99 ratti ja ohjaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

99 ratti ja ohjaus

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Olen nyt mitä ilmeisemmin päätymässä pihassa seisovan postinoranssin -74 mallisen 99:n omistajaksi. Auto on foorumilaisille varmasti tuttu myös Viitasen Arin kirjoittamasta threadista Projektit-osiossa.

Eilen noin 300 kilometrin mittaisella "koeajolenkillä" tuli havaittua ohjauksessa pientä klappia. Eli kun auto liikkuu suoraan, on ohjauksessa melko iso ns. vapaavyöhyke, jolloin ratin liikuttaminen ei vaikuta ohjaukseen millään tavalla, vaan tuntuu ikään kuin jossain pyörisi tyhjää. Epäilisin itse ohjausakselin kulumaa, mutta voiko vika olla jossain muualla ja miten se olisi korjattavissa?

Toisen havainnoin tein auton seistessä paikoillaan (en uskaltanut auton liikkuessa kokeilla), vetäessä rattia kuskin suuntaan, ratti liikkuu kuskiinpäin muutaman millin. Avasin ratin keskiön ja tsekkasin, että ratti on varmasti hyvin kiinni akselissaan. Pultti oli tiukalla ja akseli näytti nousevan sen muutaman millin ratin mukana 8O Onkohan toi vaarallista...

P.S. Kiitos Ahosen Eerolle renkaiden lainasta
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuohon klappiin auttoi omassa 99:ssä tippakannulla akselin sisäänmenosta laitettu moottoriöljy. Ja oliskohan jossain puslissa kulumaa jos ratti nousee kohti, kai.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

dimebak kirjoitti:Tuohon klappiin auttoi omassa 99:ssä tippakannulla akselin sisäänmenosta laitettu moottoriöljy. Ja oliskohan jossain puslissa kulumaa jos ratti nousee kohti, kai.
Täytyypä kokeilla tuota öljykikkaa ja tutustua puslien sielunelämään. Tänään ajelin oranssilla ympäri pk-seutua, oli aika miehekäs tunne kun putki on poikki ennen ensimmäistä äänenvaimenninta... Ja sain 1.85 koneiseen Motonetin viimeisen putken, aika hyvä tuuri.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

99 vuosimallin -74 ohjausvaihde ja raidetangon pallonivelet ovat vielä pienempiä mitoitukseltaan, joten vm -75 ja uudempien osat eivät sovi.
Ohjauspylväs lienee sama vm. -84 asti.
Myös jarrut ja etunavat ovat erilaiset (käsijarrukengät).

RJK
#1757
99 -84 4D
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Peter A kirjoitti:Tänään ajelin oranssilla ympäri pk-seutua, oli aika miehekäs tunne kun putki on poikki ennen ensimmäistä äänenvaimenninta...
Mie ajoin reilu pari vuotta sitten pitkin Rolloa vajaalla pakoputkella. Oli putki menossa vaihtoon ja kävin peltisepällä irroittamassa takapöntön joka oli kuin olikin melko tiukassa. Niin, lystihän se oli ajella pelkällä etupöntöllä. Turbollakin on tullu ajeltua, silloin oli vaan katti mukana "äänenvaimentimena".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mulla on samaa vikaa,eli 1/4 kierrosta tyhjää ohjauksessa.En tiedä mikä on vialla,ja niin kauaa ei kiinnostakkaan,kun menee leimasta läpi.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Niin tarkista se nivelakselin pultti siellä ohjausakselin alapäässä
että on pultti tiukassa kiinni jos ei ole niin aiheuttaa tuon ylös alas
liikkeen rattiakselin.
Ari 1622
Vastaa Viestiin