tuplis tuli taloon!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Jokke A kirjoitti:
Juki-76 kirjoitti:Terve!
Huippuja olen saanut peräti (vaan) huimat 155 km/h ja silloin oli suunnilleen kaasupedaali poljettu konehuoneeseen asti pohjaan.

Johtuukohan tuo ero jostain laatikon välityksistä vai mistä?
Tuntuu olevan menohalut aika pahasti kadoksissa 99:stäsi. Oma -84 99 yhdellä kaasarilla ja 4-lovisella laatikolla meni kuitenkin sen 185 mittarin mukaan (varmaan kuitenkin reilusti +160 km/h todellistakin nopeutta).


Terve jälleen!

Hieman nyt merlinin aloittamasta aiheesta rönsyillään,mutta ihan mielenkiinnosta tossa kotimatkalla katsoin kierroslukumittaria 5-vaihteella tasan 100km/h:n nopeudella ja näytti 2750 rpm...liekö sitten eroa paljon muihin vastaaviin.
No mutta se menee sen minkä menee eikä sille mitään mahda.

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juki-76 kirjoitti:katsoin kierroslukumittaria 5-vaihteella tasan 100km/h:n nopeudella ja näytti 2750 rpm...liekö sitten eroa paljon muihin vastaaviin.
Minulla 99 -82:ssa on hanskalokerokirjan mukaan vitosella kokonaisvälityssuhde 2,86:1 ja vetopyörästön välityssuhde 3,67:1.

Renkailla 185/65R15 on dynaaminen vierintäsäde 301 mm ja nopeudeksi viitosvaihteella 1000 r/min ilmoitetaan 39,6 km/h. Siitä laskemalla kierrosluku 100 km/h on 2525 r/min viitosvaihteella. Vastaavasti 90 nopeudessa 2272 r/min ja 80 nopeudessa 2020 r/min. Noissa kuvissa nopeus on GPS:n mukaan tasan 100 ja tasan 90 km/h.
Kuva Kuva

Vaihteistoni tyyppi on G45705. http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age23.html

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 915#337915

Minulla nopeusmittari parin km/h tarkkuudella oikein 80 ja 100 nopeudessa, mutta 120 ja yli alkaa virhettä olla reilusti, näyttää liikaa (tasaisella nopeudella GPS:n näyttämään verrattuna).
Viimeksi muokannut jus, Pe Heinä 20, 2007 14:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
petromies
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Nämä H-moottoriset 99:t on tussuja verrattuna B-koneeseen. Mittarikin valehtelee sikana.
Parhaat kulut ovat olleet nelivaihteisella vm 80 GLS:llä joka otti kepeästi 185 joka lienee ollut lähellä todellista nopeutta, sillä tuon mallin nopeusmittari oli tarkka. 5-lovisesta vaihteistosta ei ole kuin haittaa, vitosella ei jaksa vääntää ja nelonen liian lyhyt.
Tosin vanhat miehet sanoo, että pirtein 99 oli se Triumphin kone...
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peter A »

petromies kirjoitti:Tosin vanhat miehet sanoo, että pirtein 99 oli se Triumphin kone...
Tuosta pirtein-sanan ympäriltä puuttuu lainausmerkit :)

Minä en olekaan vielä kovin vanha mies, mutta tämä oli minun mielipiteeni. Ei tuo ainakaan kiihdytyksessä ex-tuplikselleni (H-kone, 5 vaihdetta, 170 tkm) pärjää.

Nopeusmittari tuossa omassa 1.85-koneisessa on käsittämättömän tarkka, kun vertaa navigaattorin näyttämään nopeuteen. Tosin noilla välityksillä ei kauhean kovaa ajella, kun 120 km/h nopeudessa moottorin melu on huima. Saa nähdä, vaikuttaako renkaiden vaihto matalampiin miten paljon tässä mallissa mittarivirheeseen. Voin reportoida asiasta vielä tämän päivän aikana :)
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

petromies kirjoitti:5-lovisesta vaihteistosta ei ole kuin haittaa, vitosella ei jaksa vääntää ja nelonen liian lyhyt.
K-jetin asentaminen auttoi tuohon väännönpuutteeseen mukavasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja merlin »

petromies kirjoitti:Nämä H-moottoriset 99:t on tussuja verrattuna B-koneeseen. Mittarikin valehtelee sikana.
Parhaat kulut ovat olleet nelivaihteisella vm 80 GLS:llä joka otti kepeästi 185 joka lienee ollut lähellä todellista nopeutta, sillä tuon mallin nopeusmittari oli tarkka. 5-lovisesta vaihteistosta ei ole kuin haittaa, vitosella ei jaksa vääntää ja nelonen liian lyhyt.
Tosin vanhat miehet sanoo, että pirtein 99 oli se Triumphin kone...
mun kyttistuplassa onkin 4-pykäläinen , alusta on todella paljon jäykempi kuin vaarivainaan tupliksessa joka vuotta tuoreempi eli 84 , tällä kytällä uskaltaa antaa männä niin paljon kuin sielu sietää , tosin renkaat on aika huonot ja öljyt katoaa aika rivakkaan kun antaa vanhukselle happea :lol:
96 vm. 1975
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En yllytä ketään kokeileman niitä huippunopeuksia, mutta kerronpahan vaan, että huiput ajetaan silleen, että ensin vedetään nelosella niin paljon kun se menee (165 about) ja sitten vaihdetaan vitoselle. Ainaskin tuo edesmennyt 900i otti vain tuollatapaa huiput. Jos yritti kiihdyttää vitosella esim. 120km/h:sta ylöspäin, niin kiihtyminen loppui 150km/h:n tienoilla.

Tuolla 99 cc:llä taasen on ihan sama, onko siellä mikä vaihde päällä. Se vaan kiihtyy. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin