satkussa on kuuma (lämppärin hana?)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

satkussa on kuuma (lämppärin hana?)

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Morjens,

Olen tässä tunnustellut, että mielestäni tuo satku ei puhalla viileää ollenkaan vaan lämmityslaite pistää aina vähän löylyä sekaan. Onko hyvinkin yleistä, että hanassa olisi sisäinen vuoto eli se ei mene aivan kiinni? Toiminta sinänsä on hyvinkin kevyttä eikä hana falskaa ulospäin. Mielestäni hanassa oleva kara ei kierry enempää kiinni kuin mitä säätimestä vääntämällä (radion aukosta sorkittu ja tunnusteltu). Ilmastoinnista huolimatta alkaa olla näillä keleillä vähän hikiset oltavat :)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Juuri tuon takia jouduin vaihtamaan hanan takavuosien satkuuni.
Kyseessä oli metallikuorinen hana.
Ei tiputttanut yhtään ulospäin, mutta sisäisesti päästi läpi.
Lämmintä riitti kesähelteellä. :wink:
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Höylä
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Heinä 22, 2005 11:18

Viesti Kirjoittaja Höylä »

Meillä oli ainakin yhdestä aikanaan puristimella vedetty kesäksi kennon letku kuulema kiinni kun ei herennyt lämmintä puskemasta
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Itsellä 99ssä aikoinaan samaa ongelmaa, lisäsin konehuoneeseen palloventtiilin. :lol:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Eläkee tukkiko letkuja ! Nesteen sisäinen kierto koneessa ei pelaa ja saattaa aihettaa lämpöongelmia ym. !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mitäs muuta se hana tekee kuin tukkii letkun siellä kennon vieressä? Vai onko siinä jonkinsorttinen bypass joka ohjaa veden ohitse kennon takaisin moottorille?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Metallihanassa (joka '86:ssa on ainakin uutena ollut) on bypass, uudemmassa muovisessa taasen ei.

Loppupään satkuissa on erillinen bypass ennen hanaa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

hmm.. eihän pallohanan lisääminen/letkun tukkimen häiritse koneen vedenkiertoa yhtään sen enempää kuin se että kääntää lämmityslaitteen hanan kiinni asentoon?!? Eikös vesi herkeä kiertämästä siinäkin tapauksessa? :roll: Itse laittaisin vaan kylmästi pallohanan konehuoneeseen. Jos rupea tulemaan lämpö ongelmia niin sitten pallohana pois ja lämmityslaitteen hana uusiks.. :roll:

EDIT: juu olikin tuossa ylempänä puhetta bypassista..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pitäisi kojelauta vaihtaa halkeamattomaan versioon ja vedellä Megasquirtin sähköjä niin samalla sen hanan vaihtaa sitten. "Uusi" eli vähän käytetty muovinen on tietysti ihan samanlainen mutta sen näkee sitten...
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: satkussa on kuuma (lämppärin hana?)

Viesti Kirjoittaja Hessu »

^ Eipä tullut sitten vaihdettua aikanaan ja seuraushan oli tämä...
Nyt on uusi muovihana hankittuna ja pitää alkaa opiskella sopivinta tapaa saada se vaihdettua.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re:

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Juha96 kirjoitti:Metallihanassa (joka '86:ssa on ainakin uutena ollut) on bypass, uudemmassa muovisessa taasen ei.

Loppupään satkuissa on erillinen bypass ennen hanaa.
eli kun muovisen hanan laittaa niin pitääpi viritellä toi erillinen bypass sinne kans? :?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: satkussa on kuuma (lämppärin hana?)

Viesti Kirjoittaja toms »

[quote="JL"]hmm.. eihän pallohanan lisääminen/letkun tukkimen häiritse koneen vedenkiertoa yhtään sen enempää kuin se että kääntää lämmityslaitteen hanan kiinni asentoon?!? Eikös vesi herkeä kiertämästä siinäkin tapauksessa? :roll: Itse laittaisin vaan kylmästi pallohanan konehuoneeseen. Jos rupea tulemaan lämpö ongelmia niin sitten pallohana pois ja lämmityslaitteen hana uusiks.. :roll:



Kyllä se kiertää vaikka hana on kiinni. Hanan rakenne on sellainen että samalla kun suljet kennolle menevää kiertoa niin samalla aukeaa ns "sisäinen" kierto hanassa. eli vaikka hana on kiinni kennolle niin hanan kautta kulkee neste koko ajan eli koneen sisäinen kierto pelaa termarin ollessa kiinni ja näin ollen estetään paikallisten kuumien osien kohdan nesteen kiehuminen ja samalla estetään
ilmakuplien synty järjestelmään ja sen aiheuttamat haitat esim. "ilmalukot".
Kiehuviin kohtiin syntyy "ilmakuplia" samalla lailla kuin kiehuvassa kattilassa pohjasta nousee ylöspäin kuplia ja kuten jarrunesteet kiehahtaa niin syntyy "ilmaa" järjestelmään ja jarrut häipyy eli koneessa jähytinnesteen sisäinen kierto on tärkeä !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin