Tällainen tapaus: 900 Turbo '83

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Tällainen tapaus: 900 Turbo '83

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hankin tässä taas itselleni harmaita hiuksia uudella hankinnalla. Totuus kun kuitenkin on, etten kolmea auto voi enkä aio pitkään pitää, mutta heikkoja päiviä silti pääsee sattumaan ja tällainen kun sattui lähistöltä löytymään, niin kesäiltojen ratoksi tuli sitten hankittua tekemistä...

http://jariha.saab99.net//900turbo83

Kone hukuttaa kuulemma itsensä bensaan, eli kastelee tulpat reilulla bensan määrällä. Se piti siis hinata pihaan, mutta rohkenin alkaa sitä tutkimaan, kun muuta vikaa siinä ei pitäisi olla ja leimaakin tammikuulle asti. Vielä en ole ehtinyt edes kokeilla käyntiin, etten tiedä tarkemmin. Epäilyt kohdistuvat tällä hetkellä ohjauspaineen säätimeen.

Niin, korihan tässä vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa. Myös teknisesti pitäisi täysin iskussaan, jahka saadaan bensaongelmat aisoihin ja päästään asia todentamaan. Sisältä kylläkin nuhruinen ja epäsiisti, mutta vaikuttaisi ehjältä. Kattoverhoilu pitää ensimmäiseksi nastoilla laittaa kiinni, ettei pääsekään repeilemään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jari on selvästi lipumassa turbo-aikakaudelle, tilanne turbojen hyväksi 2-1! :) hieno kulttuuriteko kuitenkin, ei noita vanhoja sedan-turboja enää kohta näe kun romuttamoilla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Paljonko tuolla on ajettu kun kone näyttää olevan noinkin siisti :o Ja pellitkin näyttäisi noista kuvista olevan aikalailla siistissä kunnossa :)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mittarissa taisi olla n. 340 tkm. On sitä konetta rempattu, mm. ahdin vaihdettu, kuulemma isompaan, mutta mistäpä näistä tietää. Päältä tuon saa pesulla ja vahauksella hyväksi eikä ruostettakaan paljon näy. Sisällä on enempi töitä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Yllättävän asiallisen oloinen, tosin toi märkyys antaa anteeksi paljon maalipinnan suhteen. :D
Vastaavan tosin alunperin paljon tummemman sisustuksen sain hyväksi painepesurin, mäntysuovan ja juuriharjan avulla, tosin kannattaa kattoo että on hellettä tiedossa että saa joskus penkit takaisin autoon. Nimimerkillä pari päivää sauna lämpösenä. :lol:
Kasteluun kannattaa kattella jutut esim. haulla ryyppysuut*
Ja tässä yksi asiallinen topiikki http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27425

Sanomattakin lienee selvää että tulppia kannattaa ostaa pari kierrosta tuota ihmetellessä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Olisko jossain K-jet -kaaviokuvaa, mistä näkisi mitä osia siihen kuuluu ja mitkä niiden nimet on? Esim. ohjauspaineen säätimelläkin taitaa olla monta nimeä ja missä se tuo ryyppysuutin on...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Omalla kohdalla tuo kastelu loppui vaihtamalla suuttimet ja ohjauspaineen säätimen. Tulppia meni kierros/viikko pahimillaan.
#1890
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti:Olisko jossain K-jet -kaaviokuvaa, mistä näkisi mitä osia siihen kuuluu ja mitkä niiden nimet on? Esim. ohjauspaineen säätimelläkin taitaa olla monta nimeä ja missä se tuo ryyppysuutin on...
Se on noissa kuvissa numero 94, käynnistysventtiili.

Toki samalla vaivalla kun tekee relekytkennän niin kattoo noi varsinaiset suuttimet mutta ei mielellään kuumalla koneella ettei leimahda.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ensimmäinen käynnistysyritys. Tätä ennen tarkistin tulpat, öljyt ja muut. Startti pyörii, muttei hörähdäkään. Toinen yritys. Ei sano mitään, kunnes lopetan starttauksen ja samalla hetkellä paukahtaa voimakkaasti putkessa. Sitten kokeiltiin kaverin kanssa näkyykö kolmostulpassa kipinää. Ei näy, kunnes lopetan starttauksen ja samalla hetkellä kirkas kipinä. Bensa haisee kyllä, mutta ihan normaalilta tuo vaikuttaa. Tässä vaiheessa käänsimme katseet bensan syöttöongelmista sytytysongelmiin.

Kolmos tulpalla ei havaita minkäänlaista kipinää. Tässä vaiheessa huomattiin myös, että tulpanjohdot on väärässä järjestyksessä. Niiden oikea järjestys ei auta. Tässä vaiheessa paikalle tulee kolmas kaveri, joka esittää, että vika voisi olla sytytyksen ohjausyksikössä (tätä ehdimme itsekin jo epäillä) tai virtalukonpohjassa, siitä kuulemma vastaavanlaista kokemusta, että antaa virtaa vasta, kun starttauksen lopettaa. Epälemme tätä, mutta mittaamme puolalle tulevan virran ja vertaamme sitä ysiysin lukemaan, jotka vastaavat toisiaan.

Tämän jälkeen mietimme, mistä saamme toisen sytytyksen ohjausyksikön. Sellainen löytyy peräkontista, joten se on tähän jo vaihdettu. Vaihtaminen ei tuota tulosta. Myöhemmin illalla löydän vielä yhden ohjausyksikön varastosta, mutta sekään ei muuta tilannetta.

Olisiko vika sittenkin virtalukon pohjassa? Sellainen kyllä löytyisi, mutta miten saisin sen varmistettua ennen kuin puran? Alanpa käyttää hakua heti, kun olen tämän kirjoittanut. Huomenna käyn myös parit tulpat, jotta voin varmistaa, että ne on pelissään.

Muita ehdotuksia?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Rikkonainen virtalukonpohja teki joskus juurikin moista yhdessä autossa, eli kun avaimen palautti start-asennosta niin hetkeksi sai kipinää ja pörähti. Eikös tuossa saabissa olisi aika helposti virtalukon johdot hollilla, kun purkaa keskikonsolin poies, sitten vaan kytkentäkaaviosta katsomaan mitkä johdot yhdistetään, että saa syttyvirran päälle ja sitten vaan tärskäytetään starttia yhdellä johdoista.
Taitaa vielä virtalukossa olla abikoihin käypäset liittimet, eli askartelisi vaan pari sopivaa johtoa uros-liittimillä ja sitten vaan contact.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jariha kirjoitti: Muita ehdotuksia?
muiden kokeiluiden ohessa ehkä paikallaan on myös mitata polttoainepumpun tuotto. Sulakeboksista hyppylangoilla johdottamalla bensapumppu pyörimään. Polttoainesuodattimelle tuleva letku ämpäriin ja annetaan pumpun siirtää bensaa ämpäriin (tai suodattimelta ruiskulle menevä letku jos on helpompi tähdätä sillä ämpäriin).

Korjausoppaassa on kerrottu, että paljon tuoton pitäisi olla tietyssä ajassa. En muista aikaa ja polttoainemäärää ulkoa.

Netin yli on hankala arvailla, että mikäpä se on toisen autossa vikana. Minulle on T8:ssa käynyt kuitenkin näinkin, että ei lähde käyntiin, paukkuu ja bensa haisee. Vain täydellä tankilla toimi vähän aikaa ja taas sammuilua yms. Tuoton mittaamalla sai selville, että pumpun tuottama paine ei riittänyt, että ruisku olisi toiminut oikein.

Jos siis ei muuta keksi, niin tuotakin kannattaa kokeilla.. Mulla ois muuten upouusi virtalukon pohja, jos viaksi paljastuu se. Ostin sen joskus turhaan lukkosarjan mukana..
Citroen C5, OG900t16
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mitkä tulpat siinä on nyt paikallaan?

NGK:t ainakin saattaa oieta jo yhteen kasteluun.
Kokeilepa toisia tulppia.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

NGK:t näytti olevan. Ensin pitää palauttaa kipinä ja siihen tarvitaan uudet tulpat ja samalla varmistan tuon virtalukonpohjan. Nyt tuntuu, että sieltä se vika löytyy.

Kyllä minä vakaasti uskon, että huomenna se jo lupailee ja ehkä pääsen ottamaan ekat tyypit :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Vaihda maski oikeanmalliseen, vika voi olla siinä. :wink:
Vastaa Viestiin