Nakuvaloa kehiin..
Nakuvaloa kehiin..
Meinasin tuossa rakennella -83 malliseen 8 venttiiliseen koneeseen nakuvalon.Mutta homma on tälläinen:autossa ei ole eikä tule apc järjestelmää,nakuanturi koneessa on kyllä paikallaan.Hyllystä löytyy harmaita bokseja eli niitä mitkä oli takapenkin alla.Eli minkälainen viritys pitäisi tehdä että saisi pelkän nakuvalon toimimaan noin niinkuin turvaksi.
Autossa on toki cooleri ja vesiruisku mutta olisi se kiva saada infoa silti jos sattuu nakuttamaan.
Eli mitä johtoja vedetään ja mihin liittimiin?
Autossa on toki cooleri ja vesiruisku mutta olisi se kiva saada infoa silti jos sattuu nakuttamaan.
Eli mitä johtoja vedetään ja mihin liittimiin?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Jos meinasit saabin systeemeillä saada tuon nakuvalo homman onnistumaan, niin tarvitset nimenomaan APC boksin sinne.
APC boksia ei tarvitse kytkeä täysin, ja sinulla ei varmaankaan mankkuvenaa ole, niin eipä siitä APC:sta ole mitään hyötyä ahtojen säätöön. Käytät APC:ta vain nakuanturin tulkitsemiseen, ja ilmaisimena lediä.
Onko autossassi ollut ennen APC järjestelmää?
Jos on. lyöt APC boksin kiinni, sinne minne pitääkin ja vedät ledille johdot.
Muuten:
Hommaat nimenomaan 8tappisen turbon boksin, sille sähköt, nakuanturi, ja ledi kiinni.
APC boksia ei tarvitse kytkeä täysin, ja sinulla ei varmaankaan mankkuvenaa ole, niin eipä siitä APC:sta ole mitään hyötyä ahtojen säätöön. Käytät APC:ta vain nakuanturin tulkitsemiseen, ja ilmaisimena lediä.
Onko autossassi ollut ennen APC järjestelmää?
Jos on. lyöt APC boksin kiinni, sinne minne pitääkin ja vedät ledille johdot.
Muuten:
Hommaat nimenomaan 8tappisen turbon boksin, sille sähköt, nakuanturi, ja ledi kiinni.
Kytkentäkaavion mukaan. Jätä pois ne mitä et tarvitse (mankkuvena, yp-katkaisija). Kytke boxiin siis ainakin käyttövirrat, kierrosluku ja nakuanturi. En tiedä tekeekö paineanturin ulostamalla tiedolla mitään nakutuksen tunnistuksessa, mutta kierrosluku sen parempaan tulkintaan tarvitaan.tomaatti kirjoitti:Eli miten kytken?
KÄYTÄ MYÖS HAKUA! ja järkeä
Hakua tossa jo yritinkin.Järkeä ei ole..
Täytyy ottaa kytkikset esille kun menee seuraavan kerran mökille.Jotenkin tuntuu että sillä kierrosluvun tiedolla ei mitään tee.Täytyy vissiin vielä hommata 12v ledi niin ei tarvitse vastustakaan eteen.
Eli ei kai siinä sitten muutakuin + ja - boksille,nakuanturin kytkentä boksille,boksista johto ledin + ja ledin toinen jalka maihin?

Eli ei kai siinä sitten muutakuin + ja - boksille,nakuanturin kytkentä boksille,boksista johto ledin + ja ledin toinen jalka maihin?
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Huhti 30, 2007 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pelkkää nakuvaloa et voi kytkeä nakutusanturiin ilman että sinulla on joku valoa ohjaava piiri (esim: APC boksi) joka valoa ohjaa ennalta säädetyn "nakutusrajan" mukaan. "Nakutusraja" on nakutusanturilta tuleva vaihtovirta jännite jota APC boksissa vertaillaan referenssijännitteeseen operaatiovahvistimista tehdyllä komparaattorilla. Kun referenssi ylittyy, komparaattorin ulostulo menee "ylös" tilaan ja APC boksi siis tässä vaiheessa ilmaisee nakutuksen.
Voit kuitenkin rakentaa nakutusanturia lukevan komparaattorin helposti itsekin. Komparaattorina voit käyttää vaikka tätä valmista piiriä:
http://www.yeinternational.fi/index.php ... uctID=6495
http://doc.chipfind.ru/pdf/ti/lm311p.pdf
Toiseen sisääntuloon tarvitset referenssijännitteen vertailua varten ja tämä referenssijännite voi olla vaikka käyttöjännitteestä vastuksilla asetettu jännite. Se, että mihin asetat referenssin määrittää myös sen, että milloin nakutusvalo palaa.
Itse tein omaan autooni oman "APC boksin" käyttämällä Microchipin valmistamaa PIC mikrokontrolleria. Kun mietin, että miten kalibroin referenssijänniteen eli "nakutusrajan" päätin mitata nakutusanturia oskiloskoopilla ajaessa ja päättelin, että anturista luettavissa olevat matalat taajuudet ovat nakutusta (ilmenevät kun yrittää lähteä liikkeelle liian isolla vaihteella tai yrittää kiihdyttää isolla vaihteella). Niinpä tein omaan komparaattoriini suodattimen, jolloin omasta mielestäni systeemini toimii paremmin, eikä välitä kaikesta muusta vanhassa autossa esiintyvästä korkeampitaajuisesta resonaatioista yms..
Helpoimmalla ja nopeiten tietenkin pääset, jos asennat autoosi APC boksin, mutta et kytke sitä ohjaamaan magneettiventtiiliä vaan pelkästään valoasi. Jossain netissä oli kerrottu nasta, josta tuon valoa varten tarvittavan jännitteen saa otettua. Näinhän sinulla on sitten nakutusvalo, mutta ilman että APC järjestelmä on toiminnassa.
Toivottavasti valaisee ja pääset jollain keinolla rakentamaan nakutusvaloa
Voit kuitenkin rakentaa nakutusanturia lukevan komparaattorin helposti itsekin. Komparaattorina voit käyttää vaikka tätä valmista piiriä:
http://www.yeinternational.fi/index.php ... uctID=6495
http://doc.chipfind.ru/pdf/ti/lm311p.pdf
Toiseen sisääntuloon tarvitset referenssijännitteen vertailua varten ja tämä referenssijännite voi olla vaikka käyttöjännitteestä vastuksilla asetettu jännite. Se, että mihin asetat referenssin määrittää myös sen, että milloin nakutusvalo palaa.
Itse tein omaan autooni oman "APC boksin" käyttämällä Microchipin valmistamaa PIC mikrokontrolleria. Kun mietin, että miten kalibroin referenssijänniteen eli "nakutusrajan" päätin mitata nakutusanturia oskiloskoopilla ajaessa ja päättelin, että anturista luettavissa olevat matalat taajuudet ovat nakutusta (ilmenevät kun yrittää lähteä liikkeelle liian isolla vaihteella tai yrittää kiihdyttää isolla vaihteella). Niinpä tein omaan komparaattoriini suodattimen, jolloin omasta mielestäni systeemini toimii paremmin, eikä välitä kaikesta muusta vanhassa autossa esiintyvästä korkeampitaajuisesta resonaatioista yms..
Helpoimmalla ja nopeiten tietenkin pääset, jos asennat autoosi APC boksin, mutta et kytke sitä ohjaamaan magneettiventtiiliä vaan pelkästään valoasi. Jossain netissä oli kerrottu nasta, josta tuon valoa varten tarvittavan jännitteen saa otettua. Näinhän sinulla on sitten nakutusvalo, mutta ilman että APC järjestelmä on toiminnassa.
Toivottavasti valaisee ja pääset jollain keinolla rakentamaan nakutusvaloa
Kierroslukutieto auttaa APC:ta luotettavampaan signaalin käsittelyyn (jos olen asian oikein ymmärtänyt) koska nakutus on erilaista korkeammilla kierroksilla. Mutta ei se kierroslukutieto aivan pakollinen taida olla. Käytännön kokemusta ko. signaalin vaikutuksesta ei henk.koht. ole.tomaatti kirjoitti:Hakua tossa jo yritinkin.Järkeä ei ole..Täytyy ottaa kytkikset esille kun menee seuraavan kerran mökille.Jotenkin tuntuu että sillä kierrosluvun tiedolla ei mitään tee.Täytyy vissiin vielä hommata 12v ledi niin ei tarvitse vastustakaan eteen.
Eli ei kai siinä sitten muutakuin + ja - boksille,nakuanturin kytkentä boksille,boksista johto ledin + ja ledin toinen jalka maihin?
Kytke ledin miinus, (- eli katodi eli lyhyempi jalka eli viistetty puoli) APC-boxille. Boxi antaa maita. Eli se pidempi suoraan johonkin mistä saa 12V.
Kierroslukua siis käytetään paineen pudottamiseen ylemmillä kierroksilla. tästä kuvasta näkee operaatiovahvistimesta tehdyn piirin, jota myös integraattoriksi kulee kutsutavan. http://www.900aero.com/images/tech/k2.jpg
Jos siis kierroslukutieto puuttuu on auto peruspaineilla.
Paine ja kierrosluku signaali siis ohjaa magneettiventtiilille menevän pulssin leveyttä. Nakutusanturia luetaan omalla komparaattoripiirillä ja jos ennalta asetettu "nakutusraja" saavutetaan, pudotetaan auto peruspaineille kierrosluvusta riippumatta.
http://www.900Aero.com "--> tech --> APC Theory" on APC:n toiminta selitetty hirmu hyvin ja perusteellisesti. Netin paras tietolähde APC asioissa.
Jos siis kierroslukutieto puuttuu on auto peruspaineilla.
Paine ja kierrosluku signaali siis ohjaa magneettiventtiilille menevän pulssin leveyttä. Nakutusanturia luetaan omalla komparaattoripiirillä ja jos ennalta asetettu "nakutusraja" saavutetaan, pudotetaan auto peruspaineille kierrosluvusta riippumatta.
http://www.900Aero.com "--> tech --> APC Theory" on APC:n toiminta selitetty hirmu hyvin ja perusteellisesti. Netin paras tietolähde APC asioissa.
Kyllä kierroslukusignaalin tarvitsee, jos meinaa saada nakuvalon tai ylipäätään APC boksin toimimaan. Mutta jos kyse on OG900:n APC boksista, niin siinä ei ole mitään omaa "älyä" vaan se on yksinkertainen analogiapiiri. Ainakaan OG900:n boksi ei kalibroi itseään missään tilanteessa. Kaikki arvot on aina ennalta asetettu potikoilla, jonka mukaan boksi toimii.mikkoimp kirjoitti:tarvii se sen kierros luvun, se kalibroi aina jollain tietyllä kierrosluvulla itsensä...
Sulakekotelossa on 6 pinninen pyöreä liitin. Kierroslukutieto otetaan tuossa liittimessä olevasta sinisestä piuhasta, joka on sytytyspulssi. Kuvassa näät, miten se sieltä otetaan:tomaatti kirjoitti:Mistäs tuo vanha harmaa boksi sen tiedon ottaa?Puolan miinukseltako?Laitetaan nyt sekin johto sitten.mikkoimp kirjoitti:tarvii se sen kierros luvun, se kalibroi aina jollain tietyllä kierrosluvulla itsensä...

Vanhassa harmaassakin se on johdotettu tuosta sinne taakse penkin alle.
Katso lisää http://www.900Aero.com --> DIY -> LPT2FPT