Ottakaa kantaa.
Minulle ainakin olisi hyödyllinen sellainen osio tänne jonnekin missä kerrotaan tarvittavat työkalut johonkin remonttiin.
Esim. hihnojen vaihtoon tarvittavat avainkoot, vinkit jne. Ehkä lyhyt kuvaus myös itse työstä. Itselläni on ainakin hommat hidastuneet siksi, että joku kuusiokoloavain esim. laturinkorvakkeen irroittamiseen on puuttunut.
Jaksaisiko joku? Jarrut, kytkin, laakerit, hihnat, jne...
Työkaluosio?
Työkaluosio?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vähän epäilen, mikä tuollaisen luettelon lopullinen hyöty suhteessa sen kokoamiseen vaadittavaan työmäärään olisi.
Ensinnäkin samassa hommassa voi olla paljonkin vuosimallikohtaisia eroja ja toisekseen todellisuudessa tarvittava työkalumäärä on ainakin vanhemmissa autoissa, joissa osat ovat jo ehtineet jumittua kunnolla paikoilleen, yleensä vähintään kolminkertainen siihen nähden, mitä homma paperilla vaatii. Avaimienkin kanssa voi olla todella pienestä kiinni, mikä johonkin hankalaan koloon mahtuu ja mikä ei, pahimmillaan pitää olla parikin erilaista avainta, joilla ruuvia saa vuorotellen käännettyä sen kierroksen murto-osan kerrallaan. Ja sitten nämä perinteiset hienosäätölekat ja sorkkaraudat jne., joita ei periaatteessa tarvitse juuri missään hommassa, mutta käytännössä ilman ei tunnu pärjäävän missään öljynvaihtoa vaativammassa remontissa. Vanhemmissa autoissa ruuveja ym. on yleensä myös vaihdeltu ajan mittaan ja sieltä päästä löytyy varsin usein erikokoinen tai -mallinen kanta kuin uutena.
Sanoisin, että jos autojen korjailua haluaa oikeasti harrastaa, niin kannattaa suosiolla hankkia työkaluja sellainen määrä, ettei homma ainakaan jonkin avainkoon puuttumisesta kiinni jää, varsinaiset erikoistyökalut on sitten asia erikseen.
Ensinnäkin samassa hommassa voi olla paljonkin vuosimallikohtaisia eroja ja toisekseen todellisuudessa tarvittava työkalumäärä on ainakin vanhemmissa autoissa, joissa osat ovat jo ehtineet jumittua kunnolla paikoilleen, yleensä vähintään kolminkertainen siihen nähden, mitä homma paperilla vaatii. Avaimienkin kanssa voi olla todella pienestä kiinni, mikä johonkin hankalaan koloon mahtuu ja mikä ei, pahimmillaan pitää olla parikin erilaista avainta, joilla ruuvia saa vuorotellen käännettyä sen kierroksen murto-osan kerrallaan. Ja sitten nämä perinteiset hienosäätölekat ja sorkkaraudat jne., joita ei periaatteessa tarvitse juuri missään hommassa, mutta käytännössä ilman ei tunnu pärjäävän missään öljynvaihtoa vaativammassa remontissa. Vanhemmissa autoissa ruuveja ym. on yleensä myös vaihdeltu ajan mittaan ja sieltä päästä löytyy varsin usein erikokoinen tai -mallinen kanta kuin uutena.
Sanoisin, että jos autojen korjailua haluaa oikeasti harrastaa, niin kannattaa suosiolla hankkia työkaluja sellainen määrä, ettei homma ainakaan jonkin avainkoon puuttumisesta kiinni jää, varsinaiset erikoistyökalut on sitten asia erikseen.
#1970