Kampiakselin ajoituskohdat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
rollerghost
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 24, 2006 15:36

Kampiakselin ajoituskohdat

Viesti Kirjoittaja rollerghost »

Hävettää kysyä :oops: , mutta mistäs porukka on esim. sylinterinkannen irroittamisen yhteydessä vääntänyt kampiakselin oikeaan asentoon? Pitääkö irrottaa vauhtipyörän suojakoppa tms.

Kiitos!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

16 tappisessa ainakin on nokan päässä ja nokkapukeissa merkit.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: Kampiakselin ajoituskohdat

Viesti Kirjoittaja akyttala »

rollerghost kirjoitti:Hävettää kysyä :oops: , mutta mistäs porukka on esim. sylinterinkannen irroittamisen yhteydessä vääntänyt kampiakselin oikeaan asentoon? Pitääkö irrottaa vauhtipyörän suojakoppa tms.

Kiitos!
sieltä hihnapyörän mutteristahan sen saa käännettyä nollille.

On muuten paskamaista tuo 16-tappisen ajoituksen kohdalleensaaminen, kun merkit pitää olla hävyttömän tarkasti paikallaan. Pienikin liikahdus merkissä siirtää ajoituksen hampaalla vinoon.

Olikos se niin, että kun nokka-akseleiden hammaspyörien merkkien välissä on 15 lenkkiä, niin homma on kohdallaan?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös nyt ollut puhe kampiakselin merkeistä. Vauhtipyörältä löytyy ne. Eikä tarvi koppaa purkaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mieluiten minä ainakin vähän autoa liikutan että saa nollan merkkiinsä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

900i kirjoitti:Eikös nyt ollut puhe kampiakselin merkeistä. Vauhtipyörältä löytyy ne. Eikä tarvi koppaa purkaa.
sitä en tiedä mitä kysyjä haki takaa, mutta kysymys oli muotoiltu niin, että kysyjä halusi tietää MISTÄ kampuraa kierretään, jotta merkit tulee kohdalleen.;) Ja sehän tapahtuu helpoiten kampuran päästä hihnapyörää kiinnipitävän mutterin avulla..:D
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos sattuu olemaan toinen pyörä ilmassa esim. pakoputken pulttien avaamisen takia, niin käsivaihteisessa vaihde päällä pyörää pyörittämällä menee mukavasti myöskin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

akyttala kirjoitti:
900i kirjoitti:Eikös nyt ollut puhe kampiakselin merkeistä. Vauhtipyörältä löytyy ne. Eikä tarvi koppaa purkaa.
sitä en tiedä mitä kysyjä haki takaa, mutta kysymys oli muotoiltu niin, että kysyjä halusi tietää MISTÄ kampuraa kierretään, jotta merkit tulee kohdalleen.;) Ja sehän tapahtuu helpoiten kampuran päästä hihnapyörää kiinnipitävän mutterin avulla..:D

väittäisin ettei jokaisella ole valmiina työkalua tuohon kampuran pultin vääntämiseen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

mikkoimp kirjoitti:
akyttala kirjoitti:
900i kirjoitti:Eikös nyt ollut puhe kampiakselin merkeistä. Vauhtipyörältä löytyy ne. Eikä tarvi koppaa purkaa.
sitä en tiedä mitä kysyjä haki takaa, mutta kysymys oli muotoiltu niin, että kysyjä halusi tietää MISTÄ kampuraa kierretään, jotta merkit tulee kohdalleen.;) Ja sehän tapahtuu helpoiten kampuran päästä hihnapyörää kiinnipitävän mutterin avulla..:D

väittäisin ettei jokaisella ole valmiina työkalua tuohon kampuran pultin vääntämiseen...
No kyllähän jokaiselta automieheltä pitää löytyä semmonen jakoavain, että kita aukeaa siihen 30mm asti, mitä se vanhempi ja isompi kuningaspultti on. ;) Uudemmissa tuo on 27mm.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Alkuperäisen kysyjän automallista mitään tietämättä (900i16-90?), turhanpäiväinen vänkääminen jatkuu:
akyttala kirjoitti:No kyllähän jokaiselta automieheltä pitää löytyä semmonen jakoavain
Juujuu, on minulla, muttei mahdu kääntämään, ei helposti eikä vaikeasti :-)
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/lammitys/137_3773_1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin