satkun renkaan pultti poikki
satkun renkaan pultti poikki
Vaihtaessani kesärenkaita alle (SAAB 900 vuosimalli 1987) meni yksi renkaan pultti (tappi) poikki kun tein loppukiristystä... onko muille tapahtunut vastaavaa? Eihän tuollainen tappi voi poikki mennä ellei se ole ollut vioittunut jotenkin? Auto jäi sitten renkaanvaihdon jälkeen siihen. En uskalla ajaa edes hiljaa kolmella pultilla.
Minkälainen homma on vaihtaa noita pultteja? Itseltäni se ei onnistu, mutta jos kotteron saisi jotenkin pajalle, niin onko kyse isosta (ja kalliista) remontista?
Jos oli yhdessä pultissa jotain vikaa, niin voi olla muissakin pulteissa. Pitäisi varmaan uusia kaikki ja kaikkiin pyöriin.
Minkälainen homma on vaihtaa noita pultteja? Itseltäni se ei onnistu, mutta jos kotteron saisi jotenkin pajalle, niin onko kyse isosta (ja kalliista) remontista?
Jos oli yhdessä pultissa jotain vikaa, niin voi olla muissakin pulteissa. Pitäisi varmaan uusia kaikki ja kaikkiin pyöriin.
Re: satkun renkaan pultti poikki
ouli kirjoitti:Vaihtaessani kesärenkaita alle (SAAB 900 vuosimalli 1987) meni yksi renkaan pultti (tappi) poikki kun tein loppukiristystä... onko muille tapahtunut vastaavaa? Eihän tuollainen tappi voi poikki mennä ellei se ole ollut vioittunut jotenkin? Auto jäi sitten renkaanvaihdon jälkeen siihen. En uskalla ajaa edes hiljaa kolmella pultilla.
Minkälainen homma on vaihtaa noita pultteja? Itseltäni se ei onnistu, mutta jos kotteron saisi jotenkin pajalle, niin onko kyse isosta (ja kalliista) remontista?
Jos oli yhdessä pultissa jotain vikaa, niin voi olla muissakin pulteissa. Pitäisi varmaan uusia kaikki ja kaikkiin pyöriin.
oliko pultti varmasti samanlainen kuin muut? vai oliko otettu vain jostakin hätävaraksi?
no jos pulteissa ei mitään vaurioita sun muuta näy niin ei kai niitä syyttä vaihtaan tarvitse lähtee
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Re: satkun renkaan pultti poikki
Kyllä se voi katketa joskus ihan omia aikojaan. Olisiko joskus vedetty pulttikoneella liian tiukkaan.ouli kirjoitti:Vaihtaessani kesärenkaita alle (SAAB 900 vuosimalli 1987) meni yksi renkaan pultti (tappi) poikki kun tein loppukiristystä... onko muille tapahtunut vastaavaa? Eihän tuollainen tappi voi poikki mennä ellei se ole ollut vioittunut jotenkin? Auto jäi sitten renkaanvaihdon jälkeen siihen. En uskalla ajaa edes hiljaa kolmella pultilla.
Minkälainen homma on vaihtaa noita pultteja? Itseltäni se ei onnistu, mutta jos kotteron saisi jotenkin pajalle, niin onko kyse isosta (ja kalliista) remontista?
Jos oli yhdessä pultissa jotain vikaa, niin voi olla muissakin pulteissa. Pitäisi varmaan uusia kaikki ja kaikkiin pyöriin.
Itse vaihtaisin kaikki pultit, kun kerran napa on irti. Pultit maksavat jotain pari-kolme euroa kappale. (Raskaassa kalustossa vaihdetaan AINA kaikki pultit, jos yksikin katkeaa.)
Vaihto on aika simppeli:
Jarrusatula irti
Jarrulevy irti
Lyödään vanhat irti ISOLLA vasaralla. Eivät ole yleensä edes tiukassa.
Naputellaan uudet tilalle
Jarrulevy ja -satula takaisin
Pyörä kiinni.
Muistetaan ehdottomasti jälkikiristys
Aikaa menee vajaan tunnin verran, jos satula ja levy irtoavat kohtuuvaivalla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Sen ymmärtää, että koneella olisi särjetty, mutta käsin saa kyllä vääntää monet vuodet ja pultti kestää. Onko tuo 110 mille vanteelle? Nimittäin aluvanteelle on jostain syystä pakko laittaa 120, muutoin ei pysy tai sitten momentti heittää.Mimmi kirjoitti:Oikeaan momenttiin kiristämällä ei pulttiin tule murtumia.
Oikea momentti on 110Nm ja tyypillisesti "ähkäisykiristys" ristikkoavaimella on noin 300Nm.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jos se ähkäisy vastaa n. 300 Newtonin (30 kg) voimaa, ei se 30 cm varrella tarkoita kuin 100Nm:iä. Pultti on ollut viallinen tai sitten on kiristetty yksivartisella avaimella. Yksivartisessa avaimessa pultille tulee väännön lisäksi leikkausvoima, joka varren päässä olevan voiman suuruinen.Mimmi kirjoitti:Oikeaan momenttiin kiristämällä ei pulttiin tule murtumia.
Oikea momentti on 110Nm ja tyypillisesti "ähkäisykiristys" ristikkoavaimella on noin 300Nm.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
no ny saatiin mimmi lopultakin liipasimelle, vai 300 Nm ristikolla, se tietää liki 100 kp voimaa tassussa. kovia jannuja on saapistit, tätä tässä on kyllä jo pitempäänkin uumoiltu.
Varmaan joskus hakattu jollain älyttömällä iskukoneella se pultti kiinni ja mennyt yli myötörajan tai sitten tosiaan satunnainen materiaalivika. kaipa ne tosiaan kaikki saman pyörän tapit kandee sit vaihtaa, mutta muita pyöriä en vaihtaisi ainakaan ilman testausta, koska tulisi turhan hintavaksi jos ei itse tee. voithan testata esim niitä vaihdettavan pyörän pultteja esim jollain ylimomentilla ( tai peräti missä katkeaa), siitä saa jo sielullensa rauhaa ja tietoa, jos ne kerran joka tapauksessa vaihtaa.
Ovat kyllä aika tiukassa ne pyöllykset siinä navassa, en hakkaisi, koska laakeri saa turpiinsa. Merkkiliikkeessä on ihan oma puristin siihen hommaan juuri siksi, eli älä vie työkaluttomalle tässä tapauksessa.
Minä ajaisin kyllä kolmella pultilla, mutta rauhallisesti.
Varmaan joskus hakattu jollain älyttömällä iskukoneella se pultti kiinni ja mennyt yli myötörajan tai sitten tosiaan satunnainen materiaalivika. kaipa ne tosiaan kaikki saman pyörän tapit kandee sit vaihtaa, mutta muita pyöriä en vaihtaisi ainakaan ilman testausta, koska tulisi turhan hintavaksi jos ei itse tee. voithan testata esim niitä vaihdettavan pyörän pultteja esim jollain ylimomentilla ( tai peräti missä katkeaa), siitä saa jo sielullensa rauhaa ja tietoa, jos ne kerran joka tapauksessa vaihtaa.
Ovat kyllä aika tiukassa ne pyöllykset siinä navassa, en hakkaisi, koska laakeri saa turpiinsa. Merkkiliikkeessä on ihan oma puristin siihen hommaan juuri siksi, eli älä vie työkaluttomalle tässä tapauksessa.
Minä ajaisin kyllä kolmella pultilla, mutta rauhallisesti.
Viimeksi muokannut stara, Ti Huhti 24, 2007 22:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
noilla mitoilla antaa 50 kpm ( 500 Nm) eli liki 5 kertaisen eli 400 % ylitys. Miltäs se kuulostaa, saappaan varmuudet lie kohdillaan.saab900c kirjoitti:Metrisellä varrella olen itse kiristänyt hyppäämällä varren päälle koko (n. 50 kg ?) painollani. Onkohan liikaa?
ja se hyppäyskorkeus sitten kaupan päälle vielä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Siis mitä pulttia? satulan kiinnityspulttejako??saab900c kirjoitti:En tiedä johtuiko liiasta kiristämisestä vai oliko jarru jo valmiiksi huono, mutta viime syksynä hajosi toisesta takarenkaasta käsijarru paukahtaen, kun kiristin pulttia.
Josko kässärin säätöruuvia ei ole tappeeksi löysätty ja satulan pultit sitten vedättivät sen kässärimekanismin rikki.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Niitä saa montaa eri pituutta. Kannattaa kysäistä esim. autojen viritysosia myyvistä liikkeistä, kuten esim. autoracing tjms.900T16 kirjoitti:Saakos muuten noita ½" UNF pinnapultteja normaalia pitempinä mistään?
Voi löytyä jopa normaaleista varaosaliikkeistäkin, ainakin tilaamalla.
Tämä siis, jos tarkoitat tuolla ½" UNF pinnapultilla Saabin pyöränpultteja.
900C -86