saab soutelee\ajelehtii?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

saab soutelee\ajelehtii?

Viesti Kirjoittaja Daword »

eli tuli haettuu elämäni toka saapas tuosta sukulaiselta jolla se on ollut 10vuotta ja huollettu aina tarkasti myös sisältä auto kuin uusi... toki hiukan ruoste kukkaa löytyy ja ovien alareuna on jo aika paha.. itseeni ei haittaa


eli autosta uusin kuitenkin tuon Tripodin ja maljan mutta löytyi eräs toinenkin seikka eli vaeltelu

persuksen alla tuntuu kuin auto ihan omin päin lähtisi vaeltaan johonki omaan suuntaan eli jotenki vasemmalle ja oikeelle yhtä aikaa.. pientä korjaus liikettä pitää kokoajan tehä. toi vaeltaminen on silleen perskuleen inhottavan tuntusta... missä vika?

olisko takapään puslat? tai kai ne voi olla myös etupäänki puslat? tai molemmat? mitähän ne mahtaa maksaa ja onko paha vaihtaa?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

voi olla myös eturenkaitten aurauskulmat sekasin (yhdes autos sai aikaan epämäärästä vaeltelua) tai taka-akselin sivuttaistukitanko (olikohan panhard-tanko) irti/poikki/jne...
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Isäukon satkussa vaeltelua aiheutti aikoinaan renkaat.
Auto oli silloin uusi ja liike ei oikein uskonut asiaa.
Koikeiltiin erikokoisia renkaita , ja kolmansilla loppui vaeltelu.
koko piti kyseiseen satkuun olla 185/65-15
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Oman kokemuksen perusteella ainakin ne takapään reaktiotankojen metallikuoriset puslat aiheuttaa tuollaista jos ovat todella väljät. Jos tekee kunnolla, hommaa nuo Saabilta.

Toinen syy voisi olla just nuo pyöränkulmat. Ainakin jos on haritusta, kuten mulla, niin auto kääntyy kyllä ahnaasti, mutta suoralla saa ohjata koko ajan. Ennen kuin säädättää nuo kuntoon, niin kannattaa tutkia, ettei ole väljää esim. raidetangon sisäpäissä (no ulommat päät tietysti eka).
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

okaalto kirjoitti:Oman kokemuksen perusteella ainakin ne takapään reaktiotankojen metallikuoriset puslat aiheuttaa tuollaista jos ovat todella väljät. Jos tekee kunnolla, hommaa nuo Saabilta.

Toinen syy voisi olla just nuo pyöränkulmat. Ainakin jos on haritusta, kuten mulla, niin auto kääntyy kyllä ahnaasti, mutta suoralla saa ohjata koko ajan. Ennen kuin säädättää nuo kuntoon, niin kannattaa tutkia, ettei ole väljää esim. raidetangon sisäpäissä (no ulommat päät tietysti eka).


joo tuli hyvii neuvoi kyllä... huomenna pitäs alka vikaa ettiin ja täytyy muutenki sitä hiuka ntutkailla.

kyllä auto menee suoraan ihan kun kaupungissakin ajelee mutta se soutaminen tulee esiin siinä 70km\h jälkeen jolloin se menee sit vasemmalta oikeelle... tuntuu kyllä että se peräpääkin siel johnkin muualle menee kuin suoraan.

mutta heitän kaikki ehdotukset paperille ja katon ne oikeen ajan kans tuolla korjaamolla.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

moksu kirjoitti:Isäukon satkussa vaeltelua aiheutti aikoinaan renkaat.
Auto oli silloin uusi ja liike ei oikein uskonut asiaa.
Koikeiltiin erikokoisia renkaita , ja kolmansilla loppui vaeltelu.
koko piti kyseiseen satkuun olla 185/65-15

joo okei.. tossa on alla kyllä jotkut loppuun ajetut talvi kumit.

käyn huomenna heittääs alle kesä renkaat jos se auttas hiukan asiaa..
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Daword kirjoitti:
moksu kirjoitti:Isäukon satkussa vaeltelua aiheutti aikoinaan renkaat.
Auto oli silloin uusi ja liike ei oikein uskonut asiaa.
Koikeiltiin erikokoisia renkaita , ja kolmansilla loppui vaeltelu.
koko piti kyseiseen satkuun olla 185/65-15

joo okei.. tossa on alla kyllä jotkut loppuun ajetut talvi kumit.

käyn huomenna heittääs alle kesä renkaat jos se auttas hiukan asiaa..
Joka tapauksessa 4.pyöräsuuntaus ei olisi pahitteeksi niin tulee ainakin mielenrauha siihen, ettei kuluta renkaita ja onko takapää saanut joskus kolhua :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

Turbo16 kirjoitti:
Daword kirjoitti:
moksu kirjoitti:Isäukon satkussa vaeltelua aiheutti aikoinaan renkaat.
Auto oli silloin uusi ja liike ei oikein uskonut asiaa.
Koikeiltiin erikokoisia renkaita , ja kolmansilla loppui vaeltelu.
koko piti kyseiseen satkuun olla 185/65-15

joo okei.. tossa on alla kyllä jotkut loppuun ajetut talvi kumit.

käyn huomenna heittääs alle kesä renkaat jos se auttas hiukan asiaa..
Joka tapauksessa 4.pyöräsuuntaus ei olisi pahitteeksi niin tulee ainakin mielenrauha siihen, ettei kuluta renkaita ja onko takapää saanut joskus kolhua :)

no joo vois olla ihan hyvä idea tehä se 4 pyörä suuntaus jos ei mitään muuta autosta sitten löydy...

taitaa 50e kieppeillä suuntaus maksaa? +tietysti korjaus.

takapäähän ei oo tullu niittejä... tosin auto on ollut melkoisessa ajossa viimiset 5vuotta eli on ollu paljon hiekka tietä ja kuoppasta sellaista.
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Daword kirjoitti:
Turbo16 kirjoitti:
Daword kirjoitti:
joo okei.. tossa on alla kyllä jotkut loppuun ajetut talvi kumit.

käyn huomenna heittääs alle kesä renkaat jos se auttas hiukan asiaa..
Joka tapauksessa 4.pyöräsuuntaus ei olisi pahitteeksi niin tulee ainakin mielenrauha siihen, ettei kuluta renkaita ja onko takapää saanut joskus kolhua :)

no joo vois olla ihan hyvä idea tehä se 4 pyörä suuntaus jos ei mitään muuta autosta sitten löydy...

taitaa 50e kieppeillä suuntaus maksaa? +tietysti korjaus.

takapäähän ei oo tullu niittejä... tosin auto on ollut melkoisessa ajossa viimiset 5vuotta eli on ollu paljon hiekka tietä ja kuoppasta sellaista.
50€ ->

meillä on 69€.. ai niin ei saanut mainostaa :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

okaalto kirjoitti: Jos tekee kunnolla, hommaa nuo Saabilta.
Eli itselle on uuden puslat tulossa eteen ja taakse kesällä...Eli siis Saabiltako ostan? Onko esim. Motonetin tavarassa ihan suuri ero Saabin vastaaviin laadultaan?
Löytyykö mistään Saabiin käypäsiä jäykempiä puslia kohtuu hintaan?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ne kyllä tapaa maksaa maltaita saabilla. Esim. kallistuksenvakaajan päätypuslat 40€/kpl runkoineen lähtöhinta. Mieluummin laittaa sitten vaikka niitä pölypuslia.

Takaylätukivarren etummaista puslaa ei tarvikkeena ole hetkeen saanut.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

himmee kirjoitti:Ne kyllä tapaa maksaa maltaita saabilla. Esim. kallistuksenvakaajan päätypuslat 40€/kpl runkoineen lähtöhinta. Mieluummin laittaa sitten vaikka niitä pölypuslia.

Takaylätukivarren etummaista puslaa ei tarvikkeena ole hetkeen saanut.

huomaakos noista puslista helposti jos on väljät tai "rikki" ?

joo taida ntyytyy tarvike pusliin :)
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Daword kirjoitti:
huomaakos noista puslista helposti jos on väljät tai "rikki" ?

joo taida ntyytyy tarvike pusliin :)
kyllä niistä selvän välyksen huomaa, kun nostaa auton ilmaan jostain muusta kuin pyöränripustuksista ja heiluttelee renkaasta, jos on puslat entiset niin pitäis renkaan ja tuennan päästä elään sivu/pitkittäis suunnassa :?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

jakaraik kirjoitti:
Daword kirjoitti:
huomaakos noista puslista helposti jos on väljät tai "rikki" ?

joo taida ntyytyy tarvike pusliin :)
kyllä niistä selvän välyksen huomaa, kun nostaa auton ilmaan jostain muusta kuin pyöränripustuksista ja heiluttelee renkaasta, jos on puslat entiset niin pitäis renkaan ja tuennan päästä elään sivu/pitkittäis suunnassa :?


joo selvä täytyypä huomenna koittaa...
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Empä ole vielä sellaista puslaa nähnyt, joka aivan heiluisi kolossaan, mutta kaipa ne 20 vuotta vanhat puslat rupeaa jo olemaan tiensä päässä.

Taitaa nuo kallistuksenvakaajien puslat väljistyä eniten. Satkussa niitä on onneksi vain edessä, jos vakaajat löytyy. Mitkä puslat siihen renkaat heilumiseen sitten eniten vaikuttaa? Ensimmäisenä tulisi mieleen se ylätukivarsi.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin