Onko hihnat liian kuluneita vai kireällä/löysällä vai onko äänen vaimentamiseen olemassa esim.jotain ainetta?
Vaihdelaatikosta ja hihnoista
Katso haitarikumin alta, että keppi on kiinni kunnolla. Siellä on 3 ruuvia siinä metallilaipassa, joka pitää kepin palloineen paikallaan.
Vaihteet saa normaalisti autossa pois päältä ilman kytkintä vauhdissa hyvin helposti eikä se taida laatikolle tehdä pahaa, kunhan ei juuri silloin kiihdytä tai moottorijarruta. Vaihteen saaminen sisään äänettömästi ilman kytkintä ajossa onkin jo vaikeampi juttu, mutta Saabilla kohtuullisen helppo oppia.. No sille ei varmaan ole tarvetta.
Vaihteen hyppiminen pois päältä voi ehkäpä myös johtua löysästä kepistä, mutta saattaa olla oire jostain pahemmastakin. Tarkista kuitenkin se kepin kiinnitys ensin.
Laturin hihnaan ei paljon sovi CRC:tä ruiskutella, alkaapi luistamaan. Tarkoitus on kuitenkin että hihnan ja pyörän välillä on iso kitka, jotta vesipumppu ja laturi pyörii kunnolla.
Tuo on kumminkin melkoisen yleinen oire, että laturin hihnat alkaa pitämään Saabissa ääntä. Apu löytyy, kun vaihtaa laturin jalkaan puslat ja sen jälkeen uudet remmit paikalleen. Laturi on paikoillaan vinossa, jos puslat ovat kuluneet, jolloin remmit pyörivät eri tahdissa ja tottakai silloin lähtee ääntä. Hihnapyörät kannattaa myös pestä kunnolla asetonilla tai jollain liuottimella, jos sinne on jotain ruikittu. Muuten uudetkin hihnat ovat samoin tein pilalla..
Vaihteet saa normaalisti autossa pois päältä ilman kytkintä vauhdissa hyvin helposti eikä se taida laatikolle tehdä pahaa, kunhan ei juuri silloin kiihdytä tai moottorijarruta. Vaihteen saaminen sisään äänettömästi ilman kytkintä ajossa onkin jo vaikeampi juttu, mutta Saabilla kohtuullisen helppo oppia.. No sille ei varmaan ole tarvetta.
Vaihteen hyppiminen pois päältä voi ehkäpä myös johtua löysästä kepistä, mutta saattaa olla oire jostain pahemmastakin. Tarkista kuitenkin se kepin kiinnitys ensin.
Laturin hihnaan ei paljon sovi CRC:tä ruiskutella, alkaapi luistamaan. Tarkoitus on kuitenkin että hihnan ja pyörän välillä on iso kitka, jotta vesipumppu ja laturi pyörii kunnolla.
Tuo on kumminkin melkoisen yleinen oire, että laturin hihnat alkaa pitämään Saabissa ääntä. Apu löytyy, kun vaihtaa laturin jalkaan puslat ja sen jälkeen uudet remmit paikalleen. Laturi on paikoillaan vinossa, jos puslat ovat kuluneet, jolloin remmit pyörivät eri tahdissa ja tottakai silloin lähtee ääntä. Hihnapyörät kannattaa myös pestä kunnolla asetonilla tai jollain liuottimella, jos sinne on jotain ruikittu. Muuten uudetkin hihnat ovat samoin tein pilalla..
Paljonko ajettu vaihteisto? Edellisessä silmäterässä (eläkepoliisi) 2. vaihteen synkronointi uusittu vajaa 300 t, 3. vaihteen liike väärin säädetty, putoaa vapaalle kuopissa ja vedosta tasakaasulle siirtyessä. 2 vaihteelle siirretään useimmin, yleensä se oireilee ensimmäisenä kuluneesta vaihteistoista, ainakin edellisissä "silmäterissäni"
Jäsen 2916
Puhelimella 0503540288
Puhelimella 0503540288