99 B-Moottori ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

99 B-Moottori ?

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tuossa olisi tuommoinen numero otettuna
koneen kyljestä,oliskos kellään tietoa
minkä ikäistä 99:stä tuo mylly on?
ja tuossa numerot ylä ja ala rivi
B120P09
002655
Ari 1622
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Alussa oleva BI tarkoittaa mekaanista ruiskukonetta.
Toinen merkki on siis iso I, eikä ykkönen.

Tuo P09 pitäisi tarkoittaa millaiseen vaihteistoon ja mille markkina-alueelle moottori on tarkoitettu.
Minun listoissani ei vaan ole numeroita yhdeksään saakka!
Voisiko viimeinen numero olla 3 tai 5?

Kunhan ylärivi saadaan varmistettua, voidaan alarivin sarjanumerosta päätellä vuosimalli.

RJK
Pilkunviilaaja
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä se vuosi ja viikko on lohkossa alempana valettuna...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kiitos näin ens hätään,tosin koneessa on tuplakaasarit
olisko vaihdettu? vaihteisto on ketjuenskalla 4vaihteinen
Ari 1622
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Kaksoiskaasutinmoottoreissa pitäisi olla BT aluksi.

Muita eroja vuosimallin tunnistamiseksi:

Venttiilikopan ruuvit vm 78 asti M8, 79 alkaen M6.
Kansi on tietysti voitu vaihtaa.

Vesipumpussa vm 76 asti laakerikehikko, 77 alkaen laakeroitu suoraan lohkoon.

Tiheähampaiset valurautaiset hammaspyörät vesipumpussa ja virranjakajassa alk. 78?

Ketjuensiö vaihteistossa alk 78.

Viisivaihteinen taisi tulla vaihtoehdoksi ysiysiin vasta vuosimalliin 82 H-moottorin aikana.

Vaihteiston mallivuosi selviää suoraan sarjanumerosta, rinnakkaisia numerosarjoja ei ole, kuten moottoreissa.

RJK
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Venttiilikoppa oli kiinni 6 millisillä jo 77:ssa, jossa muuttui myös virranjakajan kiinnitys kahdesta 6 millisestä yhdeksi 8 milliseksi. Tiheähämpaioset virranjakajan ym akseli jo 77.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

vielä tuosta numerosta että ei siinä B-jälkeen ole isoa iitä vaan
numero 1 siis ei iitä ymmärtääkö teidän kataloogit tuommoista?
täytyypi ottaa vielä lootasta numerot niin näkee sitten mikä loota on kyseessä.
Ari 1622
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Katselin noita muutosten vuosimallirajoja Motonetin vanhasta varaosavihosta ja sieltä sai harhaanjohtavia tietoja.
Nämä moottorinumerolistat ovat Saabin omista korjaamokäsikirjoista ja vastaavista.
Niistä ei kuitenkaan löydy selitystä kysyttyyn moottorinumeroon.
Alkuosan merkinnät, B-moottori:
B20 = yksi kaasutin
BT20 = kaksi kaasutinta
BI20 = mekaaninen ruisku
BSI20 = turbo ja mekaaninen ruisku
BE20 = sähköinen ruisku, vuosimallit 72 - 74
Luku 20 = moottorin koko 2,0 l.

Ylärivin loppuosan merkintä Suomeen ja yleensä Eurooppaan tarkoitetuissa moottoreissa:
P01 = manuaalivaihteisto
P02 = automaatti
Suuremmat loppunumerot ovat erilaisia Ruotsiin ja Amerikkaan tarkoitettuja versioita. Missään vuosimallissa ei kuitenkaan ole seiskaa suurempaa loppunumeroa.

Petron H-moottorien merkintä alkaa kirjaimella F (fotogen). B-moottorien listoissa ei näy mitään petroon viittaavaa.
Voisiko kyse olla petron moottorilohkosta?
Petrotietäjät herätys!
Onko kellään esimerkkiä B-koneisen petron moottorinumerosta?

RJK
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Tuossa vielä lootan numerot samasta kone laatikko paketista
Gtai6 34402
63121
Ari 1622
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Mallivuoden 1980 4-vaihteisten ensimmäinen sarjanumero on 57501.
Laatikko on siis valmistettu syksyllä 1979 mallivuoden -80 autoa varten.

RJK
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hieman referenssiä, oma Saab 99GL M1980;

moottori, B20P01 190020

vaihteisto, G34601 110445

Vaihteistosta voin sen verran valaista, että ko. malli on taloudellisuusmalli ja oli myös vuonna 1980 maahantuoduissa 99 turboissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Täytyypi laittaa talteen ainakin sitten loota?!
Ari 1622
Kukko-99
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 18:13
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kukko-99 »

Anteeksi jos on tyhmä kysymys :) . B-koneissahan on öljyntäyttökorkki venttiilikopassa. Onko missään h-koneisessa samalla tavalla venttiilikopassa? Olisi näet tarjolla 8 venttiilinen turbo h-koneisena. Siinä on venttiilikopassa tuo öljykorkki, mikä hieman kummastutti. Tarkemmin en päässyt vielä konetta katsomaan, kun oli aikamoisen romukasan keskellä, eli näin sen vain pikaisesti hieman kauempaa.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ensimmäisissä H-koneissa esim. -83 vuosimalleissa on korkki vielä venakopassa.
Ja tiheähampaiset öljypumpun ja virranjakajan ja vesipumpun jutut tuli jo -76 vuonna. - 75 oli harvahampaisempia.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

B-koneissahan on öljyntäyttökorkki venttiilikopassa. Onko missään h-koneisessa samalla tavalla venttiilikopassa?
Aluksi H-koneiden öljyntäyttötulppa oli venttiilikopassa, mutta koppa on valua ja alumiinin värinen. B-koneissa koppa on peltiä ja mustaksi maalattu.
En muista nyt ulkoa milloin tuo täyttöaukko siirtyi erilliseen putkeen.
Minulla on -84 tuplaysi ja öljykorkki erillisenä.

RJK
Vastaa Viestiin