Etujarrut

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Etujarrut

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ikäluokassa vanha pulttijako, käykö noihin heittämällä jäähdytetyt levyt eteen normaalien tilalle?

Mitä olen kuvastoja selannut, niin ainakaan satuloita ei ole eritelty jäähdytetyn ja tavallisen välillä tai sitten jäähdytetyn satuloita ei ole niissä paikoissa ollut toimittaa.. mut ei kyllä mainintaakaan norm. satuloissa etteivät kävisi jäähdytettyyn.

Nimim. kyllästynyt siihen että etujarrut on parhaillaan ilmiliekeissä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

On siihen vanhan jakoonkin saanut semmoosia jarruja joissa jäähdytetyt levyt...

Ainakin jenkeissä näkyny ja käyttiköhän rataluokassakin joku niitä...

Harvinaisia...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

saabracing kirjoitti:
Harvinaisia...
Käsittääkseni löytyy jopa motonetilta, vai tekisiköhän riskialttiin köyhänmiehen jäähdytetyn levyn ja ajaisi jyrsimellä urat sekä tietty tasapainottaisi senjälkeen..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Jarrusatula on kuulemma erilainen niiden jäähdytettyjen levyjen kanssa. Muut jarruosat on ilmeisesti samat. Olen itsekin tuumaillut tuota mahdollista vaihtoa noihin jäähdytettyihin levyihin. Joku joskus kirjoitti kokeilleensa tuota sopivuutta ja totesi ettei sovi samalla satulalla. Jos lukija tunnistit itsesi, niin kommentteja otetaan vastaan.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

IlkkaO kirjoitti:Jarrusatula on kuulemma erilainen niiden jäähdytettyjen levyjen kanssa. Muut jarruosat on ilmeisesti samat. Olen itsekin tuumaillut tuota mahdollista vaihtoa noihin jäähdytettyihin levyihin. Joku joskus kirjoitti kokeilleensa tuota sopivuutta ja totesi ettei sovi samalla satulalla. Jos lukija tunnistit itsesi, niin kommentteja otetaan vastaan.
Merkkiluokassa käytetään ns. S-tyypin jarruja. Ne eroaa levyiltään, jotka ovat siis jäähdytetyt ja satuloiltaan. Erona satulassa lähinnä se, että paksumpi levy mahtuu väliin. Muistaakseni Cabissa on juuri tällaiset jarrut.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Eli kaverin hallille ja leikaten plasmalla lootusta uusi "kehys" satulaan ja laittaen n.5mm sovitepala satulan ja navan väliin.

Siinäpä onkin hyvä harjoituskohde.. en ole meinaan plasmaa käyttänyt ikinä vaikka niitä olen korjannutkin.. :roll:

Edit: Onnistuisi varmaan muokata omastaankin, kun poraisi kiinnityksistään irti sen vahvikkeen ja tekisi pelkästään sen uuden, tietty kehyksen pienen työstön lisäksi..

Eli kuvan ykkösellä merkattua palikkaa muutellen..

Kuva
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tähän vanhaan thrediin oli linkki jossain ja omaankin vanhajarrulliseen satkuun olisi ehkä kiva saada joskus enemmän jarrua. Vaan eipä tuo jarrujen modaus taida onnistua ihan niin että tekee itse tuon kehyksen, kun niitä jarruosia ei saa itse ilmeisesti mitenkään muokata, saatika tehdä itse. Konttorilla varmasti huomaavat.

Mutta kommenttia asiasta kaivataan, miten saa enemmän jarrutehoa laillisesti, ilman että vaihaa uudemmat jarrut (+ paljon muuta osaa sitä myöden...). Mutta on sanottu myös että kyllähän noissa vanhoissakin jarruissa teho riittää sellaisenaan kun pitää ne vaan kunnossa.

Tosin mieli tekisi fixata nuo rapautuneet pyöräntuennan palikat edestä ja takaa uuteen uskoon, samallahan nuo uudemmat jarruvehkeet vaihtuisi alle (saapa nähdä tuleeko tehtyä projektiin :). Mielessä on käynyt myös urien koneistus vanhan mallisiin levyihin.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jarruosiahan vissiin ei saa muokata, mutta ihan satavarma on että ne konttorin talipäät ei huomaa jos kunnolla tuon "kehyksen" tekee. Siinäpä se olisikin, jos pelkkä kehys riittäisi, vaan kun ei.. se sovitepala ja pulttien kestävyys on se mikä huolestuttaa.

Tuosta levyjen urittamisesta/rei-itämisestä olen kuullut kahdenlaista informaatiota.. ***-Motorsportin Jarmo oli sitä mieltä että eivät halkeile kun ei liian ohueksi levyjä käytä, eli uusii ne vuoden-kahden välein. Jotkut taas ovat olleet vakaasti sitä mieltä, että hullun hommaa työstää vakiolevyjä.. todella suuri riski haljeta/rikkoontua.

Jokatapauksessa sain itselleni toistaiseksi riittävät jarrut purkamalla jokaisen satulan osiksi, puhdistamalla ja uusimalla tiivisteet.. katsotaan seuraavan moottorin valmistuessa vieläkö riittää.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin