Matkamittarin lukeman muuttaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Matkamittarin lukeman muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Ja EI, en ole rukkaamassa parempaan myyntikuntoon autoa.
Nopeusmittari pitäisi vaihtaa ja saada siihen sama lukema, kuin alkuperäiseen, eli 150 000 lisää :)

Onko ainoa tapa porakone ja kärsivällisyys, nippu vaijereita jne?

Entäs toiseen suuntaan. Voisi vaihtaa tuon vanhemman mallisen mittariston, jossa on "vain" 60 000 liikaa.

Kiitos.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Ja kohta myynti osasto on täynnä vähän ajettua saappeja joissaa ovien pohjia ei ole ollut pariin vuoteen. :) Taitaa olla parasta totutella matkamittarin lukemaan. Tässä joitakin aikoja sittenhän oli topic kuinka murtaudun saappiin jolla oli kans aika nihkeä kannatus.
#1890
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jaahas...no onko jollakin tiedossa miten tällaisen toimenpiteen voi tehdä ihan 100% varmasti laillisesti? Ajaa Saabille ja pyytää niitä ruuvaamaan oikea lukema mittariin? Ja pyytää todistus mittarin vaihdosta ja vanhan/uuden lukemasta.

Helpommallahan saa vähemmän ajetun kun nimenomaan vaihtaa koko mittariston. Ymmärrän kyllä, että jos tänne laittaa ohjeet, niin joku käyttää niitä sitten väärin. En vain tullut ajatelleeksi.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kysypä mittarikorjaamo Vistemasta http://www.vistema.fi mitä maksaa lukeman säätäminen ja kerro tännekin.

Tuskin sielläkään suostuvat mitään todistuksia kirjoittelemaan, kuka sitäkään pystyy takaamaan että autossa kiinni oleva mittaristo ruuvaukseen ryhdyttäessä on alkuperäinen tai todelliset kilometrit osoittavalla lukemalla. Enintään voi saada todistuksen, jossa todetaan mittariston vaihdetun, ja mainitaan edellinen lukema ja uusi lukema. Mutta kun mittaristo ei ole mitenkään sinetöity autoon kiinni, tuollaisella todistuksellakaan ei ole juuri arvoa, kun seuraavana päivänä voit taas vaihtaa autoon toisen mittariston eri lukemalla.

99:n mittariin on ainakin helppoa muuttaa numerot kohdalleen kun ei ole särkyviä muoviosia rullien akselin kannakkeessa. Liekö satkun mittari mekaanisena mittarina vielä samantyylinen. Tonnarin elektroninen mittari taitaa olla jo muovia, mutta varmasti onnistuu siinäkin yhtälailla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Itse mietin joskus myös tuota lukeman ruuvaamista mittarissa ylöspäin, jotta vaihtomittarissa olisi samat kilsat. Päädyin kuitenkin lopulta hajottamaan mittaristot osiksi ja kokoamaan toimivan mittariston auton omalla nopeusmittarilla, jotta matkamittarin lukemaa ei tarvitse muuttaa.

Porakoneella taitaa saada aika kauan tehdä töitä. Jospa tarvii ruuvata vaikka 100tkm ylöspäin ja poralla pyörittää mittaria jotakuinki tappiin asti (200km/h?) niin tuota saa sitten 500 tuntia pyöritellä. siinä menee semmonen reilu parikymmentä päivää mukavasti yötäpäivää mittaria pyörittäessä.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Matkamittarin lukeman muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Daword »

Huikko kirjoitti:Moi,

Ja EI, en ole rukkaamassa parempaan myyntikuntoon autoa.
Nopeusmittari pitäisi vaihtaa ja saada siihen sama lukema, kuin alkuperäiseen, eli 150 000 lisää :)

Onko ainoa tapa porakone ja kärsivällisyys, nippu vaijereita jne?

Entäs toiseen suuntaan. Voisi vaihtaa tuon vanhemman mallisen mittariston, jossa on "vain" 60 000 liikaa.

Kiitos.
mitäs välii sillä on onko 250000 vaiko 400000?

jos auton myyt niin sitten vaan ilmoitat ostajalle todellisen kilometrimäärän...

voit vaikka laittaa teipin kilsojen päälle niin ei sit toi liian pieni luku häiritse silmää.

eikös rekkarinkin mukaan saa jo oikeet kilsat kännykkään
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Vistemasta antoivat tällaisen kaverin yhteystiedot:

Raimo Luopio
Tuusulan Autohuolto Laine P. Oy
Mailapojantie 34
04310 Tuusula
050-3419333

Auto paikalle ajettuna, mittarin vaihto ja lukeman korjaus noin 200€ töineen.
Irtomittarin lukeman korjaus 77€

Myös lähetys mahdollinen. Posti, matkahuolto jne.
Matkahuoltoa käytettäessä lähin terminaali on Hyrylän terminaali.
Tällöin maksetaan luonnollisesti rahdit kumpaankin suuntaan.

Ja kysyin luvan laittaa tiedot tänne :)
Viimeksi muokannut Huikko, Ke Huhti 25, 2007 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

akyttala kirjoitti:Porakoneella taitaa saada aika kauan tehdä töitä. Jospa tarvii ruuvata vaikka 100tkm ylöspäin ja poralla pyörittää mittaria jotakuinki tappiin asti (200km/h?) niin tuota saa sitten 500 tuntia pyöritellä. siinä menee semmonen reilu parikymmentä päivää mukavasti yötäpäivää mittaria pyörittäessä.

:lol: :lol:
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ja katsastuskonttorilta saa otteeseen merkinnän mittarin vaihdosta ja lukemasta otteeseen 15€ kuittia vastaan.

Näin se siis tehdään :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

On se merkillinen, tuo mittarilukema. Nettiautosta kattelin et -88:lla ja -94:lla on keskimäärin sama luku. -90...-92 taas eniten ajetut.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kuka uskoo / ketä kiinnostaa onko ajettu enemmän tai vähemmän 20 vuotta vanhassa autossa. Kyllä joka merkkiä harrastaa / tietää mitä ostaa niin näkee auton kunnon ilman lukemaakin. Itselläkin on 500 000 km ajettu ja vajaa 300 000 km mittarissa. Moni katsonut ja sanonut että onpa siisti noin paljon ajetuksi niin siihen voi vain "ohöm" 8) sanoa että tuosta puuttuu reilut parisataatuhatta et tällä on ajettu jo puolimilliä... Itse en ruuvannut kilometrejä entiselleen kun mittarin vaihdoin -turhaan- uuteen käytettyyn. Olihan se mukavempi kun oli aloittaessa 92 tkm mittarissa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Kuka uskoo, jakaa porukan kahtia, mut ketä kiinnostaa ei jaakkaan. Kaikkia kiinnostaa, syystä tai toisesta. Empä ole kuullu tai lukenu, ettei autonostaja puhuis ajomääristä.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Oleellisen tiedon kertomatta jättäminen kaupantekotilanteessa riittää perusteeksi vaikka käräjille, jos ostaja on riittäävän tiukkana asiassa. Se on lievä petos ja johtaa ainakin hinnanalennuspäätökseen todennäköisesti.

Jos haluaa olla rehellinen ja myydä autonsa aina takuukilometreillä ja saada mittarilukeman oikein, niin suhteellisen ihmeellistä kommenttia täällä saa.

Onneksi sain apuakin ja paikka löytyi, jossa asian voi tehdä ja selvitin senkin miten siitä saa otteeseenkin merkinnän jos haluaa.

Mietipäs hetki kun ostat auton, purat siitä jostakin syystä mittariston irti ja huomaat että nopeusmittari on vaihdettu...mitä siitä tulee ensimmäisenä mieleen. Jos myyjä sinulle kertoo kaupantekohetkellä totuuden ja näyttää kuitin ja merkinnän otteesta, niin minä ainakin ajelen sellaiselta henkilöltä hankitulla autolla turvallisemmin mielin. Todennäköisesti muutkin asiat on silloin kuten on kerrottu. Toki meitä on moneen junaan ja kaikkia ei kiinnosta kaikki asiat, mutta jos on halu tehdä asiat oikein ja tulevien omistajien kannalta fiksuimalla mahdollisella tavalla, niin miksi ei tekisi?

En nyt äkkiä keksi mitään negatiivista asiasta, kuin sen että siihen kuluu omaa rahaa. Toiset ovat valmiita näkemään vaivaa ja sijoittamaan rahaa siihen, että asiat ovat kuten niiden kuuluu olla ja toiset katkovat alkuperäisiä johtosarjoja sivuleikkureilla stereoita kytkiessään, kun johtosarjan adapteri maksoi kympin...niin...

Lopetan whinetykseni tähän :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Niin varsinkin näin tuontiautoaikana jolloin tuodaan "vähän"ajettuja diesel autoja saksasta jossa ei kannata ostaa diesel-autoa jos ei aja paljon.... ja kaikilla on ajettu hirveen vähän mutta.... keskieuroopan autolehdet täynnä "mittarikorjaamoita"... :wink: On niillä huonot mittarit ku ei kestä....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Niimpä. Eihän saksassa yli kakssataa ajettuja olekaan.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Vastaa Viestiin