Jakoketjun kiristinkö (H 8v)
Jakoketjun kiristinkö (H 8v)
OG 900 päätti matkan tien sivuun.
Pihassa sain sen jälleen käymaan ja huomasin, että laturin hihnojen yläpuolella oleva noin 25mm "pultti" (päässä toinen ruuvi) pyöri hiljalleen auki.
Äänet olivat myös aika "traktorimaiset".
Onko kyseessä jakoketjun kiristin, vai mikä?
Kuinka kiristäminen tehdään?
Pihassa sain sen jälleen käymaan ja huomasin, että laturin hihnojen yläpuolella oleva noin 25mm "pultti" (päässä toinen ruuvi) pyöri hiljalleen auki.
Äänet olivat myös aika "traktorimaiset".
Onko kyseessä jakoketjun kiristin, vai mikä?
Kuinka kiristäminen tehdään?
Juu, kiristimeltä kuulostaa, tuollainen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ristin.JPG
Hammastettu nokka saa Saabin speksien mukaan tulla ulos max 11 mm, minkä jälkeen jakoketju on vaihdettava. Kiristintä irrottaessa avataan ensin tuo pikkuruuvi kiristimen päästä ja vedetään jousi ulos. Sen jälkeen kierretään kiristimen runko-osa irti. Näin tehtäessä kiristimen asento ei muutu irrottaessa ja kiristimen ulkoneman saa mitattua.
Höylän vinkin mukaan kiristintä manuaalisesti uloskampeamalla ketjun saa kireämmälle kuluneellakin ketjulla, mutta ei tuo ketjunvaihtotarvetta poista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44156
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... ainpg1.htm
http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _chain.php
http://www.geocities.com/ng900set/TC_te ... ioner.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26451
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6939
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ristin.JPG
Hammastettu nokka saa Saabin speksien mukaan tulla ulos max 11 mm, minkä jälkeen jakoketju on vaihdettava. Kiristintä irrottaessa avataan ensin tuo pikkuruuvi kiristimen päästä ja vedetään jousi ulos. Sen jälkeen kierretään kiristimen runko-osa irti. Näin tehtäessä kiristimen asento ei muutu irrottaessa ja kiristimen ulkoneman saa mitattua.
Höylän vinkin mukaan kiristintä manuaalisesti uloskampeamalla ketjun saa kireämmälle kuluneellakin ketjulla, mutta ei tuo ketjunvaihtotarvetta poista.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44156
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... ainpg1.htm
http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _chain.php
http://www.geocities.com/ng900set/TC_te ... ioner.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26451
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6939
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos näistä
Voiko rungon vääntää tiukkaan, vaikka jousen ruuvi on kiinni?
Runko täytyy oletettavasti käyttää tiukalla, jotta näen säädön. Nythän säätö on mennyt loppuun, koska runko on noussut ylöspäin.
Runko täytyy oletettavasti käyttää tiukalla, jotta näen säädön. Nythän säätö on mennyt loppuun, koska runko on noussut ylöspäin.
Älä väännä kiristimen runkoa kiinni pikkuruuvin kanssa, kun runko on tullut ulospäin niin kiristinjousi on työntänyt kiristintankoa laahaimeen päin ja lukittunut siihen. Jos nyt kiristät runkoa niin todennäköisesti jotakin, kiristin tai laahain rikkoutuu, tai ketju menee liian kireälle ja venyy.
Ja kiristimen rungossa moottorin puolella oleva lukitus-keinuvipu pitää vapauttaa ja tangon säätövara painaa kasaan ennen takaisinkiertämistä, tämä ei olekaan mahdollista ennenkuin se kiristimen pienempi ruuvi on irroitettu ja jousivoima näin poistettu.
Jos kiristin on ollut koneen käydessä löysällä niin tarkista ajoitukset koneesta ettei ole päässyt ketju hyppimään.
Ja kiristimen rungossa moottorin puolella oleva lukitus-keinuvipu pitää vapauttaa ja tangon säätövara painaa kasaan ennen takaisinkiertämistä, tämä ei olekaan mahdollista ennenkuin se kiristimen pienempi ruuvi on irroitettu ja jousivoima näin poistettu.
Jos kiristin on ollut koneen käydessä löysällä niin tarkista ajoitukset koneesta ettei ole päässyt ketju hyppimään.
Niinpä tietystiMinuteman kirjoitti:Älä väännä kiristimen runkoa kiinni pikkuruuvin kanssa, kun runko on tullut ulospäin niin kiristinjousi on työntänyt kiristintankoa laahaimeen päin ja lukittunut siihen. Jos nyt kiristät runkoa niin todennäköisesti jotakin, kiristin tai laahain rikkoutuu, tai ketju menee liian kireälle ja venyy.
Ja kiristimen rungossa moottorin puolella oleva lukitus-keinuvipu pitää vapauttaa ja tangon säätövara painaa kasaan ennen takaisinkiertämistä, tämä ei olekaan mahdollista ennenkuin se kiristimen pienempi ruuvi on irroitettu ja jousivoima näin poistettu.
Jos kiristin on ollut koneen käydessä löysällä niin tarkista ajoitukset koneesta ettei ole päässyt ketju hyppimään.

Mistäs ne ajoitusmerkit löytyvät?
Tarviiko konetta purkaa paljonkin, jotta ne pääsee näkemään?
Jos on hyppiny, niin uskaltaako ajaa huoltoon? Yksin kun taitaa ketjuremppa olla vähän vaikeaa.
Satkussa taisi muistaakseni löytyä kytkinkopan alta vauhtipyörästä (tietävämmät korjatkoot) ja venttiilikopan avaamalla nokkakepeissä ja pukeissa jakopään puolella näkyvät merkit. Epätodennäköistähän se hyppiminen taitaa olla, mutta varmasti mahdollista etenkin jos ketju on jo valmiiksi venynyt ja minkäänlaista kiristystä ei enää ole ollut.
Vastikään tuossa tappelin itse Motonetin täysin suden kiristimen kanssa, karmean äänen jakopää kyllä piti kun kiristin ei lukittunut ollenkaan vaan päästi kaiken kiristämänsä löysälle.
Eipä tuossa yksinkään mitään vaikeaa ole, laittaa kiristimen rungon takaisin, sitten jousi sen ohjuri sisällään, sitten se pikkuruuvi ja pyörittelee konetta käsin (tulpat pois on helpompaa) muutaman kierroksen, vaikka lenkkiavaimella hihnapyörän päästä, ja tarkistaa että vauhtipyörän merkin ollessa ykköspytyn yläkuolokohdassa eli nollassa nokka-akselien merkit ovat kohdallaan.
Vastikään tuossa tappelin itse Motonetin täysin suden kiristimen kanssa, karmean äänen jakopää kyllä piti kun kiristin ei lukittunut ollenkaan vaan päästi kaiken kiristämänsä löysälle.
Eipä tuossa yksinkään mitään vaikeaa ole, laittaa kiristimen rungon takaisin, sitten jousi sen ohjuri sisällään, sitten se pikkuruuvi ja pyörittelee konetta käsin (tulpat pois on helpompaa) muutaman kierroksen, vaikka lenkkiavaimella hihnapyörän päästä, ja tarkistaa että vauhtipyörän merkin ollessa ykköspytyn yläkuolokohdassa eli nollassa nokka-akselien merkit ovat kohdallaan.
Kuuluuko jakoketjun päällä olla irtonaisia osia?
Eli otin venttiilikopan auki ja huomasin, että alhaalla jakoketjun päällä oli "laahain". Siitä meni m6 pultti läpi, mutta se ei ollut kiinni enään missään. Vetämällä se alumiinin kikkare ei lähtenyt pois, eli onko se vielä alempaa kiinni vai kuuluuko se jonnekkin muualle? Kikkareen pää näytti, kuin se olisi lohjennut jostain.

Eli otin venttiilikopan auki ja huomasin, että alhaalla jakoketjun päällä oli "laahain". Siitä meni m6 pultti läpi, mutta se ei ollut kiinni enään missään. Vetämällä se alumiinin kikkare ei lähtenyt pois, eli onko se vielä alempaa kiinni vai kuuluuko se jonnekkin muualle? Kikkareen pää näytti, kuin se olisi lohjennut jostain.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1jounin kirjoitti:Vetämällä se alumiinin kikkare ei lähtenyt pois, eli onko se vielä alempaa kiinni vai kuuluuko se jonnekkin muualle? Kikkareen pää näytti, kuin se olisi lohjennut jostain.
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 717_08.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo, se oli toi valokuvassa mustaks maalattu ohjuri. Sen yläpää on irti ja se on poikki vähän pultin jälkeen. Missähän loput on..jus kirjoitti:http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1jounin kirjoitti:Vetämällä se alumiinin kikkare ei lähtenyt pois, eli onko se vielä alempaa kiinni vai kuuluuko se jonnekkin muualle? Kikkareen pää näytti, kuin se olisi lohjennut jostain.
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 717_08.jpg
Onko edes teoriassa mahdollista vaihtaa ketjua ja ohjuria koneen ollessa paikallaan?
(Yritystä on enemmän kuin tietoo, taitoo ja työkaluja

Jos laahain on pätkinä, niin viisainta nostaa mosa+loota -paketti pois auton keulalta ja avata se jakopään kotelo. Ite tein tommosen savotan tohon 99turbooni, kun siinä oli laahain poikki ja ketjukin venynyt...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Heitetääs toinen vaihtoehto, eli kun se jakopään koppahan on sylinterinkannen ja öljypohjan, eli satkussa samalla vaihdelaatikon välissä puristuksissa, niin itse ainakin irrottaisin mieluummin vain kannen ja jakopäänkopan, siinä samalla vaihtuisi helposti jakopään osien kanssa kansipahvikin ja taas olisi kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä edessä, edellyttäen tietysti että alakerta on kunnossa ja useimmiten se Saabeissa onkin.
Sain Jounin kirjoituksesta kuvan ettei olisi paljoa työkaluja käytössä, joten tuskin on moottorinosturiakaan, silläpä pelkän kannen nosto olisi helpompaa, eikä vaatisi kovin suurta työkaluarsenaalia.
Sain Jounin kirjoituksesta kuvan ettei olisi paljoa työkaluja käytössä, joten tuskin on moottorinosturiakaan, silläpä pelkän kannen nosto olisi helpompaa, eikä vaatisi kovin suurta työkaluarsenaalia.
jos tuo laahain nyt on kappaleina niin ainoana vaihtoehtona pitäisin koneen pois nostoa, öljypohjassa ne palaset luultavimmin ovat eikä niitä muuten oikein sieltä pois saa...
toinen vaihtoehto on ostaa muutamalla kympillä laatikko+moottori paketti...
toinen vaihtoehto on ostaa muutamalla kympillä laatikko+moottori paketti...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu