Jakoketjun kiristinkö (H 8v)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jounin
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 12:03

Jakoketjun kiristinkö (H 8v)

Viesti Kirjoittaja jounin »

OG 900 päätti matkan tien sivuun.

Pihassa sain sen jälleen käymaan ja huomasin, että laturin hihnojen yläpuolella oleva noin 25mm "pultti" (päässä toinen ruuvi) pyöri hiljalleen auki.
Äänet olivat myös aika "traktorimaiset".

Onko kyseessä jakoketjun kiristin, vai mikä?
Kuinka kiristäminen tehdään?
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Jos on kiristin löysässä ja varat lopussa niin venttiilikoppa auki, rengasrauta kiristimeen ja reipas kääntö niin että ketju tiukkoo uusiksi. Tämä siis jos ei ole kiinnostusta uusia osia alkaa asentamaan ja suurempia purkuja tekemään.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, kiristimeltä kuulostaa, tuollainen:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ristin.JPG

Hammastettu nokka saa Saabin speksien mukaan tulla ulos max 11 mm, minkä jälkeen jakoketju on vaihdettava. Kiristintä irrottaessa avataan ensin tuo pikkuruuvi kiristimen päästä ja vedetään jousi ulos. Sen jälkeen kierretään kiristimen runko-osa irti. Näin tehtäessä kiristimen asento ei muutu irrottaessa ja kiristimen ulkoneman saa mitattua.

Höylän vinkin mukaan kiristintä manuaalisesti uloskampeamalla ketjun saa kireämmälle kuluneellakin ketjulla, mutta ei tuo ketjunvaihtotarvetta poista.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44156
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... ainpg1.htm
http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _chain.php
http://www.geocities.com/ng900set/TC_te ... ioner.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=26451
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6939

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jounin
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 12:03

Kiitos näistä

Viesti Kirjoittaja jounin »

Voiko rungon vääntää tiukkaan, vaikka jousen ruuvi on kiinni?
Runko täytyy oletettavasti käyttää tiukalla, jotta näen säädön. Nythän säätö on mennyt loppuun, koska runko on noussut ylöspäin.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Älä väännä kiristimen runkoa kiinni pikkuruuvin kanssa, kun runko on tullut ulospäin niin kiristinjousi on työntänyt kiristintankoa laahaimeen päin ja lukittunut siihen. Jos nyt kiristät runkoa niin todennäköisesti jotakin, kiristin tai laahain rikkoutuu, tai ketju menee liian kireälle ja venyy.

Ja kiristimen rungossa moottorin puolella oleva lukitus-keinuvipu pitää vapauttaa ja tangon säätövara painaa kasaan ennen takaisinkiertämistä, tämä ei olekaan mahdollista ennenkuin se kiristimen pienempi ruuvi on irroitettu ja jousivoima näin poistettu.

Jos kiristin on ollut koneen käydessä löysällä niin tarkista ajoitukset koneesta ettei ole päässyt ketju hyppimään.
jounin
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 12:03

Viesti Kirjoittaja jounin »

Minuteman kirjoitti:Älä väännä kiristimen runkoa kiinni pikkuruuvin kanssa, kun runko on tullut ulospäin niin kiristinjousi on työntänyt kiristintankoa laahaimeen päin ja lukittunut siihen. Jos nyt kiristät runkoa niin todennäköisesti jotakin, kiristin tai laahain rikkoutuu, tai ketju menee liian kireälle ja venyy.

Ja kiristimen rungossa moottorin puolella oleva lukitus-keinuvipu pitää vapauttaa ja tangon säätövara painaa kasaan ennen takaisinkiertämistä, tämä ei olekaan mahdollista ennenkuin se kiristimen pienempi ruuvi on irroitettu ja jousivoima näin poistettu.

Jos kiristin on ollut koneen käydessä löysällä niin tarkista ajoitukset koneesta ettei ole päässyt ketju hyppimään.
Niinpä tietysti :roll:

Mistäs ne ajoitusmerkit löytyvät?
Tarviiko konetta purkaa paljonkin, jotta ne pääsee näkemään?
Jos on hyppiny, niin uskaltaako ajaa huoltoon? Yksin kun taitaa ketjuremppa olla vähän vaikeaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Satkussa taisi muistaakseni löytyä kytkinkopan alta vauhtipyörästä (tietävämmät korjatkoot) ja venttiilikopan avaamalla nokkakepeissä ja pukeissa jakopään puolella näkyvät merkit. Epätodennäköistähän se hyppiminen taitaa olla, mutta varmasti mahdollista etenkin jos ketju on jo valmiiksi venynyt ja minkäänlaista kiristystä ei enää ole ollut.

Vastikään tuossa tappelin itse Motonetin täysin suden kiristimen kanssa, karmean äänen jakopää kyllä piti kun kiristin ei lukittunut ollenkaan vaan päästi kaiken kiristämänsä löysälle.

Eipä tuossa yksinkään mitään vaikeaa ole, laittaa kiristimen rungon takaisin, sitten jousi sen ohjuri sisällään, sitten se pikkuruuvi ja pyörittelee konetta käsin (tulpat pois on helpompaa) muutaman kierroksen, vaikka lenkkiavaimella hihnapyörän päästä, ja tarkistaa että vauhtipyörän merkin ollessa ykköspytyn yläkuolokohdassa eli nollassa nokka-akselien merkit ovat kohdallaan.
jounin
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 12:03

Viesti Kirjoittaja jounin »

Kuuluuko jakoketjun päällä olla irtonaisia osia? 8O
Eli otin venttiilikopan auki ja huomasin, että alhaalla jakoketjun päällä oli "laahain". Siitä meni m6 pultti läpi, mutta se ei ollut kiinni enään missään. Vetämällä se alumiinin kikkare ei lähtenyt pois, eli onko se vielä alempaa kiinni vai kuuluuko se jonnekkin muualle? Kikkareen pää näytti, kuin se olisi lohjennut jostain.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Enpä nyt enää muista tarkkaan, kun koneen aukaisusta on jo pari viikkoa, mutta muistaakseni ne laahaimet on kiinni vain alapäästään ja liikkuvat ihan vapaasti sen ainoan kiinnityskohtansa ympärillä.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jounin kirjoitti:Vetämällä se alumiinin kikkare ei lähtenyt pois, eli onko se vielä alempaa kiinni vai kuuluuko se jonnekkin muualle? Kikkareen pää näytti, kuin se olisi lohjennut jostain.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 717_08.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jounin
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 12:03

Viesti Kirjoittaja jounin »

jus kirjoitti:
jounin kirjoitti:Vetämällä se alumiinin kikkare ei lähtenyt pois, eli onko se vielä alempaa kiinni vai kuuluuko se jonnekkin muualle? Kikkareen pää näytti, kuin se olisi lohjennut jostain.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://www.tfd.chalmers.se/~burenius/bi ... 717_08.jpg
Joo, se oli toi valokuvassa mustaks maalattu ohjuri. Sen yläpää on irti ja se on poikki vähän pultin jälkeen. Missähän loput on..

Onko edes teoriassa mahdollista vaihtaa ketjua ja ohjuria koneen ollessa paikallaan?
(Yritystä on enemmän kuin tietoo, taitoo ja työkaluja :wink: )
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos laahain on pätkinä, niin viisainta nostaa mosa+loota -paketti pois auton keulalta ja avata se jakopään kotelo. Ite tein tommosen savotan tohon 99turbooni, kun siinä oli laahain poikki ja ketjukin venynyt...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Heitetääs toinen vaihtoehto, eli kun se jakopään koppahan on sylinterinkannen ja öljypohjan, eli satkussa samalla vaihdelaatikon välissä puristuksissa, niin itse ainakin irrottaisin mieluummin vain kannen ja jakopäänkopan, siinä samalla vaihtuisi helposti jakopään osien kanssa kansipahvikin ja taas olisi kymmeniä-satoja tuhansia kilometrejä edessä, edellyttäen tietysti että alakerta on kunnossa ja useimmiten se Saabeissa onkin.

Sain Jounin kirjoituksesta kuvan ettei olisi paljoa työkaluja käytössä, joten tuskin on moottorinosturiakaan, silläpä pelkän kannen nosto olisi helpompaa, eikä vaatisi kovin suurta työkaluarsenaalia.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos tuo laahain nyt on kappaleina niin ainoana vaihtoehtona pitäisin koneen pois nostoa, öljypohjassa ne palaset luultavimmin ovat eikä niitä muuten oikein sieltä pois saa...

toinen vaihtoehto on ostaa muutamalla kympillä laatikko+moottori paketti...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu tottakai, riippuu tietenkin miten kappaleina laahain on, pelkästään poikki kiristimen kohdalta, vaiko aivan palasina alakerrassa.
Vastaa Viestiin