99 B-Moottori ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
99 B-Moottori ?
Tuossa olisi tuommoinen numero otettuna
koneen kyljestä,oliskos kellään tietoa
minkä ikäistä 99:stä tuo mylly on?
ja tuossa numerot ylä ja ala rivi
B120P09
002655
koneen kyljestä,oliskos kellään tietoa
minkä ikäistä 99:stä tuo mylly on?
ja tuossa numerot ylä ja ala rivi
B120P09
002655
Ari 1622
Alussa oleva BI tarkoittaa mekaanista ruiskukonetta.
Toinen merkki on siis iso I, eikä ykkönen.
Tuo P09 pitäisi tarkoittaa millaiseen vaihteistoon ja mille markkina-alueelle moottori on tarkoitettu.
Minun listoissani ei vaan ole numeroita yhdeksään saakka!
Voisiko viimeinen numero olla 3 tai 5?
Kunhan ylärivi saadaan varmistettua, voidaan alarivin sarjanumerosta päätellä vuosimalli.
RJK
Pilkunviilaaja
Toinen merkki on siis iso I, eikä ykkönen.
Tuo P09 pitäisi tarkoittaa millaiseen vaihteistoon ja mille markkina-alueelle moottori on tarkoitettu.
Minun listoissani ei vaan ole numeroita yhdeksään saakka!
Voisiko viimeinen numero olla 3 tai 5?
Kunhan ylärivi saadaan varmistettua, voidaan alarivin sarjanumerosta päätellä vuosimalli.
RJK
Pilkunviilaaja
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Kaksoiskaasutinmoottoreissa pitäisi olla BT aluksi.
Muita eroja vuosimallin tunnistamiseksi:
Venttiilikopan ruuvit vm 78 asti M8, 79 alkaen M6.
Kansi on tietysti voitu vaihtaa.
Vesipumpussa vm 76 asti laakerikehikko, 77 alkaen laakeroitu suoraan lohkoon.
Tiheähampaiset valurautaiset hammaspyörät vesipumpussa ja virranjakajassa alk. 78?
Ketjuensiö vaihteistossa alk 78.
Viisivaihteinen taisi tulla vaihtoehdoksi ysiysiin vasta vuosimalliin 82 H-moottorin aikana.
Vaihteiston mallivuosi selviää suoraan sarjanumerosta, rinnakkaisia numerosarjoja ei ole, kuten moottoreissa.
RJK
Muita eroja vuosimallin tunnistamiseksi:
Venttiilikopan ruuvit vm 78 asti M8, 79 alkaen M6.
Kansi on tietysti voitu vaihtaa.
Vesipumpussa vm 76 asti laakerikehikko, 77 alkaen laakeroitu suoraan lohkoon.
Tiheähampaiset valurautaiset hammaspyörät vesipumpussa ja virranjakajassa alk. 78?
Ketjuensiö vaihteistossa alk 78.
Viisivaihteinen taisi tulla vaihtoehdoksi ysiysiin vasta vuosimalliin 82 H-moottorin aikana.
Vaihteiston mallivuosi selviää suoraan sarjanumerosta, rinnakkaisia numerosarjoja ei ole, kuten moottoreissa.
RJK
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Katselin noita muutosten vuosimallirajoja Motonetin vanhasta varaosavihosta ja sieltä sai harhaanjohtavia tietoja.
Nämä moottorinumerolistat ovat Saabin omista korjaamokäsikirjoista ja vastaavista.
Niistä ei kuitenkaan löydy selitystä kysyttyyn moottorinumeroon.
Alkuosan merkinnät, B-moottori:
B20 = yksi kaasutin
BT20 = kaksi kaasutinta
BI20 = mekaaninen ruisku
BSI20 = turbo ja mekaaninen ruisku
BE20 = sähköinen ruisku, vuosimallit 72 - 74
Luku 20 = moottorin koko 2,0 l.
Ylärivin loppuosan merkintä Suomeen ja yleensä Eurooppaan tarkoitetuissa moottoreissa:
P01 = manuaalivaihteisto
P02 = automaatti
Suuremmat loppunumerot ovat erilaisia Ruotsiin ja Amerikkaan tarkoitettuja versioita. Missään vuosimallissa ei kuitenkaan ole seiskaa suurempaa loppunumeroa.
Petron H-moottorien merkintä alkaa kirjaimella F (fotogen). B-moottorien listoissa ei näy mitään petroon viittaavaa.
Voisiko kyse olla petron moottorilohkosta?
Petrotietäjät herätys!
Onko kellään esimerkkiä B-koneisen petron moottorinumerosta?
RJK
Nämä moottorinumerolistat ovat Saabin omista korjaamokäsikirjoista ja vastaavista.
Niistä ei kuitenkaan löydy selitystä kysyttyyn moottorinumeroon.
Alkuosan merkinnät, B-moottori:
B20 = yksi kaasutin
BT20 = kaksi kaasutinta
BI20 = mekaaninen ruisku
BSI20 = turbo ja mekaaninen ruisku
BE20 = sähköinen ruisku, vuosimallit 72 - 74
Luku 20 = moottorin koko 2,0 l.
Ylärivin loppuosan merkintä Suomeen ja yleensä Eurooppaan tarkoitetuissa moottoreissa:
P01 = manuaalivaihteisto
P02 = automaatti
Suuremmat loppunumerot ovat erilaisia Ruotsiin ja Amerikkaan tarkoitettuja versioita. Missään vuosimallissa ei kuitenkaan ole seiskaa suurempaa loppunumeroa.
Petron H-moottorien merkintä alkaa kirjaimella F (fotogen). B-moottorien listoissa ei näy mitään petroon viittaavaa.
Voisiko kyse olla petron moottorilohkosta?
Petrotietäjät herätys!
Onko kellään esimerkkiä B-koneisen petron moottorinumerosta?
RJK
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Hieman referenssiä, oma Saab 99GL M1980;
moottori, B20P01 190020
vaihteisto, G34601 110445
Vaihteistosta voin sen verran valaista, että ko. malli on taloudellisuusmalli ja oli myös vuonna 1980 maahantuoduissa 99 turboissa.
moottori, B20P01 190020
vaihteisto, G34601 110445
Vaihteistosta voin sen verran valaista, että ko. malli on taloudellisuusmalli ja oli myös vuonna 1980 maahantuoduissa 99 turboissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Anteeksi jos on tyhmä kysymys . B-koneissahan on öljyntäyttökorkki venttiilikopassa. Onko missään h-koneisessa samalla tavalla venttiilikopassa? Olisi näet tarjolla 8 venttiilinen turbo h-koneisena. Siinä on venttiilikopassa tuo öljykorkki, mikä hieman kummastutti. Tarkemmin en päässyt vielä konetta katsomaan, kun oli aikamoisen romukasan keskellä, eli näin sen vain pikaisesti hieman kauempaa.
Ensimmäisissä H-koneissa esim. -83 vuosimalleissa on korkki vielä venakopassa.
Ja tiheähampaiset öljypumpun ja virranjakajan ja vesipumpun jutut tuli jo -76 vuonna. - 75 oli harvahampaisempia.
Ja tiheähampaiset öljypumpun ja virranjakajan ja vesipumpun jutut tuli jo -76 vuonna. - 75 oli harvahampaisempia.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Aluksi H-koneiden öljyntäyttötulppa oli venttiilikopassa, mutta koppa on valua ja alumiinin värinen. B-koneissa koppa on peltiä ja mustaksi maalattu.B-koneissahan on öljyntäyttökorkki venttiilikopassa. Onko missään h-koneisessa samalla tavalla venttiilikopassa?
En muista nyt ulkoa milloin tuo täyttöaukko siirtyi erilliseen putkeen.
Minulla on -84 tuplaysi ja öljykorkki erillisenä.
RJK