Ysisatanen ei kiihdy..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Visberi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 19:31
Paikkakunta: Mouhijärvi

Ysisatanen ei kiihdy..

Viesti Kirjoittaja Visberi »

Ajattelin nyt kysyä asiasta kun foorumiin törmäsin..

Eli tuo ysisataseni (vm. -86) ei yksinkertaisesti kiihdy. Vaikka auton ei mikään raketti pitäisikään ollakkaan, jää kiihtyvyys kuitenkin reilusti alle sen, mitä sen pitäisi olla. Vääntöä löytyy kyllä ihan normisti, mutta esim. ohitukset ovat aikas mahdottomia normiteillä ellei suoraa löydy...

Eli onko mallissa tyyppivikoja, jotka saattaisivat liittyä asiaan? Jos sellaisia ei ole, mikä autossa voisi mahdollisesti olla vikana? Itse en autotekniikkaa taitamattomana uskalla ruveta hirveästi kaivelemaan :P
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Renkaiden liian matalat ilmanpaineet, alipaineletkuja irti, jokin suodatin tukossa (esim. ilmansuodatin)? Öljyjen ikä? Joissain tapauksissa 98E:llä on pirteämpi. Ohitus mieluiten yhtä pienemmällä vaihteella, kuin ajovaihde.
Visberi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 19:31
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Visberi »

Siis ongelmaa ollut jo pidemmän aikaa; alipaineletkut ovat kaiketi kunnossa, sillä ne tarkastettiin (ja lähes kaikki vaihdettiin) syksyllä, samoin kuin öljyt vaihdettiin. Ilmanpaineet tarkastin viimeksi viime viikolla... Suodattimista en mene heti sanomaan mutta muistaakseni nekin on vaihdettu melko hiljattain..

98:aa olen kyllä harkinnut, mutta kyllä pelissä jotain vikaa kaiketi on, sillä esim. kaverin samanpainoinen passat, jonka moottorissa pitäisi olla tehoa jonkin verran vähemmän, kiihtyy huomattavasti paremmin...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ruisku vai kaasari?

jos kaasari onko kalvo ehjä? onko kaasarissa öljyä? alipaine letkut paikoillaan? käsijarru päällä?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Venttiilivika, palanut tai halki.
Onko puristuspaineita mitattu?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Visberi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 19:31
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Visberi »

Kaasari, 8-Valve..

Tuosta kaasarin öljyjutusta taisi olla jossain puhettakin joskus, voisi katsoa..
Letkutkin voisi tarkastaa ennen kuin mihinkään korjaamolle lähden viemään..

Ja anteeksi maalaisuuteni, mikä kalvo? :P

Käsijarru alkoi hajoamaan tuossa alkuviikosta.. eli korjaamolle mennään kuitenkin :wink:
Viimeksi muokannut Visberi, Pe Touko 04, 2007 20:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Pari perusasiaa kannattaa ainakin tarkastuttaa, sytytyksen ajoitus ja seokset. Jos kerran ruiskukone, niin eipä sielta kaasuttimen kalvoja ja öljyjä katsella :)
Visberi
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 19:31
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Visberi »

Öö.. anteeks, kaasu :D Olin ihan ajatuksissani kun kirjailin.. :roll:
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Noniin no sitten :) Öljymäärä kannattaa tarkastaa (löytyy haulla varmasti siihen monet vinkit, öljyksi esim. automaattilaatikoiden ATF:ää), kalvon pääsee näkemään, kun otta korkin/männän pois ja avaa kaasarin kannesta 4 ruuvia (jos on strömberg/solexin tekele) ja nostaa kannen pois. Kalvon tulisi olla ehjä (ei reikiä, eikä muutakaan outouksia esim. venymiä, kupruja tms.), jos on Pierburgin kaasutin, saa joku muu siihen kertoa ohjeet. Nuo ovat pari perushommaa tuollaisen kaasuttimen hyvinvoinnille.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja jos kaasarin kalvo on ehjä, seuraavaksi tarkistuslistalle virranjakajan alipainesäätimen kalvo. Irrota kaasarilta virranjakajalle lähtevä letku kaasarinpuolipäästä ja ime, letkussa kuuluisi tuntua "jousimainen" vastus, jos ilma tulee imien läpi, on alipainesäädin rikki.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
eke
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 04:57
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja eke »

Kuuluuko 8-v kaasarin kiihtyäkin 8O
Saab 900T16 classic käyttöauto
Saab 900s -90 varaosa-auto
Saab 900c -86 mökkiauto
#3014
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

eke kirjoitti:Kuuluuko 8-v kaasarin kiihtyäkin 8O
Ei taida kuulua minkään saabin ominaisuuksiin. Nää autot ei yksinkertaisesti lähde oli sitten kaasari tai T16.
9-5 Aerokin oli melkoinen pettymys kiihtyvyyspuolella. 60km/h - 100km/h alueella alkaa vasta teho ja kiihtyvyys tuntua, mutta muuten melko vaatimattomia esityksiä kiihtyvyyden suhteen nämä on olleen sen mitä päälle 15 vuotta näitä on tullut harrasteltua. Taitaa kuulua saabin filosofiaan, että maantienopeuksissa on sitä tehoa ja kiihtyvyyttä. Ja mikäpäs siinä, ainakin minä tykkään ko. ominaisuudesta...

Mutta jos kysyjällä kiihtyvyys on huonontunut siitä mitä se on ollut, niin monasti bensansaannin ongelmat tuntuu voimattomuutena oli sitten kaasari tai mikä lie OG vejhe. Laihalla käydessään noi jotenkin vastustaa sitä vähääkin menemistä..
Citroen C5, OG900t16
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Itteeni korpeaa aina välillä kun tuo miun iivari tuntuu niin lahnalta. Ei liiku tarpeeks. Vika on vaan korvien välissä, tunnustan. Joutuu palauttelemaan aina ittee maan pinnalle ajelemalla isukin Golfilla (mk2) tai emännän (Co)rollaattorilla.

Noilla kun ajaa hetken niin kyl se oma sit tuntuukin kiihtyvän jotenki ;)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

muppelo kirjoitti:Itteeni korpeaa aina välillä kun tuo miun iivari tuntuu niin lahnalta. Ei liiku tarpeeks. Vika on vaan korvien välissä, tunnustan. Joutuu palauttelemaan aina ittee maan pinnalle ajelemalla isukin Golfilla (mk2) tai emännän (Co)rollaattorilla.

Noilla kun ajaa hetken niin kyl se oma sit tuntuukin kiihtyvän jotenki ;)
Eli persdynon nollaus on paikallaan sillointällöin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Johan tässä tulikin tarkastuskohteita, joten voidaan alkaa äänestämään järjestyksestä. :D Itse katsoisin ihan ekaksi sen virranjakajan alipainesäätimen, kuten yllä neuvottiin. Yksi letku irti, helpoin juttu.
Vastaa Viestiin