satkussa on kuuma (lämppärin hana?)
satkussa on kuuma (lämppärin hana?)
Morjens,
Olen tässä tunnustellut, että mielestäni tuo satku ei puhalla viileää ollenkaan vaan lämmityslaite pistää aina vähän löylyä sekaan. Onko hyvinkin yleistä, että hanassa olisi sisäinen vuoto eli se ei mene aivan kiinni? Toiminta sinänsä on hyvinkin kevyttä eikä hana falskaa ulospäin. Mielestäni hanassa oleva kara ei kierry enempää kiinni kuin mitä säätimestä vääntämällä (radion aukosta sorkittu ja tunnusteltu). Ilmastoinnista huolimatta alkaa olla näillä keleillä vähän hikiset oltavat
Olen tässä tunnustellut, että mielestäni tuo satku ei puhalla viileää ollenkaan vaan lämmityslaite pistää aina vähän löylyä sekaan. Onko hyvinkin yleistä, että hanassa olisi sisäinen vuoto eli se ei mene aivan kiinni? Toiminta sinänsä on hyvinkin kevyttä eikä hana falskaa ulospäin. Mielestäni hanassa oleva kara ei kierry enempää kiinni kuin mitä säätimestä vääntämällä (radion aukosta sorkittu ja tunnusteltu). Ilmastoinnista huolimatta alkaa olla näillä keleillä vähän hikiset oltavat
Juuri tuon takia jouduin vaihtamaan hanan takavuosien satkuuni.
Kyseessä oli metallikuorinen hana.
Ei tiputttanut yhtään ulospäin, mutta sisäisesti päästi läpi.
Lämmintä riitti kesähelteellä.
Kyseessä oli metallikuorinen hana.
Ei tiputttanut yhtään ulospäin, mutta sisäisesti päästi läpi.
Lämmintä riitti kesähelteellä.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
hmm.. eihän pallohanan lisääminen/letkun tukkimen häiritse koneen vedenkiertoa yhtään sen enempää kuin se että kääntää lämmityslaitteen hanan kiinni asentoon?!? Eikös vesi herkeä kiertämästä siinäkin tapauksessa? Itse laittaisin vaan kylmästi pallohanan konehuoneeseen. Jos rupea tulemaan lämpö ongelmia niin sitten pallohana pois ja lämmityslaitteen hana uusiks..
EDIT: juu olikin tuossa ylempänä puhetta bypassista..
EDIT: juu olikin tuossa ylempänä puhetta bypassista..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: satkussa on kuuma (lämppärin hana?)
^ Eipä tullut sitten vaihdettua aikanaan ja seuraushan oli tämä...
Nyt on uusi muovihana hankittuna ja pitää alkaa opiskella sopivinta tapaa saada se vaihdettua.
Nyt on uusi muovihana hankittuna ja pitää alkaa opiskella sopivinta tapaa saada se vaihdettua.
Re:
eli kun muovisen hanan laittaa niin pitääpi viritellä toi erillinen bypass sinne kans?Juha96 kirjoitti:Metallihanassa (joka '86:ssa on ainakin uutena ollut) on bypass, uudemmassa muovisessa taasen ei.
Loppupään satkuissa on erillinen bypass ennen hanaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: satkussa on kuuma (lämppärin hana?)
[quote="JL"]hmm.. eihän pallohanan lisääminen/letkun tukkimen häiritse koneen vedenkiertoa yhtään sen enempää kuin se että kääntää lämmityslaitteen hanan kiinni asentoon?!? Eikös vesi herkeä kiertämästä siinäkin tapauksessa? Itse laittaisin vaan kylmästi pallohanan konehuoneeseen. Jos rupea tulemaan lämpö ongelmia niin sitten pallohana pois ja lämmityslaitteen hana uusiks..
Kyllä se kiertää vaikka hana on kiinni. Hanan rakenne on sellainen että samalla kun suljet kennolle menevää kiertoa niin samalla aukeaa ns "sisäinen" kierto hanassa. eli vaikka hana on kiinni kennolle niin hanan kautta kulkee neste koko ajan eli koneen sisäinen kierto pelaa termarin ollessa kiinni ja näin ollen estetään paikallisten kuumien osien kohdan nesteen kiehuminen ja samalla estetään
ilmakuplien synty järjestelmään ja sen aiheuttamat haitat esim. "ilmalukot".
Kiehuviin kohtiin syntyy "ilmakuplia" samalla lailla kuin kiehuvassa kattilassa pohjasta nousee ylöspäin kuplia ja kuten jarrunesteet kiehahtaa niin syntyy "ilmaa" järjestelmään ja jarrut häipyy eli koneessa jähytinnesteen sisäinen kierto on tärkeä !
Kyllä se kiertää vaikka hana on kiinni. Hanan rakenne on sellainen että samalla kun suljet kennolle menevää kiertoa niin samalla aukeaa ns "sisäinen" kierto hanassa. eli vaikka hana on kiinni kennolle niin hanan kautta kulkee neste koko ajan eli koneen sisäinen kierto pelaa termarin ollessa kiinni ja näin ollen estetään paikallisten kuumien osien kohdan nesteen kiehuminen ja samalla estetään
ilmakuplien synty järjestelmään ja sen aiheuttamat haitat esim. "ilmalukot".
Kiehuviin kohtiin syntyy "ilmakuplia" samalla lailla kuin kiehuvassa kattilassa pohjasta nousee ylöspäin kuplia ja kuten jarrunesteet kiehahtaa niin syntyy "ilmaa" järjestelmään ja jarrut häipyy eli koneessa jähytinnesteen sisäinen kierto on tärkeä !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147