Ostoaikeissa saab 900(vm n.85-90)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Juice
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Elo 14, 2003 21:57

Ostoaikeissa saab 900(vm n.85-90)

Viesti Kirjoittaja Juice »

Saab 900 olisi ehkä kiikarissa, joten kaipaisin omistajilta hyviä/huonoja kokemuksia kyseisestä mallista. Vuosimalli olisi joku 85-90, noissa autoissa hinta pyörii näemmä jossain parin - kolmen tonnin nurkissa.

Noilla autoilla on kuitenkin ajettu n.250-350tkm, onkohan se saabin koneelle miten paljon? Ja kuinkahan hyvin tuon ikäisissä saabeissa tekniikalla on tapana toimia?

900 taitaa olla perinteisesti aika turvallinen auto, mutta mitenhän turvallinen se on verrattuna esimerkiksi samanikäiseen 240 volvoon?
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Heips
Mulla ollut nykyinen saab 900 i vm 86 3 vuotta ja ei mitään muuta vikaa kun tarvii käydä 600 km välein tankilla.
Öljyt ja suotimet olen vaihtanut 1 x vuodessa ja katsastukseen joutuu
etujarruja aina työstää. Muutoin toimii kuin juna, On varma ja lämmin auto.5 ovisessa mallissa vielä ulkonäkökin on hyvä ja kuletuskapasiteettia löytyy.Autolla aj 350 tkm ja saman verran vielä mennään ilman mitään koneen avaamisia.
Että silleen
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Niin ja 88 vuosimallissa jarrut muuttuivat huomattavasti paremmiksi +käkkäri siirtyi taakse. Eihän noissa mitään suurempia vikoja välttämättä ole, kunnon syynäys ostovaiheessa vaan, ettei tule ihmeempiä yllätyksiä. Omalla -89 i16 mittarissa 330tkm sekä veljen -87 i8 jo jotain +400tkm. Tietysti kuluvia osia on joutunut vaihtamaan ja ruosteita laittelemaan, mutta onhan Vaajakoskella ilmeisesti vielä urheilukentän yläpuolella yksi Saab-guru jos ongelmia tulee.
anahei
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 16:38
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja anahei »

Älä osta missään nimessä katalysaattorillista 8-valve ruisku saappia. Ne ei toimi kunnolla. :(
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Oma 900c (=kaasarikone) tikittänyt ~360000km, ostettu vuosi sitten toukokuussa, silloin oli ~329000km mittarissa. Normaalin öljynvaihdon lisäksi väsähtäneet iskarit ja alapallonivel vaihdettu (ym. pikkunippeliä tyyliin virranjakajan kansi), kertaakaan ei ole tielle jättänyt tai ollut käynnistymättä, ei edes miinus 27asteessa pari yötä seistyään ilman lohkolämppäriä. Toimii nykyisin emännän pääasiallisena kulkineena.

Tarvinnee hiukan hitsiä ensi katsastukseen takalokarin kaariin.

-Ville
Deutz
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Elo 14, 2003 10:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Deutz »

Itselläni oli 900-porrasperä vm. 85, yhdellä kaasarilla. Ostaessani sen -88, oli kilometrejä 126 tuhatta, ja myydessäni -00 mittarissa oli 420 t. Huolsin sen itse kotikonsteilla, lähinnä vaihdoin öljyt ja suodattimen 10-tuhannen välein, tulpat puolta harvemmin ja jarru- ja kytkinnesteet parin vuoden välein.

Lisäksi vaihdoin jäähdyttäjän, akun, termostaatin, sisälämppärin kennon hanan ja yhden etupyörän laakerin, kytkinlevyn kahdesti, iskarit taakse kerran ja eteen kahdesti sekä urittuneet takajarrulevyt. Valonvaihtimen viiksikin meni kerran sekä lataussäädin ja lämppärin etuvastussysteemi, samoin vesipumppu, bensapumppu, alipainesäädin, öljynpaineanturi ja kaasuttimen kalvo - alkoivat kaikki ajallaan vuotaa. Ja tietty palloniveliä ja etujarrupaloja meni muutama. Lähes joka vuosi sai vaihtaa 5-osaisen pakoputken jonkun osuuden.

Kaikki nämä temput oli tehtävissä tavallisilla "kotiasentajatyökaluilla" kylmässä autokatoksessa - kaasarin kalvon vaihto ja takajarrupalat jopa ulkomailla hotellin parkkipaikalla. En ole myöskään missään mielessä autoalan ammattilainen.

Peltitöitä tehtiin kahdesti: tavaratilan pohjan etukulma ja sen "tunnelin" pohja, jonka kautta vetoakseli menee konetilasta pyöränkoteloon - jotka kummatkin ovat kai aika tavallisia juttuja. Ja jouduin käyttämään ulkopuolista myös laturin liukurenkaiden uusimisessa.

Kaikenkaikkiaan elämä sujui ihan mukavasti, mutta vuodesta -98 ja mittarinlukemasta 360 t alkaen Saabin "takuuaika loppui" selvästi. Noista edelläesitetyistä jutuista peltihommat, jäähdytin, jarrulevyt, bensapumppu, alipainesäädin, kaasuttimen kalvo, lämppärin etuvastussysteemi ja liukurenkaat tapahtuivat viimeisen kolmen vuoden aikana. Viimeisenä talvena alkoi lisäksi öljyä kulua mystillismaagisesti (eli en havainnut selvää vuotokohtaa enkä sinistä savuakaan) reilu litra kymppitonnilla.

-kari
k.j
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 14:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja k.j »

Ainoa ominaisuus kaiken muun hyvän lisäksi on:Poltto-aineen kulutus!
On pikkusen isompi kuin jossain uuppelissa tai volkkarissa?
Muuten ajelee mutkaista tietä näkymättömiin!
Mutta sitähän saa huoltsikoilta!
Ja on ne"gurut" vielä vaajakoskella. :lol:

Käyppä katsoon linkki!!


http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=1789
Vastaa Viestiin